Skip to content
Home » Ο αδελφός μου και η ιστορία μιας φιλίας σε έναν πίνακα

Ο αδελφός μου και η ιστορία μιας φιλίας σε έναν πίνακα

    Ο αδελφός μου και η ιστορία μιας φιλίας σε έναν πίνακα

    Published

    Ο αδελφός μου και η ιστορία μιας φιλίας σε έναν πίνακα

    Published
    Η Δήμητρα Βήνη γράφει στο Short Stories για έναν πίνακα του αδελφού της Τάκη Βίνη (1968-2022), όπου μέσα σε νυχτερινό γαλάζιο περιβάλλον αποτυπώνεται η πίκρα από μια χαμένη φιλία αλλά και η ελπίδα της επανασύνδεσης

    Είχε βγάλει τον πίνακα έξω από το σπίτι για να τον πετάξει. Ήταν τεράστιος, ο πιο μεγάλος που είχε ποτέ ζωγραφίσει. Απόρησα. Μες στο βασίλειο της ακαταστασίας του οι πίνακές του ήταν πάντα ό,τι πιο καλά φροντισμένο. Τον έβαλα γρήγορα στο πατρικό μας σπίτι και τον πήρα τηλέφωνο.

    – Έβγαλες έξω τον μεγάλο πίνακα;

    – Ναι, δεν τον θέλω

    – Γιατί;

    – Έτσι, είναι μεγάλος, δεν χωράει στο νέο μου σπίτι…

    – Να τον πάρω εγώ;

    – Πάρ’ τον.

    Μετά βίας χώρεσε στο αυτοκίνητο που του έριξα τα καθίσματα. Ήταν ζωγραφισμένος σε ευτελές υλικό. Πεπιεσμένο ξύλο από πλάτη ντουλάπας μάλλον, αλλά δεν τον ρώτησα ποτέ για την προέλευση. Κατάλαβα ότι σε αυτό τον πίνακα κάτι τον ενοχλούσε έντονα. Είχα μάθει να μη σκαλίζω και πολύ γιατί θα άναβα καβγάδες.

    Κάποτε τα λέγαμε όλα. Πλέον ήταν καιρός που τα κρατούσαμε μέσα μας σαν μια ανείπωτη και άγραφη συμφωνία. Ανάμεσά μας είχε μπει έτσι κι αλλιώς η γνώμη των συζύγων μας.

    Ο πίνακας είχε αληθινό ξύλο για πλαίσιο· ακόμη μια έκπληξη. Τον είχε κορνιζώσει και μετά τον πέταξε. Ένα πολύ λιτό, απλό, καφέ, ξύλινο πλαίσιο.

    Με ένα πριόνι έκοψα το κάτω μέρος που ήταν ζωγραφισμένο ένα πάτωμα. Ήμουν ικανοποιημένη. Τι να το έκανα το πάτωμα; Η ουσία ήταν στην επάνω απεικόνιση.

    Μα πώς ήθελε να πετάξει έναν τέτοιον πίνακα αναρωτήθηκα; Εκεί μέσα είχε βάλει όσα αγάπησε μέχρι τότε, στα 32 του χρόνια που παντρεύτηκε: η γειτονιά, τα τραπεζάκια του καφενείου, η βάρκα η ανάστροφη αραγμένη να περιμένει το ταξίδι, η παρέα, τα ραντεβουδάκια, οι φίλοι.

    Όλα αυτά σε ένα νυχτερινό περιβάλλον δίχως άστρα, με ένα μπλε χρώμα που τα φώτιζε όλα σαν να ήταν μέρα.

    Κρέμασα τον πίνακα αρκετά ψηλά στον τοίχο μου. Στην αρχή, όταν το βλέμμα μου έπεφτε πάνω του τυχαία, θλίψη σχηματιζόταν μέσα μου.

    Σιγά σιγά αποδεχόταν και το πεταμένο παιδί του στον τοίχο μου. Όποτε με επισκεπτόταν, στεκόταν και τον κοιτούσε για λίγο. «Μήπως τον θέλεις πίσω;»

    Δεν θλιβόμουν επειδή τον απαρνήθηκε ο δημιουργός του. Ασυνείδητα βούλιαζα μέρα με τη μέρα στον τρισδιάστατο κόσμο του. Συνομιλούσα με τη θλίψη του σαν μια καθημερινή τελετουργία. Τα βράδια… μόνο τότε δεν μπορούσα να τον κοιτάξω. Ήξερα πώς θα με έριχνε πολύ.

    Κι εκείνος, ο δημιουργός του, στην αρχή το χάρηκε που δεν πετάχτηκε ένα ακόμη παιδί του. Αγαπούσε πολύ τους πίνακές του. Δεν ζωγράφιζε για να πουλήσει, γι’ αυτό απέφευγε τις εκθέσεις. Σε αυτές πάντα κάποιος θα βρισκόταν να τον πιέζει να πουλήσει. Μια τρομερή σύγκρουση για τη γενναιόδωρη φύση του.

    Μετά τον θάνατό του ο ψευτοφίλος που έκλεψε τουλάχιστον δέκα έργα του αδειάζοντας την αποθήκη του μου είπε: «Ενώ ο αδελφός σου ήταν πολύ κουβαρντάς, ποτέ δεν μου χάρισε έναν πίνακα όσο κι αν του ζητούσα».

    Πού να καταλάβει ο καθένας ότι ένας πίνακας είναι ένα η πολλά εκφρασμένα συναισθήματα με τα οποία αυτός ο επίδοξος επενδυτής ίσως ποτέ να μη συνδεθεί.

    Ο Τάκης δεν χρειαζόταν να μου τα πει όλα αυτά.

    Στην αρχή έμοιαζα κι εγώ με τους άλλους, τους επενδυτές. «Πούλα και κανένα έργο σου» του έλεγα. «Μπορείς να το ξαναφτιάξει αν θέλεις».

    Δεν μιλούσε. Πρέπει να αισθανόταν απέραντη μοναξιά με τέτοια λόγια. Έτσι με πίεση έδωσε κάποια έργα από αυτά που γέννησε η ψυχή του.

    Σιγά σιγά συνήθιζε αυτή την προσέγγιση των άλλων. Σιγά σιγά αποδεχόταν και το πεταμένο παιδί του στον τοίχο μου. Όποτε με επισκεπτόταν, στεκόταν όρθιος και τον κοιτούσε για λίγα λεπτά. «Γιατί κοιτάς, μήπως τον θέλεις πίσω;» τον ρωτούσα.

    Την τελευταία φορά που με επισκέφτηκε μου αγκάλιασε το κεφάλι, όπως συνήθιζε, και μου μαρτύρησε με ελαφρότητα το μυστικό του. «Στο πρώτο τραπεζάκι είμαι εγώ και ο Χρήστος νέοι. Στο διπλανό εγώ και ο Χρήστος γερασμένοι όπως θα γίνουμε, στο ίδιο μέρος να λέμε ιστορίες».

    Με τον Χρήστο είχαν ξεκόψει 25 χρόνια πριν και ο Τάκης ζωγράφισε τον πίνακα αμέσως μετά τον χωρισμό τους. Πολλές φορές ρώτησα και ξαναρώτησα το γιατί. Πολλές φορές μου απάντησε ότι μεταξύ τους είχαν μπει οι κοπέλες τους που ήθελαν να ελέγξουν τη φιλία τους. Πολλές φορές του είπα ότι δεν τους άξιζε κάτι τέτοιο, γιατί τέτοια φιλία ίσως να μην ξαναβρισκόταν ποτέ. Πολλές φορές μουρμούρισε «τώρα πάει».

    Τον πόνο της χαμένης φιλίας είχε εξομολογηθεί στα χρώματα που έβαλε στο πρώτο υλικό που βρήκε διαθέσιμο, με την ευχή στα γεράματα να συναντηθούν και πάλι και να ξαναζήσουν τα κατανυκτικά τους βράδια στα καφενεία μέσα σε ατμόσφαιρα ευφορίας και χαλάρωσης. Μέσα σε αυτό το νυχτερινό γαλάζιο, καθώς δίπλα τους οι νέοι θα έκλειναν τα πρώτα τους ραντεβού.

    Ο Χρήστος όταν έμαθε ότι έφυγε ο Τάκης, έκλαψε αληθινά. Ίσως γιατί ο Τάκης δεν πρόφτασε να γεράσει. Ίσως γιατί ποτέ δεν ξανασυναντήθηκαν. Ίσως και γιατί ο Χρήστος δεν γνώριζε ότι η επανασύνδεσή τους τελικά πραγματοποιήθηκε σε ένα άλλο πεδίο. Δυνατή και απαλλαγμένη από κάθε μικρότητα. Εκεί αποτυπώθηκε και εκεί παραμένει ζωντανή για πάντα.

    •••

    Στη Φιλολογική Στέγη Πειραιώς διοργανώνεται αναδρομική έκθεση στη μνήμη του ζωγράφου, γραφίστα, σκιτσογράφου, γλύπτη Τάκη Βίνη με τίτλο Για το κορμί σου, που έδιωχνε το φόβο του θανάτου.

    Θα παρουσιαστούν έργα ζωγραφικής με θέμα τη γυναίκα εμπνευσμένα από την ποίηση του Ν. Καββαδία, ενώ θα εκτεθεί για πρώτη φορά σε κοινό ο πίνακας της ιστορίας. Εγκαίνια στις 25.11.2024.

    πίνακα_Takis Vinis_shortstories.gr

     

    banner_300_250
    Picture of Δήμητρα Βήνη
    Η Δήμητρα Βήνη είναι παιδίατρος, ΜSc Δημόσια Υγεία, διευθύντρια Μονάδας Μεσογειακής Αναιμίας Κρατικού Νοσοκομείου Νίκαιας

    MORE STORIES

    Ερείπια από Χαρτί και Ατελεύτητες Ιστορίες του Απόστολου Βέττα shortstories.gr-apostolos-vettas εικαστικά έκθεση
    Short

    Οι ιστορίες μου για τα ερείπια από χαρτί

    Ο Απόστολος-Φωκίων Βέττας γράφει στο Short Stories για την εγκατάστασή του «Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες», στην οποία αναμνήσεις και φαντασία μεταπλάθονται σε θεατρικά γλυπτά με δυναμικές σκιές

    Ο πατέρας μου ο ζωγράφος Σωτήρης Τζαμουράνης κι ένα μανιάτικο λιμανάκι
    Short

    Ο πατέρας μου ο ζωγράφος Σωτήρης Τζαμουράνης και ο πίνακας που δεν πούλησε

    Η Κατερίνα Τζαμουράνη γράφει στο Short Stories για τον πατέρα της Σωτήρη Τζαμουράνη, ο οποίος άφησε τη δουλειά του για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στην τέχνη, και για τον πίνακα με το μανιάτικο λιμανάκι του που της έκανε τη χάρη να μην τον πουλήσει

    Δημήτρης Ανδρεάδης ΖΩΓΡΑΦΟΣ SHORT STORIES GR
    Short

    Ο ζωγράφος Δημήτρης Ανδρεάδης και τα έργα που πονάνε αλλά λάμπουν

    Λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσής του ο Δημήτρης Ανδρεάδης κάνει στο Short Stories μια προσωπική κατάθεση για τον καλλιτέχνη που αν και ζει μέσα σε συνθήκες οικονομικής αγριότητας, καταφέρνει να βγει στο φως