Skip to content
Home » Ένας ταχυτροχός Dremel που με βοήθησε να «βλέπω»

Ένας ταχυτροχός Dremel που με βοήθησε να «βλέπω»

    Ένας ταχυτροχός Dremel που με βοήθησε να «βλέπω»

    Published
    Ο Δημήτρης Καλυβιώτης επί το έργον με τον ταχυτροχό Dremel να κρέμεται στο πλάι του

    Ένας ταχυτροχός Dremel που με βοήθησε να «βλέπω»

    Published
    Ο Δημήτρης Καλυβιώτης επί το έργον με τον ταχυτροχό Dremel να κρέμεται στο πλάι του
    Ο Δημήτρης Καλυβιώτης αφηγείται στο Short Stories την ιστορία ενός εργαλείου Dremel, η σχέση του με το οποίο ξεκινάει πριν από περίπου 30 χρόνια όταν ζούσε στον Καναδά και σπούδαζε στο Μόντρεαλ

    Κάποτε έμενα στο Μόντρεαλ και στο πανεπιστήμιο αναλάμβανα σχετικά μεγαλεπήβολα πρότζεκτ. Σχεδίαζα και δημιουργούσα αρκετά σύνθετα αντικείμενα, όπως έκανα από πολύ μικρό παιδί.

    Ένα από τα πρώτα μου μεγάλα πρότζεκτ είχε ξυλογλυπτική. Ο επιβλέπων του εργαστηρίου με «σύστησε» στον ταχυτροχό, ένα Dremel που είχε γύρω του μια αύρα. Μόλις το ανακάλυψα, έπρεπε να το αποκτήσω την ίδια μέρα. Ήξερα πως δεν θα κοιμόμουν εκείνο το βράδυ. Σκέφτηκα πως θα μου είχε ανοίξει πόρτες και θα μου είχε εξοικονομήσει αμέτρητες ώρες αν το ήξερα νωρίτερα.

    Βρήκα, σαν 19χρονος σίφουνας, την καλύτερη τιμή της αγοράς και αμέσως μετά την καλύτερη διαδρομή με συγκοινωνία και πεζοπορία. Πηγαίνοντας με τα πόδια προς το μαγαζί, μου φάνηκε τόσο μακρύ το ταξίδι –μες στην παγωνιά και στο χιόνι– με την πεζοπορία, τις αλλεπάλληλες αλλαγές λεωφορείων και την απίστευτη προσμονή που με είχε καταλάβει.

    Κάποια στιγμή πέρασα από μια κάθετη οδό, σε ένα κάπως κομβικό σημείο, και κοίταξα στο βάθος. Αναρωτήθηκα ποιος να έμενε εκεί στην αστική ερημιά τόσο μακριά από τον πολιτισμό του κέντρου. Ποιες ξεχασμένες ψυχές και ποιες οι ιστορίες τους; Ήταν μια στιγμή στοχασμού από αυτές που ενίοτε σε επισκέπτονται ξανά όταν τις φέρνουν παρόμοιες συγκυρίες. Το ταξίδι και οι σκέψεις χαράχτηκαν, ίσως γιατί ήταν μια στιγμή ενθουσιασμού και νεανικής ανακάλυψης.

    Λίγα χρόνια αργότερα, με το τέλος των σπουδών, άρχισα να δουλεύω στον αμερικανικό κινηματογράφο. Στην πρώτη μου παραγωγή, ως δημιουργός μοντέλων για μινιατούρες ειδικών εφέ, πρέπει να καταστρέψαμε δεκάδες από αυτά τα Dremel.

    Τα χρησιμοποιούσαμε ακόμη και ως σφυριά την ώρα που δούλευαν, για να γίνεται πιο ωραία η καταστροφή στην επιφάνεια των μοντέλων (για μετα-αποκαλυπτικές σκηνές). Τόσο που κάποια στιγμή υπήρχε έλλειψη στην αγορά και μας ζητήθηκε να φέρουμε τα δικά μας. Θα μας έπαιρναν καινούργια και έτσι κάπως διστακτικά έφερα το δικό μου.

    Η ανάμνηση είχε ωριμάσει απότομα κάνοντας έναν περίεργο κύκλο. Τα πράγματα δεν είναι ποτέ όπως φαίνονται με την πρώτη ματιά

    Πριν το δώσω το χάραξα για να ξέρω ποιο είναι. Σπάσαμε πολλά ακόμη. Στο τέλος έψαξα να βρω το δικό μου. Ήταν ένα από τα μόνα που δούλευαν ακόμη. Το ζήτησα από τον μέντορά μου ο οποίος ήταν επιβλέπων. Του φάνηκε πολύ αστείο που το είχα χαράξει για να το βρω ξανά και μου το έδωσε.

    Εκείνο τον καιρό έμενα στην περιοχή Notre-Dame-de-Grâce (NDG) του Μόντρεαλ και είχα στημένο το Dremel στο γραφείο (σχεδιαστήριο) μόνιμα. Έμεινα εκεί έξι επτά χρόνια. Κάποια στιγμή, προς μεγάλη μου έκπληξη, έμαθα πως στον ίδιο δρόμο έμεναν ο παππούς και η γιαγιά μου πριν γεννηθεί η μητέρα μου.

    Η περιοχή γινόταν λίγο ημι-βιομηχανική και παρακμιακή πολύ απότομα· αν κατέβαινες μια και μόνο παράλληλη οδό, αμέσως μετά ήσουν κάτω από τις ράγες του τρένου όπου απλώς περίμενες να δεις ένα παιδί να κάθεται στο δέντρο και να παίζει το μπάντζο του.

    Δεν είμαι σίγουρος για τον λόγο που ακολούθησα τον κάτω, πιο μακρινό, δρόμο για να φτάσω σπίτι. Αλλά εκείνη τη χειμωνιάτικη μέρα, ύστερα από τρία τέσσερα χρόνια διαμονής στην οδό Prud’homme του NDG, πριν στρίψω σε ένα κάπως κομβικό σημείο για να ανέβω την οδό μου, σηκώθηκαν οι τρίχες μου σαν τα ψηλά στάχυα. Έμενα στην οδό απ’ όπου είχα περάσει τόσα χρόνια πριν για να πάρω το πρώτο μου Dremel – εκεί που αναρωτήθηκα για τις ξεχασμένες ψυχές του κόσμου.  

    Η ανάμνηση είχε ωριμάσει απότομα κάνοντας έναν περίεργο κύκλο. Τα πράγματα δεν είναι ποτέ όπως φαίνονται με την πρώτη ματιά.

    Το καινούργιο Dremel που μας είχαν δώσει έσπασε. Ακολούθησε και άλλο ένα. Το πρώτο μου όμως εξακολουθεί να δουλεύει ακόμη και 29 χρόνια μετά. Είναι μόνιμα εγκατεστημένο στον πάγκο με μετασχηματιστή ρεύματος, στην Αθήνα πλέον. Το πρώτο μου απλώς δεν θέλει να πεθάνει, όπως κάποιες αναμνήσεις που ωριμάζουν και σε αλλάζουν. 

    banner_300_250
    Picture of Δημήτρης Καλυβιώτης
    Ο Δημήτρης Καλυβιώτης είναι εικαστικός, δημιουργός μοντέλων και εκπαιδευτικός

    Κεντρική φωτογραφία
    Από το αρχείο του Δημήτρη Καλυβιώτη

    MORE STORIES

    καρέλια τσιγάρα shortstories
    Short

    Πώς σχετίζεται η κασετίνα Καρέλια με την οικογένειά μου

    Η Έστα Παπαγεωργίου ανασκαλεύει για λογαριασμό του Short Stories το αρχείο των οικογενειακών της ιστοριών για να μοιραστεί εκείνη με πρωταγωνιστές τον παππού της, τον Στάθη Καρέλια, τον Πέτρο Θεοδωράτο και τη θρυλική κασετίνα Καρέλια

    Μεταξία Τσιποπούλου_Αλάσκα: οι ψαράδες που παρακολουθούσαν τις εξελίξεις στην Ελλάδα
    Short

    Οι ψαράδες στην Αλάσκα που παρακολουθούσαν τις εξελίξεις στην Ελλάδα

    Η Mεταξία Tσιποπούλου γράφει στο Short Stories για το ταξίδι της το 2018 στην Αλάσκα, όπου μεταξύ άλλων εκπληκτικών συνάντησε και κάποιους ψαράδες που παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον την οικονομική και πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα