Skip to content
Home » Ο κ. Κίνεμας, ο άνθρωπος πίσω από τη μηχανή προβολής

Ο κ. Κίνεμας, ο άνθρωπος πίσω από τη μηχανή προβολής

    Ο κ. Κίνεμας, ο άνθρωπος πίσω από τη μηχανή προβολής

    Published

    Ο κ. Κίνεμας, ο άνθρωπος πίσω από τη μηχανή προβολής

    Published
    Ο Νίκος Θεοδοσίου μοιράζεται με το Short Stories τη γνωριμία του με τον Χρήστο Κονόμι, τον άνθρωπο πίσω από τη μηχανή προβολής του κινηματογράφου στη Δερβιτσάνη Αλβανίας, ο οποίος ανακάλεσε στη μνήμη του μοναδικές ιστορίες από το παρελθόν

    Ηταν το απόλυτο σκοτάδι. Φως από πουθενά. Αναγκάστηκα να ανάψω τον φακό του κινητού για να μη σκοντάψω. Η μικρή δέσμη άρχισε σταδιακά να αποκαλύπτει κάποιες μηχανές προβολής. Άλλες όρθιες, άλλες στο ξύλινο πάτωμα, κάποιες μπομπίνες από δω κι από κει, κομμάτια από φιλμ, υπολείμματα από «καρβουνάκια» των μηχανών, σημάδια από τους ενισχυτές που έλειπαν. Μια εικόνα διάλυσης…

    Αυτή ήταν η πρώτη εικόνα από την καμπίνα προβολής του κινηματογράφου, του μοναδικού στην πόλη, στο Πολιτιστικό Κέντρο της Δερβιτσάνης του Δήμου Δρόπολης – Πωγωνίου στην Αλβανία. Εγκαταλειμμένη και έρημη εδώ και χρόνια, εμφανώς λεηλατημένη.

    Ανασκαλεύοντας όσα δεν «σήκωσαν» (μηχανές, χαρτιά, μπλοκ εισιτηρίων κ.λπ.), άρχισα να ξαναστήνω την καμπίνα, την ιστορία της και μαζί την ιστορία του κινηματογράφου στην Αλβανία σε συνδυασμό με τις πολιτικές επιλογές της ηγεσίας. Ειδικά οι δυο σταθερές μηχανές προβολής των 35 χιλιοστών «μίλησαν» περισσότερο. Η μία μηχανή προβολής από τη Ρωσία, η άλλη μηχανή προβολής από την Κίνα.

    Για να ολοκληρωθεί όμως η εικόνα του κινηματογράφου έπρεπε να βρεθεί ο άνθρωπος που τις δούλευε. Ο κύριος Κίνεμας! Έτσι τον ξέρουν όλοι. Και δεν είναι άλλος από τον Χρήστο Κονόμι. «Οικονόμου είναι το ελληνικό μου όνομα» μου λέει.

    Τον συνάντησα φέτος στη Δερβιτσάνη στη διάρκεια του 4ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δρόπολης. Πλησιάζει τα 90 (γεννήθηκε το 1935) και κουβαλάει στην πλάτη του σχεδόν 40 χρόνια σινεμά! Ξεκίνησε το 1956 και σταμάτησε το 1995.

    Μετά το τέλος της στρατιωτικής του θητείας βρήκε δουλειά ως οδηγός στο Kinostudio. To Kinostudio ιδρύθηκε το 1952 από το καθεστώς Χότζα και ήταν ο βασικός φορέας παραγωγής και διανομής κινηματογραφικών ταινιών.

    Ο Χρήστος Οικονόμου γρήγορα εκπαιδεύτηκε στον χειρισμό των κινηματογραφικών μηχανών. Από τότε άρχισε να τρέχει σε όλη τη χώρα οργανώνοντας προβολές στα πιο απομακρυσμένα σημεία. Στα χωριά που μπορούσε να φτάσει με το αυτοκίνητο έκανε τις προβολές με φορητές μηχανές των 35 χιλιοστών.

    Στη μνήμη του κουβαλάει απίθανες εικόνες από τις κινηματογραφικές περιπλανήσεις του. «Αυτός είναι ο σινεμάς ο Παράδεισος» σχολιάζει κάποιος κύριος

    Στα χωριά όμως που αυτό δεν ήταν δυνατόν επιστρατεύονταν τα ζώα. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούσε μηχανές των 16 χιλιοστών που ήταν πιο ελαφριές. Καθώς τα χωριά δεν είχαν ρεύμα, κουβαλούσαν μαζί τους και μια γεννήτρια.

    Σιγά σιγά τα χωριά αποκτούσαν μόνιμες αίθουσες προβολής και δεν χρειάζονταν τον πλανόδιο κινηματογράφο. Έτσι ο Γιώργος Οικονόμου σταμάτησε να γυρίζει στην επαρχία και έγινε ο μηχανικός προβολής του κινηματογράφου στη Δερβιτσάνη.

    Στη μνήμη του κουβαλάει απίθανες εικόνες από τις κινηματογραφικές περιπλανήσεις του. «Αυτός είναι ο σινεμάς ο Παράδεισος» σχολιάζει ένας κύριος που ακούει την κουβέντα μας. Και θυμάται με νοσταλγία πως όταν ήταν πιτσιρίκι στη Δερβιτσάνη πήγαινε και τον βοηθούσε γυρίζοντας την ταινία, προετοιμάζοντάς την για την επόμενη προβολή. Ο ίδιος τώρα είναι μουσικός σε κρατική ορχήστρα στην Ελλάδα.

    Ο Γιώργος Οικονόμου στενοχωριέται γιατί τα μηχανήματα στην καμπίνα προβολής, αυτά που ήταν η ζωή του, λεηλατήθηκαν.

    Ζητήσαμε από τον κ. Κίνεμα να μας αφηγηθεί τις ιστορίες του μπροστά στην κάμερα. Αρνήθηκε. Θέλει όσο γίνεται μικρότερη δημόσια παρουσία. Άφησε να εννοηθεί πως είναι στο στόχαστρο κάποιων ανθρώπων που τον θεωρούν υπεύθυνο γιατί πρόβαλλε, μαζί με τις άλλες, και τις προπαγανδιστικές ταινίες του καθεστώτος Χότζα.

    Ελπίζουμε την επόμενη φορά…

    banner_300_250
    Picture of Νίκος Θεοδοσίου
    Ο Νίκος Θεοδοσίου είναι σκηνοθέτης και συγγραφέας

    Κεντρική φωτογραφία
    Νίκος Θεοδοσίου

    MORE STORIES

    ΝΙΚΟΣ-ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ-ΠΑΡΙΣΙ shortstoriesgr
    Short

    Μια κάμερα Zeiss από το Παρίσι στη Βιέννη

    Ο Νίκος Θεοδοσίου γράφει στο Short Stories για την πρώτη του κινηματογραφική κάμερα που χρησιμοποίησε τη δεκαετία του 1960 στο Παρίσι και ξαναβρήκε 50 χρόνια μετά στη Βιέννη

    Short

    Ρέκβιεμ για τον κινηματογράφο Ιντεάλ που τον «έκαψε» ο ΕΦΚΑ

    Ο σκηνοθέτης Νίκος Θεοδοσίου ξεδιπλώνει για το Short Stories την πολύπαθη ιστορία του κινηματογράφου Ιντεάλ που μπορεί να συνέχισε να λειτουργεί ύστερα από τέσσερις πυρκαγιές, αλλά δεν γλίτωσε από τη λαίλαπα του gentrification