Skip to content
Home » Η επίσκεψή μου στο κολαστήριο του Άουσβιτς

Η επίσκεψή μου στο κολαστήριο του Άουσβιτς

    Η επίσκεψή μου στο κολαστήριο του Άουσβιτς

    Published

    Η επίσκεψή μου στο κολαστήριο του Άουσβιτς

    Published
    Η Νώρια Πολίτη γράφει στο Short Stories τις εντυπώσεις της από την πρόσφατη επίσκεψή της στο διαβόητο ναζιστικό στρατόπεδο του Άουσβιτς, όπου την περίοδο 1941-1945 βρήκαν φριχτό θάνατο περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι

    Το μνημείο-μουσείο του Άουσβιτς βρίσκεται κοντά στην Κρακοβία. Εδώ, στο μεγαλύτερο από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί, εξοντώθηκαν πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι. Στον χώρο μνήμης εντάσσονται το Auschwitz Ι και το Auschwitz ΙΙ-Birkenau που εκτείνονται σε τεράστια έκταση. Τα επισκεφτήκαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο μια μέρα ηλιόλουστη και με ένα αεράκι ευχάριστο. Συνθήκες πολύ κόντρα στον ζόφο που θα ακολουθούσε.

    Έπρεπε να βρισκόμαστε στην είσοδο στις οκτώ το πρωί. Έτσι, το τρεισήμισι ωρών ταξίδι μας από τη Βαρσοβία έπρεπε να ξεκινήσει στις τέσσερις τη νύχτα. Όταν φτάσαμε, έφταναν και δεκάδες πούλμαν με επισκέπτες από κάθε γωνιά του κόσμου. Τα μέτρα ασφάλειας στην είσοδο δρακόντεια. Αναμονή σε έναν θάλαμο, με ένα αυτοκόλλητο στο στήθος, μέχρι να ξεκινήσει η ξενάγηση του γκρουπ σου, καθώς μόνο ομαδικές ξεναγήσεις γίνονται εδώ.

    Η φρίκη που κυριαρχεί σε όλη τη διάρκεια της περιήγησης αρχίζει αμέσως, από τον υπόγειο διάδρομο στο Auschwitz Ι και ενώ ακούγονται από ηχεία ονόματα αιχμαλώτων. Σε μια αίθουσα προβάλλεται μια σύντομη ταινία για το τι συνέβη εδώ από το 1940 έως τον Ιανουάριο του 1945. Και φτάνεις στην περίφημη είσοδο με τη σιδερένια επιγραφή «ARBEIT MACHT FREI» (Η εργασία απελευθερώνει) πάνω από το κεφάλι σου…

    Όσοι μεταφέρονταν στο Άουσβιτς (Εβραίοι, αιχμάλωτοι πολέμου, ποινικοί, ομοφυλόφιλοι, Ρομά και άλλες μειονότητες) δεν είχαν ιδέα πού τους πήγαιναν. Κάποιοι μάλιστα, όπως οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης, πλήρωσαν, σύμφωνα με την ξεναγό, για να τους πάνε στοιβαγμένους εκεί. Τους είχαν τάξει έναν νέο τόπο εγκατάστασης και ένα καινούργιο σπίτι.

    Σε διώροφα πέτρινα κτίρια εκτίθενται σωροί από γυαλιά όρασης και από βαλίτσες, σωροί από παπούτσια παιδιών και ενηλίκων. Σωροί από τεχνητά μέλη και από τσίγκινες συσκευασίες Zyklon B που χρησιμοποιήθηκε στους θαλάμους αερίων, σωροί από ρούχα, σωροί από ανθρώπινα μαλλιά με τα οποία έφτιαχναν ρούχα…

    Εκεί είναι το ικρίωμα όπου οδήγησαν τον Ρούντολφ Ες το 1947 – ειρωνεία της μοίρας, νέμεση ο τελευταίος νεκρός του Άουσβιτς να είναι ο διοικητής του

    Ανάμεσά τους φωτογραφίες κρατουμένων με το νούμερο που τους έδιναν οι ναζί όταν έφταναν στο κολαστήριο και σημειωμένη την τελευταία ημέρα που ήταν ζωντανοί. Φωτογραφίες αποστεωμένων γυναικών που ζύγιζαν κάτι λιγότερο από 30 κιλά όταν απελευθερώθηκαν από τους Σοβιετικούς. Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν κρυφά και διοχετεύτηκαν, με πολύ θάρρος, στον έξω κόσμο, με ανθρώπους να πορεύονται προς τους θαλάμους αερίων και τα κρεματόρια.

    Αντικρίζεις «κοιτώνες», χώρους βασανιστηρίων, χώρους εγκλεισμού, χώρους όπου αναγκάζονταν να μένουν μερόνυχτα όρθιοι, στοιβαγμένοι, χωρίς αέρα. Κοιτάζεις πόρτες κλειστές τρέμοντας μήπως κάποια φωνή σου ζητήσει βοήθεια. Περνάς όμως και από το δωματιάκι που έκαναν βάρδια οι ναζί στρατιώτες. Περιποιημένο αυτό, με ένα γραφείο, ένα κρεβάτι και τον «φίρερ» σε κορνίζα.

    Βγαίνεις σε ένα ξέφωτο και βλέπεις έναν τοίχο όπου γίνονταν οι εκτελέσεις. Πέφτεις πάνω σε εκείνες τις πινακίδες που έχεις δει παντού, σε βιβλία και σε ταινίες, με τη νεκροκεφαλή και το «HALT!». Ακούς για άλλη μια φορά για τον Γιόζεφ Μένγκελε και τα διαβόητα πειράματά του πάνω σε αιχμαλώτους.

    Και φτάνεις τελικά στο σημείο που σου λένε ότι εκεί στο βάθος ήταν το σπίτι του διοικητή του στρατοπέδου Ρούντολφ Ες, μες στα δέντρα, στην ησυχία και στις ανέσεις. Λες και εκτυλίσσεται η ταινία Ζώνη ενδιαφέροντος μπροστά σου ένα πράγμα. Εκεί είναι και το ικρίωμα όπου τον οδήγησαν το 1947 – ειρωνεία της μοίρας ή και νέμεση ο τελευταίος νεκρός του Άουσβιτς να είναι ο διοικητής του. Και σκύβεις λίγο το κεφάλι για να μπεις στο κρεματόριο…

    Ακολουθεί το Auschwitz ΙΙ-Birkenau, το οποίο χτίστηκε αργότερα σε απόσταση κοντινή. Στο έδαφος υπάρχουν γραμμές τρένου. Εδώ είναι και η περίφημη πύλη, μια από τις πλέον εμβληματικές εικόνες του στρατοπέδου. Η περίφραξή του ήταν ηλεκτροφόρα καλώδια, με συνειρμούς που δημιουργούν σκηνές φρίκης στο μυαλό σου.

    Δεν τα μεταφράζουμε όλα στο 9χρονο παιδί μας, γιατί μοιάζει να μην αντέχει άλλο. Και γιατί ακολουθούν ερωτήσεις γεμάτες συγκίνηση και εύλογες απορίες. Η πιο σημαντική: «Μαμά, πώς γίνεται τώρα οι Εβραίοι να αντιμετωπίζουν τους Παλαιστίνιους με τον τρόπο που αντιμετώπισαν τότε τους ίδιους οι ναζί;».

    banner_300_250
    Picture of Νώρια Πολίτη
    Η Νώρια Πολίτη είναι ιδιωτική υπάλληλος και επιμελήτρια βιβλίων

    Κεντρική φωτογραφία
    Νώρια Πολίτη

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Μπέρρυ Ναχμίας Καστοριά «Κραυγή για το Αύριο» Mihou_Berry Nahmias shortstoriesgr
    Short

    Αναμνήσεις από την Μπέρρυ Ναχμίας στην Καστοριά

    Η Ευαγγελία Μίχου παρουσιάζει στο Short Stories δύο επιστολές του πατέρα της με αναμνήσεις του από τη γνωριμία του με την Μπέρρυ Ναχμίας, επιζήσασα του Άουσβιτς και συγγραφέα του βιβλίου «Κραυγή για το αύριο»

    Έφη Καλαμπουκίδου_Εβραίοι επισκέπτες που αναζητούν τις ρίζες τους στη Θεσσαλονίκη shortstoriesgr
    Short

    Εβραίοι επισκέπτες αναζητούν τις ρίζες τους στη Θεσσαλονίκη

    Η ξεναγός Έφη Καλαμπουκίδου μεταφέρει στο Short Stories εμπειρίες από τις ξεναγήσεις Εβραίων επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη, όπου αναζητούν τις προγονικές τους ρίζες ή ιστορικά στοιχεία για βιβλία σχετικά με το Ολοκαύτωμα

    Nikos Mastrochristos_με τον γιο ενός επιζώντα του Άουσβιτς στην Οβριακή της Ρόδου
    Short

    Με τον γιο ενός επιζώντα του Άουσβιτς στην «Οβριακή» της Ρόδου

    Ο ξεναγός Νίκος Μαστροχρήστος γράφει στο Short Stories για τη συγκλονιστική συνάντηση που είχε πριν από τέσσερα χρόνια με τον γιο ενός επιζώντα από το Άουσβιτς Ρόδιου Εβραίου, που ταξίδεψε στη Ρόδο για να γνωρίσει την πατρίδα του πατέρα του