Skip to content

Σχέδιο για το έργο «Το παλαιό και το νέο», αρχές δεκαετίας 1930

Σχέδιο για το έργο «Το παλαιό και το νέο», αρχές δεκαετίας 1930
Σχέδιο για τη σειρά «Μνημείο», αρχές δεκαετίας 1930
Σχέδιο για το έργο «Μούσα του ποιητή» από τη σειρά «Μνημείο», 1930
Σχέδιο για το έργο «Το παλαιό και το νέο», αρχές δεκαετίας 1930
«Πορτοκαλί κίτρινος μαύρος ήλιος» από τη σειρά «Μνημείο», 1930
«Λένιν και χιονάνθρωπος» από τη σειρά «Μνημείο», 1930
«Κουλάκος, δολιοφθορέας, γραφειοκράτης», προπαγανδιστική σύνθεση, αρχές δεκαετίας 1930
«Ποιος είπε: Ζήτω ο αστός; Ο κρετίνος», 1930
«Άντρας με ψηλό καπέλο», 1930
«Καθιστός γυμνός άντρας», δεκαετία 1930
Αυτοπροσωπογραφία, δεκαετία 1930
«Άνθρωπος και σύννεφο», τέλη δεκαετίας 1920
«Ο λόγος του χοντρού», 1928
«Γυναίκα που ουρλιάζει», 1928
«Γυναίκα που πίνει», 1928
«Άνθρωποι στον δρόμο», 1927
«Καταστροφή», από τη σειρά «Πόλεμος», 1922-1924
Αυτοπροσωπογραφία, πρώτο μισό δεκαετίας 1960
«Λαϊκό δικαστήριο», 1934 – Από την έκθεση «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965). Ακούγοντας τη ζωή», MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Dana Huetz, 2023 – Το έργο βρίσκεται στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα
Από την έκθεση «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965). Ακούγοντας τη ζωή», MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Antonis Vlachos – Dana Huetz, 2023

•••

«Εάν η ζωή είναι νοητική δραστηριότητα, τότε μπορεί χωρίς ανάπαυλα και μέχρι τον θάνατό σου να είσαι φορτισμένος [αλλά] να εργάζεσαι με όλη τη δύναμη και τη διαύγεια της πρώτης αντίληψης και την οξύτητα της σκέψης» έγραφε ο νεαρός Σολομόν Νικρίτιν στις σημειώσεις του το 1918 στο Κίεβο, όπως αναφέρει στο Short Stories η Αγγελική Χαριστού, επιμελήτρια στο MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και προϊσταμένη της Συλλογής Κωστάκη.

«Αυτό το φορτισμένο και πάντα οξύ πνεύμα του Νικρίτιν είναι σαρωτικά διάχυτο στην έκθεση» τονίζει η κ. Χαριστού. Μέσα από περίπου 300 έργα τέχνης, αρχειακό υλικό και αντικείμενα από τη Συλλογή Κωστάκη του Μουσείου και ιδιωτικές συλλογές, εγκαταστάσεις και οπτικοακουστικό υλικό εξιστορείται η πορεία ενός καλλιτέχνη που αφουγκράζεται σε βάθος όλες τις ταλαντώσεις της εποχής του.

«Μιας εποχής στην οποία ο χρόνος φαινόταν μικρός μπροστά στο μέγεθος των γεγονότων, και η ιστορία γραφόταν με στροβιλισμούς και ασύμμετρους ρυθμούς. Ο Νικρίτιν παραδίδεται στην ανάγκη του τόσο να ερμηνεύσει τον κόσμο μες στον κυκεώνα των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων στα χρόνια που ακολούθησαν την Επανάσταση του 1917 όσο και να πειραματιστεί με νέες φόρμες και να αναζητήσει καινούργια λεξιλόγια για μια τέχνη που θα εκφράζει σε όλες τις διαστάσεις του το νέο γίγνεσθαι».

Ο Σολομόν Νικρίτιν (1989-1965) υπήρξε εμβληματική φιγούρα της Ρωσικής Πρωτοπορίας και της πειραματικής τέχνης. Ζωγράφος, γραφίστας, ιστορικός τέχνης, ερευνητής και εφευρέτης καινοτόμων καλλιτεχνικών συστημάτων. Το όνομά του απουσίαζε επίσημα από την ιστορία της τέχνης της πρωτοπορίας για μεγάλο χρονικό διάστημα και θα είχε ξεχαστεί τελείως αν η δημιουργική κληρονομιά του δεν είχε διασωθεί από τον συλλέκτη Γιώργο Κωστάκη.

Η πρώτη παγκόσμια αναδρομική έκθεση για τον Σολομόν Νικρίτιν πραγματοποιήθηκε το 2004 στο τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με την Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ. Φέτος το MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη τη δεύτερη αναδρομική έκθεση του έργου του με εμπλουτισμένο υλικό, σε επιμέλεια της Λιουμπόβ Πτσέλκινα, φωτίζοντας νέες πτυχές της ιστορίας της τέχνης του 20ού αιώνα και της δεύτερης γενιάς των καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 19 Μαΐου 2024.

Picture of Μαρίνα Αγγελάκη
Η Μαρίνα Αγγελάκη είναι δημοσιογράφος

Επιμέλεια
Μαρίνα Αγγελάκη

ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

MORE STORIES