Skip to content
Home » Η φορητή εικόνα της Παναγίας από τα χέρια του παππού μου

Η φορητή εικόνα της Παναγίας από τα χέρια του παππού μου

    Η φορητή εικόνα της Παναγίας από τα χέρια του παππού μου

    Published

    Η φορητή εικόνα της Παναγίας από τα χέρια του παππού μου

    Published
    Η Εύη Τσώτα γράφει στο Short Stories για την περιπετειώδη ζωή του παππού της Νικόλαου και για τη φορητή εικόνα της Παναγίας που κατασκεύασε ο ίδιος χρησιμοποιώντας ευτελή υλικά

    Το 1940 ο παππούς μου Νικόλαος βρέθηκε στην Ήπειρο. Ελληνοϊταλικό πόλεμο τον είπανε μετά. Τότε ήταν απλά το κάλεσμα για την υπεράσπιση των συνόρων. Νέος, ίσα που είχε νυμφευθεί τη γιαγιά μου, την άφησε σε μια φιλική οικογένεια στον Ασπρόπυργο και αναχώρησε.

    Η γιαγιά Χαριτωμένη – Σεβαστή, μόλις 15 ετών, βρέθηκε μακριά από το νησί της, σε ένα νέο περιβάλλον και ξαφνικά χωρίς σύζυγο. Είχανε κλεφτεί. Ένας έρωτας με την πρώτη ματιά μέσα σε ένα πλοίο από την Αλεξάνδρεια προς τον Πειραιά. Η γιαγιά δεν κατέβηκε ποτέ στη Ρόδο, ακόμα ιταλοκρατούμενη τότε.

    Χωρίς διαβατήριο ή ταυτότητα, μέλος μιας νέας οικογένειας που φρόντισε να της εκδώσουν χαρτιά, επειδή κάποιος από αυτούς ήταν στην ασφάλεια Πειραιά: «Να βοηθήσουμε τα παιδιά να μη χωρίσουν».

    Δεν γνώρισα τον παππού μου, έφυγε από τη ζωή προτού γεννηθώ. Ό,τι έχω μάθει για αυτόν είναι από προφορικές μαρτυρίες. Απ’ όλες τις ιστορίες όμως μου αρέσει να θυμάμαι μία, ιδιαίτερη μόνο για εμάς του «κλειστού» οικογενειακού κύκλου.

    Στο σπίτι της γιαγιάς, μεταξύ πολλών, πάντα υπήρχε μια μικρή φορητή εικόνα της Παναγίας. Δεν την είχαν αγοράσει. Την είχε φτιάξει, λέει, ο παππούς με λίγες σανίδες, λεπτή λαμαρίνα και μια έγχρωμη εκτύπωση της Παναγίας βρεφοκρατούσας. Μετά την έβαψε με ασημένιο χρώμα, μήνες μετά αφότου γύρισε από το μέτωπο. Στο οικογενειακό αρχείο διατηρείται μια φωτογραφία του το 1940 από τη Βρύση Κενταύρου στην Κλεισούρα, ένα μικρό στιγμιότυπο του πολέμου.

    Η μαμά γεννήθηκε στις 3 Απριλίου 1941. Ο παππούς έλειπε και τα νέα για τη γέννησή της του έφτασαν μήνες μετά. Ο ίδιος, λέει, σπάνια μίλαγε γι’ αυτά τα χρόνια. Από τη μία νικητές, μετά σε υποχώρηση, βρέθηκε να κατεβαίνει με τα πόδια και ό,τι άλλο πρόσφορο μέσο έβρισκε από την Ήπειρο στην Αττική.

    Είχε πυρετό για μήνες. Από αυτή την περίοδο το μόνο που είχε χαρεί, λέει, ήταν ότι είχε πλέον κόρη. Έτσι δεν θα πήγαινε στο μέτωπο ποτέ της

    Είχε πυρετό για μήνες. Από αυτή την περίοδο το μόνο που είχε χαρεί, λέει, ήταν ότι είχε πλέον κόρη. Έτσι δεν θα πήγαινε στο μέτωπο ποτέ της. Ο ίδιος εν τέλει γύρισε πίσω μισός, έχοντας χάσει την υγεία του και τα μαλλιά του.

    Αυτή η μικρή φορητή εικόνα κατασκευάστηκε από τα χέρια του, με ευτελή για πολλούς υλικά. Για εμάς, ένας μικρός θησαυρός. Την έφτιαξε για την κόρη του Μαρία και, αφού έγραψε στην πίσω πλευρά την ημερομηνία και τα στοιχεία της, συνέχισε να συμπληρώνει το ιδιότυπο ημερολόγιό του με τα επόμενα δύο παιδιά του, τον Ζαχαρία και τη Φωτεινή. «ΚΟΥΦΙΣΟΝ ΑΓΝΗ ΤΑ ΒΑΡΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α ΝΥΝΙ ΠΑΣΧΕΙ ΤΩΝ ΚΑΚΟΥΡΓΩΝ ΚΑΚΙΑ»* αναγράφει από κάτω η εκτύπωση στο κιτρινισμένο χαρτί.

    Χρόνια αργότερα, έτυχε να συναντήσω στη Γεννάδιο την έκδοση του 1897 με τίτλο «Ιερά Διήγησις. Συλλεχθείσα μεν παρά τινος αδελφού ησυχάζοντος εν τω Αγίω Όρει. Αναθεωρηθείσα δε, επιδιορθωθείσα, και άξια τύποις εκδοθήναι κριθείσα παρά τε του Παναγιωτάτου πρώην Οικουμενικού Πατριάρχου Κυρίου Κυρίου Γρηγορίου και παρ’ άλλων ελλογίμων ανδρών».

    Ο αναφερόμενος πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είναι ο  Γρηγόριος Ε’, ενώ η συγκεκριμένη έκδοση φέρεται να είναι η τέταρτη της Ιεράς Διηγήσεως σχετικά με την εικόνα της Παναγίας της Προυσιώτισσας που βρίσκεται στη μονή της Θεοτόκου στον Προυσό Ευρυτανίας.

    Στη έκτη σελίδα συνάντησα την ασπρόμαυρη εκδοχή της εικόνας που επέλεξε αργότερα έγχρωμη ο παππούς για να προσέχει τα παιδιά τους.

    * Ελάφρυνε, αγνή [Παναγία], τα βάρη τα οποία σηκώνει τώρα η Ελλάδα εξαιτίας της κακίας κακούργων

    banner_300_250
    Picture of Εύη Τσώτα
    Η Εύη Τσώτα είναι αρχαιολόγος στο Υπουργείο Πολιτισμού

    Κεντρική φωτογραφία
    Εύη Τσώτα

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    παππού_Δήμητρα Βήνη shortstoriesgr
    Short

    Η φωτογραφία του παππού μου και μια κρυμμένη ιστορία

    Η Δήμητρα Βήνη μεταφέρει στο Short Stories την ιστορία του παππού της, πρόσφυγα από τη Μικρασία και επιζώντα από τα φοβερά τάγματα εργασίας, ο οποίος μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης βρέθηκε στην Ελλάδα αναζητώντας την αγαπημένη του

    Koutsiampasakos-pindos-Short-Stories
    Short

    Έργα και ημέρες του παππού μου Δαίδαλου

    O σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος αφηγείται στο Short Stories μνήμες από τον παππού του, ξακουστό ξυλουργό στην νότια Πίνδο, με αφορμή την αποκατάσταση παλιών εργαλείων του και κατασκευών του από νέους ξυλουργούς