Skip to content
Home » Πώς γεννήθηκε η παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

Πώς γεννήθηκε η παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

    Πώς γεννήθηκε η παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

    Published
    Οι ηθοποιοί Στέλιος Δημόπουλος, Θανάσης Δήμου και Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης στην παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

    Πώς γεννήθηκε η παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

    Published
    Οι ηθοποιοί Στέλιος Δημόπουλος, Θανάσης Δήμου και Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης στην παράσταση «Μάθε με να φεύγω»
    Ο Γιάννης Σκουρλέτης μιλάει στο Short Stories για την παράσταση που σκηνοθετεί «Μάθε με να φεύγω», σε κείμενο Άκη Δήμου, τον ιδιαίτερο χώρο που παίζεται στο Μοναστηράκι, αλλά και για τις δυσκολίες του να είσαι σκηνοθέτης και ταυτόχρονα παραγωγός

    Με τον Άκη Δήμου έχουμε συνεργαστεί σε πολλές παραστάσεις. Αυτές πάντα αφορμούσαν από μια συγκεκριμένη ιδέα. Ωστόσο με το έργο Μάθε με να φεύγω τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Kαι αυτό είναι το ενδιαφέρον. Έπρεπε να ανεβάσω ένα νέο έργο, αλλά οι προθεσμίες πίεζαν.

    Μου λέει λοιπόν ο Άκης: «Θυμάμαι πριν από δέκα χρόνια ότι είχα γράψει ένα θεατρικό που δεν άρεσε σε κανέναν από αυτούς που το διάβασαν. Θες να το δεις;». Έτσι μου έδωσε το Μάθε με να φεύγω. Το βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Ήταν η πρώτη φορά που δουλέψαμε πάνω σε ένα ήδη έτοιμο κείμενο.

    Το έργο είναι ιδιαίτερο ως προς τη φόρμα του. Πρόκειται για ένα σύγχρονο κείμενο που συνδυάζει επιρροές από τον Σάμιουελ Μπέκετ και τον Τενεσί Ουίλιαμς, αλλά και από το μπουλβάρ και τα λαϊκά αναγνώσματα του περιπτέρου, όπως το Ρομάντσο.

    Το κυρίαρχο θέμα του είναι πώς φεύγεις από κάτι. Είτε πρόκειται για μια σχέση είτε για μια συνθήκη ζωής. Αν και είναι κάτι απολύτως αναγκαίο, είναι ταυτόχρονα πολύ τρομακτικό. Φαίνεται δύσκολο γιατί πιστεύουμε ότι θα χάσουμε μια ασφάλεια. Κάποιοι καταφέρνουν να φύγουν, ενώ άλλοι μένουν προσκολλημένοι για πάντα.

    Όλοι μας έχουμε ζήσει αυτή την εμπειρία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Πίσω από το έργο κρύβεται η μυθική επιστροφή του Οδυσσέα στην Πηνελόπη. Σε έναν άνθρωπο που περιμένει και δεν φεύγει ζητώντας να μάθει πώς να αποδεσμευτεί.

    Κατά την προετοιμασία της παράστασης περάσαμε μια υπέροχη περίοδο. Μεγαλώνοντας, θέλω η πρόβα να είναι μια χαρούμενη διαδικασία, κάτι που είναι αδιαπραγμάτευτο για μένα. Και αυτό δεν το εννοώ ελαφρά και ροζ. Υπήρξε πολύ σκοτάδι στο θέατρο και θέλω να κρατάω ένα παράθυρο ανοιχτό, να μπορώ να κοιτώ προς το φως. Δεν επιθυμώ το σκοτάδι ως αυτοσκοπό. Το θέατρο για μένα είναι η συνάντηση με τον άλλον. Η επικοινωνία και η ανταλλαγή συναισθημάτων.

    Το κυρίαρχο θέμα του «Μάθε με να φεύγω» είναι πώς φεύγεις από κάτι. Αν και είναι κάτι απολύτως αναγκαίο, είναι ταυτόχρονα πολύ τρομακτικό

    Βαριέμαι πια να ακούω για «το όραμα του σκηνοθέτη» και άλλα τέτοια βαρύγδουπα. Αυτό που κάνουμε στην ουσία είναι να συναντιόμαστε και να προσπαθούμε να κατανοήσουμε τι συμβαίνει. Φοβάμαι ότι η αγωνία μας έχει μεταφερθεί στο πώς να κάνουμε κάτι και ενώ το κατανοώ σε δημιουργικό επίπεδο, φαίνεται ότι έχουμε ξεχάσει το τι είναι αυτό που κάνουμε. Η πνευματικότητα παραμένει σημαντική για μένα και νομίζω ότι με έναν τρόπο αυτή η διάσταση γίνεται μέρος της κουλτούρας της παράστασης και την αντιλαμβάνεται και ο θεατής.

    Η παράσταση Μάθε με να φεύγω θα παρουσιαστεί στο bijoux de kant HOOD art space. Έχω αυτό τον μικρό χώρο σε μια παλιά πολυκατοικία στο Μοναστηράκι για χρόνια. Πηγαίνοντας από θέατρο σε θέατρο, κάποια στιγμή ένιωσα κουρασμένος και αποφάσισα να τον μετατρέψω σε σπιτο-θέατρο. Αυτό τελικά λειτούργησε πολύ καλά, ειδικά για τη συγκεκριμένη παράσταση που εκτυλίσσεται σε ένα ξενοδοχείο, καθώς τα περισσότερα γύρω έχουν γίνει airbnb. Μπαίνεις σε ένα δωμάτιο με μόλις 43 θέσεις και οι θεατές εκτός από την παράσταση, συζητούν και για τον ίδιο τον χώρο.

    Για εμάς που δεν έχουμε παραγωγή είναι πολύ δύσκολο. Η μικρή επιχορήγηση που λάβαμε από το Υπουργείο Πολιτισμού εξαντλήθηκε γρήγορα. Eπομένως κινούμαστε αποκλειστικά με τις δικές μας δυνάμεις. Αυτές οι δυσκολίες είναι σημαντικές, ειδικά για μένα που δεν είμαι παραγωγός αλλά καλλιτέχνης και πρέπει να αναλάβω αυτό τον ρόλο. Αυτό είναι κάτι πολύ αγχωτικό. Θέλω να εξασφαλίσω αξιοπρεπείς συνθήκες για την ομάδα μου και να βγαίνουν οι αμοιβές…

    •••

    H παράσταση Μάθε με να φεύγω της bijoux de kant κάνει πρεμιέρα στις 31.10.2024 στο bijoux de kant HOOD art space στο Μοναστηράκι. 

    Παίζουν: Στέλιος Δημόπουλος, Θανάσης Δήμου, Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης. 

    banner_300_250
    Picture of Γιάννης Σκουρλέτης
    Ο Γιάννης Σκουρλέτης είναι σκηνοθέτης και ιδρυτικό μέλος της ομάδας bijoux de kant

    Αφήγηση στην
    Αφροδίτη Ερμίδη

    Κεντρική φωτογραφία
    Εβίτα Σκουρλέτη

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Short

    Dourgouti Town: Μια ουτοπία, μια «κάσμπα της αμαρτίας»

    Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπαβέλλας γράφει στο Short Stories για το ντοκιμαντέρ του με θέμα το Δουργούτι, τον τόπο της οικογένειάς του, τον τόπο όπου ο ίδιος μεγάλωσε. Ακολουθώντας ίχνη από την ιστορία της περιοχής, αναζητάει την ταυτότητά της

    Κωσταντή ομοφυλοφιλια γαμος short stories
    Short

    Ο Κωσταντής που αποκαλούσαν «τοιούτο» και ο γάμος του με την Ποτούλα

    Η Φωτεινή Σαφλαγιούρα μεταφέρει στο Short Stories την ιστορία του Κωσταντή που αν και ομοφυλόφιλος παντρεύτηκε τη συγχωριανή του από ευγνωμοσύνη γιατί τον είχε φροντίσει ύστερα από τον άγριο ξυλοδαρμό του από τους ταγματασφαλίτες

    Έζρα Πάουντ λυσσασμενη γατα τζουμερκας shortstoriesgr
    Short

    Πώς ο Σύλλας Τζουμέρκας «συνάντησε» τον Έζρα Πάουντ και τον Τενεσί Ουίλιαμς

    O σκηνοθέτης Σύλλας Τζουμέρκας περιγράφει στο Short Stories δυο καθοριστικές για τη ζωή του «συναντήσεις». Μια παλιότερα με τον ποιητή Έζρα Πάουντ και μια τον περασμένο Νοέμβριο με τον Τενεσί Ουίλιαμς