Skip to content
Home » Οι αγώνες της γενιάς των γονιών μου και η δωρεάν παιδεία

Οι αγώνες της γενιάς των γονιών μου και η δωρεάν παιδεία

    Οι αγώνες της γενιάς των γονιών μου και η δωρεάν παιδεία

    Published

    Οι αγώνες της γενιάς των γονιών μου και η δωρεάν παιδεία

    Published
    Ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης γράφει στο Short Stories για την ανάγκη που τον οδήγησε στην ιστορική έρευνα της μετεμφυλιακής περιόδου, ως ανταπόδοση στους αγώνες της γενιάς που επέβαλε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 για δωρεάν παιδεία

    Στο τέλος κάθε προσπάθειας αποτύπωσης σκέψεων, ερευνών ή μυθοπλασίας σε έγγραφη μορφή, η οποία καταλήγει σε βιβλίο, μοιραία συνήθως αναστοχάζεται ο συγγραφέας γιατί έγραψε το συγκεκριμένο βιβλίο ή έκανε τη συγκεκριμένη έρευνα για να προχωρήσει στη συγγραφή του.

    Στη δική μου περίπτωση το βιβλίο μου, που εκδόθηκε πρόσφατα, αποτελεί υλοποίηση υποχρέωσης απέναντι στους γονείς μου. Δύο ανθρώπους που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν ούτε καν τις εγκύκλιες σπουδές των δύο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης. Όχι γιατί δεν ήθελαν ή επειδή δεν τους άρεσαν τα γράμματα. Αλλά γιατί η τρομακτική ένδεια τους ανάγκασε από πολύ νωρίς να εγκαταλείψουν το σχολείο για να βιοποριστούν και να επιβιώσουν. Χρειάστηκε να εργαστούν σκληρά και αδιάλειπτα σχεδόν έως τον θάνατό τους.

    Μεγάλωσα λοιπόν σε μια οικογένεια εργατών που δεν είχε ιερότερο στόχο και επιλογή άλλη από την επένδυση στη μόρφωση των παιδιών της. Και κατάφερα να είναι η δική μου η πρώτη ύστερα από πολλές γενιές της οικογένειάς μου που πήρε πτυχίο πανεπιστημίου.

    Ήμουν έτσι και ένας από τους λίγους συνομήλικους συγγενείς μου που απέφυγε τη χειρωνακτική εργασία. Το γεγονός δικαίωνε, όπως φαίνεται, τις προσπάθειες και τους αγώνες των γονιών μου, αλλά και πολλών άλλων πριν από μένα.

    Συνειδητοποίησα από πολύ νωρίς ότι η δική μου αυτή μικρή επιτυχία στον χώρο των εγκύκλιων σπουδών δεν ήταν τίποτε περισσότερο από εύνοια της ιστορικής συγκυρίας. Ήταν αποτέλεσμα εξαργύρωσης επιταγών από τους μεγαλειώδεις και νικηφόρους αγώνες της εργατικής τάξης και του φοιτητικού κινήματος της Ελλάδας της μετεμφυλιακής περιόδου.

    Η συνειδητοποίηση αυτή με οδήγησε στην απόφαση να σπουδάσω Ιστορία και να ασχοληθώ με τη μελέτη και τη συγγραφή της. Με έμφαση μάλιστα στον τομέα της ιστορίας της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα είναι η διδακτορική διατριβή που εκπόνησα στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστημίου. Και το βιβλίο που προέκυψε στη συνέχεια από αυτή.

    Το βιβλίο αφιερώνεται στους σκληρούς αγώνες μιας γενιάς ανθρώπων της ελληνικής εργατικής τάξης που δεν είχε απολύτως τίποτε και κέρδισε παρά πολλά

    Ένα βιβλίο που αφιερώνεται στους σκληρούς και επίπονους νικηφόρους αγώνες μιας γενιάς ανθρώπων της ελληνικής εργατικής τάξης που δεν είχε απολύτως τίποτε και διεκδίκησε και κέρδισε παρά πολλά, μετουσιώνοντας την ήττα της Αριστεράς μετά τον Εμφύλιο σε μαζικούς και νικηφόρους αγώνες.

    Αγώνες που προσέβλεπαν σε μια ζωή με καλύτερους όρους εργασίας και δημοκρατικά δικαιώματα. Με κοινωνικές παροχές και με δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους/όλες όσους/όσες είχαν στόχο την οικονομική και κοινωνική άνοδο μέσω της παιδείας και της μόρφωσης.

    Αυτοί οι στόχοι των ανθρώπων της γενιάς εκείνης αποτέλεσαν την κινητήρια δύναμη των πολιτικών αλλαγών που συντελέστηκαν την εν λόγω περίοδο και οδήγησαν στην επιβολή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1964.

    Η μεταρρύθμιση επέτρεψε σε χιλιάδες παιδιά από τα χαμηλότερα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα «ν’ ανέβουν ένα σκαλοπάτι» σε μια κοινωνία που αρνούνταν να τους το επιτρέψει, προδιαγράφοντας το μέλλον τους ανάλογα με την ταξική τους προέλευση.

    Ελπίζω με το βιβλίο να συμβάλλω ελάχιστα στη διερεύνηση και αποσαφήνιση των κοινωνικο-οικονομικών και πολιτικών συνθηκών και όρων που οδήγησαν στην υιοθέτηση και εφαρμογή από τις κυβερνήσεις τις εποχής (1963) της δημόσιας και δωρεάν παιδείας για όλους σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

    Αλλά και στην περαιτέρω συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου και του δημόσιου πανεπιστημίου ως δωρεάν παρεχόμενου αγαθού, κυρίως από αυτούς που επιχειρούν οι σημερινές κυβερνήσεις να το στερήσουν.

    Δηλαδή από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα του πληθυσμού, τη σύγχρονη εργατική τάξη.

    •••

    Το βιβλίο …για ν’ ανέβουν ένα σκαλοπάτι… Ελληνική εκπαίδευση 1949-1963 – Mεταρρυθμίσεις στην εκπαιδευτική πολιτική – Κοινωνικές και ιδεολογικές αντιδράσεις του Δημήτρη Πολυχρονιάδη κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις ΚΨΜ και θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 16.12.2024 στις 18.30 στο Gustav Athens, Atrium Shopping Centre (Χαρ. Τρικούπη 6-10, Αθήνα).

    banner_300_250
    Picture of Δημήτρης Πολυχρονιάδης
    Ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης είναι δάσκαλος – ιστορικός, διδάκτορας Ιστορίας του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Σαντορίνη την Κατοχή shortstories.gr mccabe
    Short

    Οι μνήμες του πατέρα μου από την Κατοχή έναυσμα για το βιβλίο μου

    Ο Πέτρος Φύτρος μεταφέρει στο Short Stories τις αφηγήσεις του πατέρα του από την Κατοχή και τον λιμό στη Σαντορίνη, που αποτέλεσαν την αφετηρία για το βιβλίο του «Ελληνική Πολιτεία 1941-42. Το κράτος υπό ξένη κατοχή»

    Μαρώ Τριανταφύλλου_«Έμαθες πολλά γράμματα· καιρός να τα γυρίσεις στα παιδιά του λαού μας» shortstories
    Short

    «Έμαθες πολλά γράμματα· καιρός να τα γυρίσεις στα παιδιά του λαού μας»

    Η Μαρώ Τριανταφύλλου γράφει στο Short Stories για την αλήθεια που διαπίστωσε σταδιακά πως έκρυβε η προτροπή του πατέρα της, πριν από τριανταπέντε χρόνια, να διοριστεί στην εκπαίδευση μετά τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο Παρίσι

    Δημήτρης Μαριόλης_Αύριο θα έρθει ο κύριος επιθεωρητής
    Short

    Αύριο στην τάξη θα έρθει ο κύριος επιθεωρητής…

    Ο Δημήτρης Μαριόλης, με αφορμή τον αναβρασμό στον χώρο της εκπαίδευσης, ανακαλεί στο Short Stories προσωπικές μνήμες, αλλά και στοιχεία από την έρευνά του για τα χρόνια του επιθεωρητισμού και για τους αγώνες αντίστασης των εκπαιδευτικών

    Zafeiroula Kagalidou_o-epitheoritis-stin-taxi-kai-to-amempto-ithos
    Short

    Ο επιθεωρητής στην τάξη και το άμεμπτο ήθος

    Η Ζαφειρούλα Καγκαλίδου, επίτιμη σχολική σύμβουλος φιλολόγων, γράφει στο Short Stories για τις πρώτες της μέρες στην εκπαίδευση το 1974, όταν οι επιθεωρητές, απομεινάρια της χούντας, αξιολογούσαν και το ήθος