Skip to content
Home » Η γιαγιά μου από τη Μαδαγασκάρη και μια στενόμυαλη δασκάλα

Η γιαγιά μου από τη Μαδαγασκάρη και μια στενόμυαλη δασκάλα

    Η γιαγιά μου από τη Μαδαγασκάρη και μια στενόμυαλη δασκάλα

    Published
    Στιγμιότυπο από τη σκηνή με τη δύστροπη δασκάλα στο φιλμ «Οι ώρες: Μια τετράγωνη ταινία»

    Η γιαγιά μου από τη Μαδαγασκάρη και μια στενόμυαλη δασκάλα

    Published
    Στιγμιότυπο από τη σκηνή με τη δύστροπη δασκάλα στο φιλμ «Οι ώρες: Μια τετράγωνη ταινία»
    Η Αντουανέττα Αγγελίδη, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του πειραματικού κινηματογράφου στην Ελλάδα, δίνει στο Short Stories την πραγματική ιστορία πίσω από μια σκηνή της ταινίας της «Οι ώρες: Μια τετράγωνη ταινία»

    Αγαπούσα πολύ τη γιαγιά Αντουανέττα, τη μητέρα του πατέρα μου. Στο σπίτι της μεγάλωσα μέχρι τριών χρόνων. Η γιαγιά δεν μίλαγε πολύ. Με τα σπασμένα γαλλικά της. Τα γαλλικά της Μαδαγασκάρης, της μητρίδας της. Τα γαλλικά που δεν θα έμοιαζαν με του πατέρα της, του Γάλλου μηχανικού, που είχε έρθει στη Μαδαγασκάρη από το Σουέζ, όπου είχε δουλέψει για τη διώρυγα. Δεν τον γνώρισε. Έφυγε και τις άφησε, όταν η Μαλγκάς μητέρα της πέθανε στη γέννα της μικρής της αδελφής.

    Τις εικόνες από τη Μαδαγασκάρη περιέγραφε συχνά ο πατέρας μου στο κυριακάτικο τραπέζι. Για τα σπίτια που ήταν πάνω σε πασσάλους και το νερό με τους κροκόδειλους που περνούσε από κάτω.

    Για τα φίδια που συχνά ήταν μες στο σπίτι. Θαύμαζα τη γιαγιά Αντουανέττα όταν μου διηγούνταν τον τρόπο που έπιαναν τα φίδια. Πολύ αθόρυβα από την ουρά. Και μετά με φόρα τα γύριζαν γύρω γύρω για να αδρανήσουν ζαλισμένα. Στο τέλος τα χτύπαγαν με δύναμη στο έδαφος.

    Η μαμά μου, ο αδελφός μου κι εγώ ακολουθούσαμε τον πατέρα μου στις διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Εκεί όπου κάθε φορά ήταν η δουλειά του ως τεχνικού διευθυντή διάφορων εργοστασίων.

    Μετά τη Θεσσαλονίκη βρεθήκαμε στην Πάτρα όπου δούλευε στο εργοστάσιο της ΒΕΣΟ. Αυτή την ατμόσφαιρα των εργοστασίων ξαναβρήκα με συγκίνηση όταν βρέθηκα στο Γκάζι το 1984 για τα γυρίσματα της ταινίας μου Τόπος. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

    Βρεθήκαμε λοιπόν στην Πάτρα το 1958 όταν ήμουν οκτώ χρόνων. Και κατά κακή μου τύχη με γράψανε στο Αρσάκειο Πατρών, το δημοτικό του οποίου έβριθε από στενόμυαλες θεούσες δασκάλες. Στην Τρίτη δημοτικού, στην αρχή της χρονιάς, μας έβαλαν να γράψουμε έκθεση για το πώς περάσαμε το καλοκαίρι.

    Ο πατέρας μου περιέγραφε εικόνες από τη Μαδαγασκάρη στο κυριακάτικο τραπέζι. Για τα σπίτια σε πασσάλους και τους κροκόδειλους που περνούσαν από κάτω

    Εγώ ενθουσιασμένη ζωγράφισα στο τετράδιο μια ζωγραφιά, καταρχάς. Στη συνέχεια, έχοντας στο μυαλό μου τις ιστορίες της γιαγιάς μου αλλά ταυτόχρονα και μια ιστορία από τα Κλασσικά Εικονογραφημένα που έβγαιναν τότε, έγραψα ότι το καλοκαίρι πήγα στη Μαδαγασκάρη και περιέγραφα την ομορφιά της φύσης της. 

    Η κεραμίδα ήρθε στη διόρθωση των εκθέσεων. Η δασκάλα είπε ότι γράφω ψέματα γιατί όλοι ξέρουν ότι το καλοκαίρι ήμουν στα Μποζαΐτικα. Όλη η τάξη γέλασε σε βάρος μου. Αλλά το χειρότερο ήταν ότι ζωγράφισα μια ζωγραφιά δίπλα στο κείμενο και έπρεπε να ξέρω ότι τα μεγάλα παιδιά δεν ζωγραφίζουν στο τετράδιο των εκθέσεων.

    «Αυτό δεν πρέπει να ξαναγίνει. Δεν θα ζωγραφίζετε και δεν θα γράφετε ψέματα. ΠΟΤΕ. Ζωγραφική ΤΕΛΟΣ. Ψέματα ΤΕΛΟΣ».

    Κι έσκισε το τετράδιό μου και στη σελίδα της ζωγραφικής και στη σελίδα της έκθεσης. Η προσπάθεια της μετουσίωσης μέσω της ζωγραφικής ή της γραφής καταδικάστηκε στον Καιάδα. 

    Τριάντα έξι χρόνια μετά, το 1995, αυτήν τη σκηνή έβαλα αυτούσια στην ταινία μου Οι ώρες: Μια τετράγωνη ταινία. 

    •••

    Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (05-18.12.2024) παρουσιάζει αφιέρωμα στις ταινίες της Αντουανέττας Αγγελίδη. Επιπλέον, η σκηνοθέτρια θα δώσει ένα masterclass (Σάββατο 07/12 στις 16.30), ενώ θα ακολουθήσει διάλογος για το έργο της με τους Αθηνά Αθανασίου, Ρέα Βαλντέν, Φιλ Ιερόπουλο, Σάββα Μιχαήλ και Έλενα Χαμαλίδη.

    Απαντήστε στις ερωτήσεις για το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας εδώ

    banner_300_250
    Picture of Αντουανέττα Αγγελίδη
    H Αντουανέττα Αγγελίδη είναι σκηνοθέτρια

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Φρίντα Λιάππα Κυριάκος Αγγελάκος shortstories.gr
    Short

    Η Φρίντα Λιάππα στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 1992

    Ο Κυριάκος Αγγελάκος ανακαλεί στη μνήμη του για λογαριασμό του Short Stories δύο βράδια της Φρίντας Λιάππα στη Νέα Υόρκη, όπου χειρουργήθηκε τον Νοέμβριο του 1992 αμέσως μετά τη διάγνωση όγκου στον εγκέφαλο που την οδήγησε στον θάνατο δύο χρόνια μετά, στις 28 Νοεμβρίου 1994

    Δράμα_O ILIOS KAI O VORIAS_shortstories.grlarge
    Short

    Η πρώτη μου ταινία και το δράμα μου στη Δράμα

    Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Θανάσης Νεοφώτιστος, επικεφαλής του Διεθνούς Σπουδαστικού Προγράμματος του 47ου DISFF, αφηγείται στο Short Stories πώς ξεκίνησε η κινηματογραφική ζωή του στη Δράμα με ένα «προσωπικό» δράμα

    Σταύρος Τσιώλης Ας περιμένουν οι γυναίκες shortstories
    Short

    Πώς πέρασα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά με το «Ας περιμένουν οι γυναίκες»

    Η μουσικός Εύη Καζαντζή διηγείται στο Short Stories πώς γνώρισε τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο Σταύρο Τσιώλη και βρέθηκε, μαζί με το τσέλο της, στο πλατό των γυρισμάτων της ταινίας «Ας περιμένουν οι γυναίκες»