Skip to content
Home » Εγώ και η παρα-μορφωμένη εικόνα μου

Εγώ και η παρα-μορφωμένη εικόνα μου

    Εγώ και η παρα-μορφωμένη εικόνα μου

    Published

    Εγώ και η παρα-μορφωμένη εικόνα μου

    Published
    Η Δήμητρα Βήνη εξομολογείται στο Short Stories μια προσωπική της ιστορία όταν μια παραμορφωμένη εικόνα της την οδήγησε από την πρώτη σειρά των επισήμων στην πίσω σειρά των ανασφαλειών – με ενδιάμεση στάση ένα ινστιτούτο ομορφιάς

    Hταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που κάθισα στην πρώτη σειρά των επισήμων. Πρώτη και τελευταία. Γιατί κανονικά αποφεύγω τέτοιες θέσεις. Κάτι μέσα μου σιγομουρμουρίζει ότι αυτές είναι για ανθρώπους που έχουν διαπρέψει – στο σύστημα, στη  δικτύωση, την αυτοπροβολή. Πράγματα που φωνάζουν ψεύτικα και ξένα.

    Αλλά έλα που έτυχε να δω στην πρώτη θέση τον φίλο μου τον Τάκη. Τον Τάκη, που τιμάται ταυτόχρονα από το σύστημα και από το κίνημα. Μου έκανε νόημα: «Κάτσε, να μιλήσουμε για κάτι σοβαρό». Και κάθισα. Μέχρι που ήρθε ο εκτελών χρέη ταξιθέτη της διοργάνωσης.

    Ρώτησα αν πρέπει να φύγω, με την ελπίδα να μου απαντήσει καταφατικά. «Όχι, όχι. Μείνε. Κρατάμε δύο τρεις θέσεις πάντα για υψηλά πρόσωπα που τελικά δεν έρχονται. Όλο και κάποιος αντιδήμαρχος θα ξεμείνει».

    Και έτσι έγινε. Ο ένας μετά τον άλλον κατέφταναν με κάτι κοστούμια που θύμιζαν βαφτίσια. Κι εγώ, στη μέση, ζάρωσα ανάμεσά τους για να μη δίνω στόχο. Η παρουσίαση κύλησε ομαλά. Και, όπως κάνω πάντα, την κοπάνησα διακριτικά στο τέλος. Σαν σκιά. Χωρίς εντάσεις. Μέχρι το βράδυ. Το βράδυ, στα social media, η εικόνα μου πρώτη μούρη!

    Αλλά με δύο μούρες! Η δεξιά πλευρά του προσώπου μου ήταν κάτι μεταξύ γοργόνας και τέρατος του Λοχ Νες. Το μάτι ήταν στο σχήμα αυγού παρεκτοπισμένο κοντά στο αυτί, το στόμα χυμένο προς τα κάτω, ένα χαμόγελο σαν  τα Ορκ του Τόλκιν. Τρόμαξα. Έκανα ζουμ στη φωτογραφία. Ξανά ζουμ. Τα ίδια. Μήπως είμαι έτσι; αναρωτήθηκα.

    Έτρεξα στον καθρέφτη. Μου φάνηκα κανονική, αλλά κάπου είχα αμφιβολία ότι ο καθρέφτης δεν λέει πάντα την αλήθεια. Η εικόνα όμως είναι τεχνολογία – άλλο πράγμα, πιο εξελιγμένο.

    Άρχισα να τραβάω selfie. Με βλέμμα ορθάνοιχτο, με φλας, χωρίς φλας, με πόζα, χωρίς πόζα. Κάτι δεν είχα αντιληφθεί σωστά. Συνέχιζα τον πανικό μου χωρίς να ξυπνάω στη σωστή πλευρά της ιστορίας.

    Η δεξιά πλευρά του προσώπου μου ήταν κάτι μεταξύ γοργόνας και τέρατος του Λοχ Νες. Τρόμαξα. Έκανα ζουμ στη φωτογραφία. Τα ίδια. «Μήπως είμαι έτσι;»

    Κι έτσι, όπως κάθε άνθρωπος που σέβεται τη δημόσια εικόνα του, έκλεισα ραντεβού σε ινστιτούτο αισθητικής.
    Όχι στον Πειραιά – μη διαρρεύσει το μυστικό. Στην Αθήνα. Σε γνωστό όνομα.

    Μου πρότειναν πακέτο:
    Διόρθωση βλεφαρόπτωσης δεξιά.
    Ενέσεις συμμετρίας αριστερά.
    Γέμισμα χειλιών.
    Τύχη αγαθή, το αυτί τη γλύτωσε

    1.000 ευρώ. Πλήρωσα χωρίς κουβέντα. Επένδυση στην αξιοπρέπεια. Σιώπησα. Δεν είπα τίποτε.

    Και φυσικά η φωτογραφία μου συνέχισε να φιγουράρει παντού: τοπικός Τύπος, Facebook και άνετα μπορούσε να πείσει ότι ο Βόλντεμορτ είχε ξεφύγει από τον Χάρι Πότερ και κυκλοφορούσε στις παρουσιάσεις βιβλίων του Πειραιά.

    Στην επόμενη εκδήλωση του ίδιου διοργανωτή που πήγα κάθισα πιο πίσω. Μέχρι που ο διοργανωτής  με πλησίασε ευγενικά:

    «Μα πώς καθόσασταν έτσι την άλλη φορά; Κοιμόσασταν; Ή μήπως κοιτούσατε το κινητό σας; Χαλάσατε τη φωτογραφία».

    Δεν κοιμόμουν. Δεν έπαιζα με το κινητό. Πώς να το αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας; Η αυτοπεποίθηση του διοργανωτή και ο στόμφος της εξουσίας ήταν ακλόνητα και τα δύο.

    Γύρισα σπίτι. Άνοιξα πάλι τη φωτογραφία. Ζουμ. Scroll. Αποφάσισα να ανοίξω την καρδιά μου στην κόρη μου – ειδική στα ψηφιακά. Κοίταξε τη φωτογραφία. Ξέσπασε στα γέλια.

    – «Τι γελάς; Αυτό είναι το πρόσωπό μου! Με προσβάλλεις!».
    Κι εκείνη μου λέει το ανείπωτο:
    – «Μα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΟΥ… είναι πανοραμική! Εκεί που ενώνεται η φωτογραφία, έπεσε πάνω σου η ένωση. Δεν φταις εσύ. Φταίει η τεχνολογία!».

    Και τότε ξύπνησα προς τη σωστή πλευρά της ιστορίας: μα πώς το έκανα εγώ αυτό στον εαυτό μου; Γιατί πίστεψα ότι η φωτογραφία απεικόνιζε την πραγματικότητα; Γιατί δεν ζήτησα να κατέβει η φωτογραφία; Γιατί επέτρεψα το bullying του διοργανωτή; Γιατί πλήρωσα χίλια ευρώ χωρίς να αμφισβητήσω την τεχνολογία;

    Σκέφτομαι καμιά φορά ότι ίσως ο Νάρκισσος να μην πέθανε από έρωτα για την εικόνα του, αλλά από τρόμο. Όχι για το κάλλος – αλλά για το τι βλέπει ο άλλος.

    Ζούμε σε έναν κόσμο που δεν βλέπει εμάς. Βλέπει την προβολή μας. Και αυτή η προβολή δεν μας ανήκει – της ανήκουμε. Μας κρίνει, μας πουλάει, μας «ανεβάζει» χωρίς συναίνεση και μας καλεί να επανορθώσουμε. Ο Φουκό  έλεγε για τις φυλακές ότι «δεν χρειάζεται να σε φυλακίσουν, αρκεί να σε κοιτάζουν».

    Η παραμορφωτική γωνία της κάμερας, η ασυμμετρία, η χαλαρή σωματική στάση – όλα μεταφράζονται σε απόκλιση από το επιθυμητό. Και η απόκλιση τιμωρείται. Το πρόσωπο είναι η τελευταία μας δημόσια ιδιοκτησία.

    Αλλά εγώ ξέρω πια πως το πρόσωπό μου μπορεί να γίνει εχθρός μου, αν πέσει κάτω από λάθος φως, σε λάθος γωνία ή σε λάθος χέρια.

    banner_300_250
    Picture of Δήμητρα Βήνη
    Η Δήμητρα Βήνη είναι παιδίατρος, ΜSc Δημόσια Υγεία, διευθύντρια Μονάδας Μεσογειακής Αναιμίας Κρατικού Νοσοκομείου Νίκαιας. Είναι μέλος της ένωσης σεναριογράφων

    MORE STORIES

    άστεγοι_GATAKIA_ASTEGOI_OLP_shortstories.gr
    Short

    Οι άστεγοι που έσωσαν τα γατάκια και ο ΟΛΠ σε ρόλο τιμωρού

    Η Δήμητρα Βήνη μεταφέρει στο Short Stories το περιστατικό στο οποίο εμπλέκονται τρεις άστεγοι, ένα τσιμεντωμένο φρεάτιο, νεογέννητα γατάκια σε κίνδυνο με ευθύνη του ΟΛΠ και η εκδίκηση που επιφύλαξε μια πολυεθνική εταιρεία στους αστέγους