Skip to content
Home » Για τον Βαγγέλη Γιακουμάκη και το τελευταίο ενάμιση μέτρο που περπάτησε

Για τον Βαγγέλη Γιακουμάκη και το τελευταίο ενάμιση μέτρο που περπάτησε

    Για τον Βαγγέλη Γιακουμάκη και το τελευταίο ενάμιση μέτρο που περπάτησε

    Published

    Για τον Βαγγέλη Γιακουμάκη και το τελευταίο ενάμιση μέτρο που περπάτησε

    Published
    Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρης Πεχλιβανίδης γράφει στο Short Stories για το πώς η υπόθεση δολοφονίας του Βαγγέλη Γιακουμάκη τον οδήγησε στη δημιουργία της παράστασης «801,5 μ.»

    Ηταν 6 Φεβρουαρίου του 2015 όταν ξύπνησα με ακόμη έναν χρόνο στην πλάτη μου. Μόλις είχα γίνει 32 χρόνων. Εκείνη την περίοδο είχαμε κάνει την πρώτη παράσταση θεάτρου-ντοκουμέντου με τη φίλη και συνεργάτιδα Κορίνα Βασιλειάδου. Το θέμα μας τότε ήταν η εξόρυξη χρυσού στη ΒΑ Χαλκιδική [Ορυχείο Ίψεν: Ένας εχθρός του λαού συναντάει τον λαό, συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ]. Ανάμεσα στις γενέθλιες ευχές και τις πρόβες πέρασε μια είδηση από μπροστά μου. Ένας νεαρός φοιτητής, με καταγωγή από την Κρήτη, αγνοούνταν στα Ιωάννινα, στην πόλη όπου φοιτούσε στη Γαλακτοκομική Σχολή.

    Περνούσαν οι μέρες και συνεχίζαμε τις πρόβες μας με εντατικό ρυθμό. Το πρόσωπο που πλέον έπαιζε συχνά στην τηλεόραση, το πρόσωπο του Βαγγέλη Γιακουμάκη, άρχισε να εντυπώνεται στο συλλογικό φαντασιακό. Μια μέρα ενημερώνομαι από τις ειδήσεις πως ο νεαρός φοιτητής υπήρξε θύμα bullying. Για μένα έως τότε άγνωστη η λέξη αυτή. Έπειτα από λίγες μέρες λύθηκε το μυστήριο. Η λύση βρισκόταν 800 μέτρα μακριά από τη Γαλακτομική Σχολή.

    Ποιος ήταν ο Βαγγέλης; Γιατί δεν μίλησε ποτέ; Ποια ήταν η ομάδα των Κρητικών; Πώς έκανε ό,τι έκανε με τόση ευκολία στον Βαγγέλη Γιακουμάκη;

    Έπρεπε να περάσουν οκτώ χρόνια και να βρεθώ στο 2023 για να αρχίσουν οι ερωτήσεις και οι ενδεχόμενες απαντήσεις να πολλαπλασιάζονται. Στο θέατρο κάνουμε υποθέσεις και με αυτές πορευόμαστε. Η δική μας υπόθεση εργασίας τοποθετείται στο τελευταίο ενάμιση μέτρο που περπάτησε ο Βαγγέλης Γιακουμάκης.

    Αυτό το ενάμιση μέτρο είναι μια εμφανής παραφωνία στον καθαρό και ακέραιο αριθμό των 800 μέτρων. Η απόσταση ανάμεσα στη Γαλακτομική Σχολή και στο σημείο στο οποίο βρέθηκε η σορός του. Μια εμφανής παραφωνία όμως και ο Βαγγέλης για την κοινωνία αυτή που φαίνεται να μην αντέχει την καθαρότητα και να αποστρέφεται την απλότητα. Πάλι υποθέσεις κάνουμε. Αλλά αν θέλουμε να μετατοπιστούμε έστω και λίγο, μάλλον χρειάζεται αυτή η υπόθεση όσο αυθαίρετη και αν είναι.

    Γιατί συνηθίσαμε στη βία και την καφρίλα; Η ιστορία του Βαγγέλη δεν είναι μια ιδιωτική υπόθεση. Αποτελεί ένα μείζον κοινωνικό-πολιτικό πρόβλημα

    Ο Βαγγέλης που δεν μίλησε ή τον Βαγγέλη που δεν ακούσαμε; Ερώτημα καθόλου ρητορικό αλλά πραγματικό και ειλικρινές. Ποιους αφήνουμε να ακούμε και γιατί συνηθίσαμε στην επιφανειακότατα, τη βία, την καφρίλα; Η ιστορία του Βαγγέλη δεν είναι μια ιδιωτική υπόθεση. Αποτελεί ένα μείζον κοινωνικό-πολιτικό πρόβλημα.

    Όσο και αν ενοχλεί τη συνεχόμενη ιδιώτευση του ατόμου τόσο η τέχνη οφείλει να μην ξεχνάει ποτέ κανέναν Βαγγέλη. Το θέατρο έχει τη δυνατότητα να έρχεται σε ρήξη με αυτό που έχει επικρατήσει ως ισχύον.

    Η παράσταση 801,5 μ. αφιερώνεται σε όσες και όσους δεν μπόρεσαν ποτέ να ακουστούν. Έστω γι’ αυτό το ενάμιση μέτρο θα ακουστούν και θα μας μιλήσουν.

    •••

    Η παράσταση 801,5 μ. ανεβαίνει στις 20, 21, 27, 28 Μαΐου και τις 3, 4 Ιουνίου στο θέατρο Τζένη Καρέζη. Παίζουν: Αφροδίτη Αθανασιάδου, Μαρία Αποστολακέα, Κίκα Ζαχαριάδου, Γιάννης Κοντός, Φάνης Κοσμάς. Μια παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, σε σκηνοθεσία Χάρη Πεχλιβανίδη.

    Picture of Χάρης Πεχλιβανίδης
    Ο Χάρης Πεχλιβανίδης είναι εμπνευστής και σκηνοθέτης της παράστασης «801,5 μ.»

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Γιατροί του Κόσμου_shortstories.gr
    Short

    «Γιατροί του Κόσμου, πείτε μου πώς μπορώ να σας βοηθήσω;»

    Ο Αιμίλιος Κλήμης γράφει στο Short Stories για όσα ήταν, είναι και θα είναι οι Γιατροί του Κόσμου, όπως το βιώνει ο ίδιος στο γραφείο του στον 5ο όροφο του Πολυϊατρείου της Αθήνας και καθώς η σκέψη του παγιδεύεται στους στίχους μιας αστικής τοιχογραφίας

    Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος Δημήτρης Αστερίου shortstoriesgr
    Short

    Την ημέρα που δεν πήρα το μοιραίο τρένο

    Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος γυρίζει το νήμα του χρόνου πίσω και αναλογίζεται πώς την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023 τυχαία δεν μπήκε στο βραδινό δρομολόγιο του τρένου για τη Θεσσαλονίκη