Skip to content
Home » Ταραχές σε ένα σινεμά στη Σμύρνη του 1908

Ταραχές σε ένα σινεμά στη Σμύρνη του 1908

    Ταραχές σε ένα σινεμά στη Σμύρνη του 1908

    Published
    Η κινηματογραφική αίθουσα Κραίμερ στην Προκυμαία της Σμύρνης στις αρχές του 20ού αιώνα

    Ταραχές σε ένα σινεμά στη Σμύρνη του 1908

    Published
    Η κινηματογραφική αίθουσα Κραίμερ στην Προκυμαία της Σμύρνης στις αρχές του 20ού αιώνα
    Ο Νίκος Θεοδοσίου φυλλομετρά την εφημερίδα «Αμάλθεια» για λογαριασμό του Short Stories και μεταφέρει τις ταραχές που ξέσπασαν στη Σμύρνη από το αγανακτισμένο κοινό του σινεμά Κρέμερ

    Πάνε δεκαετίες τώρα που μαζεύω ιστορίες για τα σινεμά. Άλλες προφορικές και άλλες γραπτές. Άλλες γίνονται βιβλία και άλλες ταινίες. Όλες ενδιαφέρουσες αλλά κάποιες ξεπερνάνε τα όρια. Είναι απίστευτες.

    Όπως αυτή που ανακάλυψα λίγο καθυστερημένα. Μιλάμε για καθυστέρηση 115 χρόνων! Τότε που οι απογοητευμένοι από το θέμα θεατές εξεγέρθηκαν και χρειάστηκε να επέμβει ο στρατός για να τους επαναφέρει στην τάξη!

    Το 1908 στη Σμύρνη υπήρχε μόνο ένας κινηματογράφος. Αυτόν που οι ιδιοκτήτες της μεγάλης μπιραρίας Κραίμερ έστησαν στην Προκυμαία.

    Τα πλήθη, παιδιά και μεγάλοι, συνέρρεαν. Έτσι ο κινηματογράφος είχε παραστάσεις κάθε μέρα ενώ το πρόγραμμα άλλαζε δυο τρεις φορές την εβδομάδα.

    Μια μέρα, στις αρχές του Νοέμβρη, κολλήθηκαν στην πόλη μεγάλα προγράμματα του κινηματογράφου. Με πηχυαία κεφαλαία γράμματα γνωστοποιούνταν στο κοινό ότι στην προβολή της 10ης Νοεμβρίου θα απαγορευόταν η είσοδος σε παιδιά και γυναίκες. Όλοι κατάλαβαν ή νόμισαν πως κατάλαβαν.

    Τη συγκεκριμένη μέρα –από πολύ νωρίς– ένα «απειροπληθές θεατήριον», όπως μας πληροφορεί η εφημερίδα Αμάλθεια, άρχισε να συγκεντρώνεται στον  κινηματογράφο.

    Στις 8.30, και αφού η αίθουσα είχε γεμίσει ασφυχτικά, η διεύθυνση διέκοψε την έκδοση εισιτηρίων αφήνοντας πολλούς έξω στο πεζοδρόμιο.

    Η προβολή ξεκίνησε αλλά σε λίγη ώρα το φιλοθεάμον κοινό –που περίμενε «μεγαλητέρας απρεπείας» επί της οθόνης– εξεγέρθηκε. Άρχισε να σπάει ό,τι έβρισκε μπροστά του.

    Πρώτα θύματα ήταν οι καρέκλες που τις έσπασαν κοπανώντας τες στο πάτωμα. Στη συνέχεια δυο τρεις ηλεκτρικοί λαμπτήρες. Κατόπιν κραδαίνοντας τα καρεκλοπόδαρα, στράφηκαν κατά του διαχειριστή του κινηματογράφου, κ. Δελενάρδου, ο οποίος βέβαια φρόντισε να εξαφανιστεί.

    Εν είδει συνθήματος το πλήθος φώναζε: «Οπίσω τον παράν, οπίσω τον παράν»!

    Τα επεισόδια επεκτάθηκαν και έξω από τον κινηματογράφο. Πήραν και πέταξαν στη θάλασσα ένα καρότσι με τα διαφημιστικά ταμπλό του κινηματογράφου.

    Με πηχυαία γράμματα γινόταν γνωστό στο κοινό ότι στην προβολή θα απαγορευόταν η είσοδος σε παιδιά και γυναίκες. Όλοι κατάλαβαν Ή νόμισαν πως κατάλαβαν

    Προσπάθησαν δε να σπάσουν τη μεγάλη ηλεκτρική λάμπα της πρόσοψης αλλά δεν τα κατάφεραν γιατί έφτασαν δυο πολιτοφύλακες που συνέλαβαν έναν ταραξία. Αλλά το πλήθος τον απελευθέρωσε.

    Μες στον γενικό χαμό ακούστηκε μια φωνή: «Εις του Κραίμερ, παιδιά»!

    Και τότε όλοι αλαλάζοντες κατευθύνθηκαν στη γειτονική μπιραρία Κραίμερ, αυτή που έστησε τον κινηματογράφο.

    Φτάνοντας εκεί άρχισαν με πέτρες, μπαστούνια και ομπρέλες να σπάζουν την τζαμαρία της. Και δεν σταμάτησαν ούτε όταν έφτασε ανώτερος αξιωματικός με έναν λόχο στρατού. Μόνο όταν οι στρατιώτες σήκωσαν τα όπλα αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν κραυγάζοντας και υβρίζοντας.

    Η εφημερίδα παραθέτει μόνο τα γεγονότα χωρίς σχολιασμό γιατί όπως γράφει «η επ’ αυτών κρίσις θα προκαλέσει λυπηράς εκφράσεις περί της κοινωνικής μας καταστάσεως».

    Πάντως από τότε και στο εξής οι κινηματογράφοι τηρούν τις υποσχέσεις τους. Ή δεν είναι έτσι;

    banner_300_250
    Picture of Νίκος Θεοδοσίου
    Ο Νίκος Θεοδοσίου είναι σκηνοθέτης και συγγραφέας

    MORE STORIES

    ΡΟΒΗΡΟΣ ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ SHORTSTORIESGR
    Short

    Η αντιχουντική ιστορία της ταινίας «Πρόσωπο με πρόσωπο» του Ροβήρου Μανθούλη

    Ο Νίκος Θεοδοσίου παραθέτει στο Short Stories τις περιπέτειες του φιλμ «Πρόσωπο με πρόσωπο» που αν και δεν πέρασε από τη λογοκρισία, βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και προβλήθηκε σε φεστιβάλ της Γαλλίας στις 21 Απριλίου 1967

    ΝΙΚΟΣ-ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ-ΠΑΡΙΣΙ shortstoriesgr
    Short

    Μια κάμερα Zeiss από το Παρίσι στη Βιέννη

    Ο Νίκος Θεοδοσίου γράφει στο Short Stories για την πρώτη του κινηματογραφική κάμερα που χρησιμοποίησε τη δεκαετία του 1960 στο Παρίσι και ξαναβρήκε 50 χρόνια μετά στη Βιέννη

    Short

    Ρέκβιεμ για τον κινηματογράφο Ιντεάλ που τον «έκαψε» ο ΕΦΚΑ

    Ο σκηνοθέτης Νίκος Θεοδοσίου ξεδιπλώνει για το Short Stories την πολύπαθη ιστορία του κινηματογράφου Ιντεάλ που μπορεί να συνέχισε να λειτουργεί ύστερα από τέσσερις πυρκαγιές, αλλά δεν γλίτωσε από τη λαίλαπα του gentrification