Skip to content
Home » To ταξίδι του Soloúp από τον Ροντέν στον Καζαντζάκη

To ταξίδι του Soloúp από τον Ροντέν στον Καζαντζάκη

    To ταξίδι του Soloúp από τον Ροντέν στον Καζαντζάκη

    Published

    To ταξίδι του Soloúp από τον Ροντέν στον Καζαντζάκη

    Published
    Ο Soloúp γράφει στο Short Stories για την ταξιδιωτική περιπέτεια πίσω από το graphic novel «Ζοrμπάς – Πράσινη πέτρα ωραιοτάτη», εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» του Νίκου Καζαντζάκη

    Ενα από τα πιο όμορφα που μπορεί να σου συμβεί είναι να ταξιδεύεις. Και όχι τόσο ως τουρίστας, αλλά με αφορμές διαφορετικές. Να βλέπεις τους ανθρώπους του κάθε τόπου σε συνθήκες κανονικές. Με βροχές και κρύα και τη ρουτίνα της δουλειάς. Κι έχει άλλη ομορφιά αυτό το «σε κανονικές συνθήκες».

    Σ’ εμένα τα πράγματα το έφεραν έτσι και από τύχη ταξιδεύω προσκεκλημένος με αφορμή τα σκίτσα μου. Μα μόνο στην τύχη του δεν αφήνω κάθε τέτοιο πολύτιμο ταξίδι. Μελετάω καλά από πριν πού θα πάω και τι θα δω. Να αυγατίσει ο πάντα περιορισμένος ταξιδιωτικός χρόνος. Να γεννήσει σκέψεις, εικόνες και –γιατί όχι;– αφορμές για νέα βιβλία και νέα ταξίδια.

    Τον καιρό λοιπόν που δούλευα το σενάριο για το graphic novel Ζοrμπάς – Πράσινη πέτρα ωραιοτάτη έπεσα σε μια αναφορά του Καζαντζάκη για ένα συγκεκριμένο άγαλμα του Ροντέν, το Χέρι του θεού. Περιέγραφε μια φευγαλέα συνάντηση που είχε μπροστά του με μια άγνωστη γυναίκα. Τι χαρά!

    Μόλις πριν από λίγους μήνες είχα επισκεφτεί το Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι. Είχα σταθεί κι εγώ μπροστά σε αυτό άγαλμα. Το είχα φωτογραφίσει – μαζί με το ταμπελάκι του ως σχολαστικός μουσειάκιας που είμαι. Κι ακόμη παραπέρα το Χέρι του διαβόλου κι όλες εκείνες τις άλλες μορφές που προσπαθούν μάταια να ξεφύγουν από την πέτρα και το σκοτεινό μέταλλο, να πάρουν σχήμα στον πηλό και τον γύψο.

    Τυραννισμένες φιγούρες για πάντα δέσμιες αυτής της παγωμένης προσπάθειας. Ο «άνθρωπος», ο «ανήφορος», η «γυναίκα»: οι μεγάλες ιδέες της εποχής του Νίτσε, του Καζαντζάκη στο γύρισμα του αιώνα βρίσκονταν εκεί μέσα, μισοβγαλμένες από την ύλη.

    Συνεχίζοντας το διάβασμα –άλλο ταξίδι κι αυτό– βρήκα μερικά επιπλέον αποσπάσματα του Καζαντζάκη για τον γλύπτη.

    Γιατί πώς αλήθεια να μεταφέρεις σε σκίτσα, σε καρεδάκια, έναν τόσο πυκνό γραπτό λόγο, όπως ο λόγος του Καζαντζάκη, γεμάτο από ιδέες και ερωτήματα;

    Είχαν στήσει μεγάλη κουβέντα γι’ αυτόν με τον φίλο του τον Άγγελο, τις μέρες που γύριζαν από μονή σε μονή στο Άγιον Όρος. Ο Σικελιανός είχε επισκεφτεί τον Ροντέν στο Παρίσι, στο κτίριο που σήμερα στεγάζεται το μουσείο.

    Διάβαζα κι όσο διάβαζα ένιωθα ότι είχα ανακαλύψει θησαυρό. Γιατί πώς αλήθεια να μεταφέρεις σε σκίτσα, σε καρεδάκια, έναν τόσο πυκνό γραπτό λόγο, όπως ο λόγος του Καζαντζάκη, γεμάτο από ιδέες και ερωτήματα; Τη λύση μου την έδινε ο ίδιος. Η οπτική μεταφορά θα ήταν μια εξαιρετική λύση: οι γραμμές των αγαλμάτων καθώς μεταβάλλονται όταν τις βλέπεις από άλλη γωνιά, τα σώματα που παλεύουν, οι εντάσεις γεμάτες ακινησία. Οι ίδιες οι σκέψεις του συγγραφέα, οι γραμμές του γλύπτη, παγωμένες στην εποχή τους.

    Η τύχη έφερε σύντομα κι άλλο ταξίδι στο Παρίσι με αφορμή τα graphic novels μου Αϊβαλί και τη Μάχη της πλατείας. Αυτήν τη φορά το  έγκλημα ήταν προμελετημένο. Μολύβια, μπλοκάκια το οπλοστάσιό μου, πλάι στη φωτογραφική. Τα οικεία μου αγάλματα, τα μεγάλα παράθυρα του μουσείου, ο φθινοπωρινός ήλιος στα γλυπτά του κήπου.

    Κι εγώ ξανά μπροστά στο Χέρι του θεού. Να προσπαθώ με σκιτσάκια να βρω την κατάλληλη γωνία, να φαίνονται οι δυο μορφές, ο άντρας και η γυναίκα που παλεύουν αιώνια, σε μια τεράστια παλάμη. Να παγώσω για δεύτερη φορά τις τυραννισμένες αυτές φιγούρες στα λόγια του Καζαντζάκη, στην ακινησία των σχεδίων, στις σελίδες του Ζορμπά.

    Αχ τι χαρά με αυτά τα ταξίδια. Κάθισα μετά ιδρωμένος, γεμάτος και άδειος ταυτόχρονα, στα σκαλάκια του κήπου.

    •••

    Το graphic novel Ζοrμπάς – Πράσινη πέτρα ωραιοτάτη του Soloúp κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.

    banner_300_250
    Picture of Soloúp
    O Soloúp είναι πολιτικός γελοιογράφος και δημιουργός κόμικς

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    stelios anemodouras mikros iros short stories
    Short

    Ο παππούς μου ο Στέλιος Ανεμοδουράς

    Ο Λεωκράτης Ανεμοδουράς αφηγείται στο Short Stories περιστατικά από τη ζωή του παππού του Στέλιου Ανεμοδουρά, δημιουργού και εκδότη του θρυλικού «Μικρού Ήρωα», του περιοδικού που φέτος κλείνει 71 χρόνια παρουσίας

    Short

    Είκοσι χρόνια κόμικς «Εν αιθρία»

    Ο Γαβριήλ Τομπαλίδης, δημιουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής των εκθέσεων «Εν αιθρία», θυμάται για λογαριασμό του Short Stories στιγμές από την μακρόβια έκθεση κόμικς και εικονογράφησης