Skip to content
Home » Όταν συνάντησα τον Κωσταντή Πιστιόλη και τη μουσική του

Όταν συνάντησα τον Κωσταντή Πιστιόλη και τη μουσική του

    Όταν συνάντησα τον Κωσταντή Πιστιόλη και τη μουσική του

    Published
    Ο μουσικός Κωσταντής Πιστιόλης και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Νάκος στο στούντιo του πρώτου

    Όταν συνάντησα τον Κωσταντή Πιστιόλη και τη μουσική του

    Published
    Ο μουσικός Κωσταντής Πιστιόλης και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Νάκος στο στούντιo του πρώτου
    Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Νάκος περιγράφει στο Short Stories τη γνωριμία του με τον μουσικό Κωσταντή Πιστιόλη και τον ρόλο που παίζει η μουσική του στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «Κρέας»

    Ανοιξη του 2021. Δουλεύω πάνω σε ένα από τα πολλά draft του σεναρίου, όταν νιώθω την ανάγκη από την ιστορία η ταινία να έχει ως μουσική επένδυση ένα πάντρεμα παραδοσιακής μουσικής και σύγχρονων ήχων. Τότε, μετά από παρότρυνση του φίλου και συνεργάτη μου Παύλου Ιορδανόπουλου, ακούω τη μουσική του Κωσταντή Πιστιόλη, πολυοργανίστα και μουσικού συνθέτη.

    Τον Κωσταντή τον γνώριζα ως μουσικό που έπαιζε με τους VIC, τον Γιάννη Χαρούλη, τον Θανάση Παπακωνσταντίνου. Δεν ήξερα ότι έγραφε και δική του μουσική. Την ακούω και παθαίνω πλάκα. Ήταν ο ήχος της ταινίας. Τον συναντώ.

    Έχουμε από την αρχή πολύ ωραία επαφή και του αρέσει η ιδέα της συμμετοχής του στην ταινία. Αρχίζουμε να συναντιόμαστε συχνά και να συζητάμε. Διαβάζουμε το σενάριο, συζητάμε την ιστορία, του δείχνω σε φωτογραφίες ποιοι θα είναι οι πρωταγωνιστές και ποια θα είναι τα locations.

    Πηγαίνω στο σπίτι που μένει, το οποίο είναι το πατρικό του και τυχαίνει να είναι πολύ κοντά στο δικό μου πατρικό. Μπαίνω στο δωμάτιο που πλέον έχει διαμορφώσει σε μικρό studio. Ήταν το παιδικό του δωμάτιο. Τα παιδικά του παιχνίδια έχουν αντικατασταθεί από τα καινούργια του «παιχνίδια». Κλαρίνα (πολλά κλαρίνα), γκάιντες, παραδοσιακά κρουστά, έγχορδα διάφορα, πλήκτρα, αλλά και μερικά όργανα δικής του έμπνευσης και κατασκευής.

    Ξεκινά να παίζει με την ορμή, την όρεξη και τη δοτικότητα ενός παιδιού. Δοκιμάζουμε τον ήχο από το ένα κλαρίνο, δοκιμάζουμε από το άλλο κλαρίνο, δοκιμάζουμε από ένα πνευστό από την Αυστραλία. Πιάνει το ένα όργανο, αφήνει το άλλο. Αυτό το όργανο μπορεί να ταιριάζει σε αυτήν τη σκηνή, το άλλο όργανο μπορεί να ταιριάζει στην άλλη. Δοκιμάζουμε και ένα άλλο μυστήριο αυτοσχέδιο όργανο που κάνει κάποιους ιδιαίτερους ήχους.

    Φεύγω από την πρώτη εκείνη φορά με ένα σωρό ήχους στο κεφάλι μου και σκέφτομαι τι απίθανη τύχη!

    Κάποια στιγμή παίζει το βασικό μουσικό θέμα της ταινίας. Τρυπώνει στο μυαλό μου. Με έχει κυριεύσει. Τόσο που τελικά εμπνέομαι μια σημαντική σκηνή

    Συναντιόμαστε και πάλι. Ψάχνουμε και εξερευνούμε μαζί το ηχοτοπίο της ταινίας. Ο Κωσταντής παίζει μελωδίες, κάνει αυτοσχεδιασμούς, δοκιμάζουμε αχόρταγα. Κάποια στιγμή παίζει το βασικό μουσικό θέμα της ταινίας. Τρυπώνει στο μυαλό μου. Φεύγω μαζί του. Με έχει κυριεύσει απόλυτα. Τόσο που τελικά εμπνέομαι μια πολύ σημαντική σκηνή της ταινίας.

    Μερικούς μήνες μετά ξεκινάμε τα γυρίσματα. Ο Κωσταντής είναι παρών την ημέρα του γυρίσματος των εγκαινίων του κρεοπωλείου (έπαιζε κλαρίνο ως πραγματικός περιπλανώμενος μουσικός) για να έχει την επίβλεψη, αλλά και με την ευκαιρία να πάρει την αίσθηση του τόπου.

    Μήνες μετά, όταν το μοντάζ ήταν σε τελικό στάδιο, μπαίνουμε και πάλι στο στούντιο με τον Κωσταντή για να γράψει μουσική πάνω στα δευτερόλεπτα της εικόνας, ενώ σε άλλες στιγμές η εικόνα ακολουθεί τη μουσική του.

    Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι απλώς μια μουσική επένδυση, είναι η ψυχή της ταινίας. Πηγάζει από το έδαφος και ξεχύνεται στην εικόνα. Παίζει δραματουργικό ρόλο και στοιχειώνει την ταινία.

    •••

    Ύστερα από 14 μικρού μήκους ταινίες το Κρέας είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Νάκου. Έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 49ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, πανελλήνια πρεμιέρα στο 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (όπου τιμήθηκε με τρία βραβεία). Η συμμετοχή της στο 46ο Cinemed του Μονπελιέ χάρισε το βραβείο JAM Καλύτερης Μουσικής στον Κωσταντή Πιστιόλη. Το Κρέας κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 06.03.2025.

    banner_300_250
    Picture of Δημήτρης Νάκος
    Ο Δημήτρης Νάκος είναι σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός και καθηγητής Σεναρίου και Σκηνοθεσίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Σωτηρία Μπέλλου shortstories θεατρο νεου κοσμου
    Short

    Οι (πολλές) φορές που η Σωτηρία Μπέλλου με «έσωσε»

    Η Χριστίνα Μαξούρη γράφει στο Short Stories για το πώς η Σωτηρία Μπέλλου κάνει με μαγικό τρόπο την εμφάνισή της κάθε φορά που προκύπτουν αναποδιές στην παράσταση «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» η οποία φέτος ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

    παιδουπόλεις shortstories
    Short

    Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης και η απώλεια του πατέρα μου

    H Ελένη Αλεξανδράκη γράφει στο Short Stories για την προσωπική της σχέση με το βιβλίο «Θολός βυθός» του Γιάννη Ατζακά, γιο αντάρτη και μεγαλωμένο στις παιδουπόλεις της βασίλισσας Φρειδερίκης, που την οδήγησε να γυρίσει την ομώνυμη ταινία

    Μίκης Θεοδωράκης_THEODORAKIS MIKIS_shortstories.gr
    Short

    Όταν ο Μίκης Θεοδωράκης ζούσε στα Γιάννινα

    Ο δημοσιογράφος Θωμάς Νούσιας παραθέτει στο Short Stories στιγμές που ο Μίκης Θεοδωράκης μοιράστηκε μαζί του από την εποχή που έζησε με την οικογένειά του στα Γιάννινα του Μεσοπολέμου