Skip to content
Home » Πώς δημιουργήσαμε το «Parliament», μια κοινωvική χορογραφία

Πώς δημιουργήσαμε το «Parliament», μια κοινωvική χορογραφία

    Πώς δημιουργήσαμε το «Parliament», μια κοινωvική χορογραφία

    Published

    Πώς δημιουργήσαμε το «Parliament», μια κοινωvική χορογραφία

    Published
    O Alexander M. Strecker συvεπιμελητής του «Parliament», του έργου του χορογράφου και εικαστικού Michael Kliën, που δημιουργήθηκε το 2014 και επιστρέφει αυτές τις ημέρες στο Μουσείο Μπενάκη, μοιράζεται με το Short Stories τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γεννήθηκε 11 χρόνια πριν

    Το Parliament γεννήθηκε το 2014 μέσα σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούσε η αγανάκτηση, οι αλληλοκατηγορίες, οι αγώνες και η στασιμότητα. Δεν ήταν ένα έργο που σχεδιάστηκε με απόσταση ή ψυχρό ορθολογισμό· ήταν μια ανάγκη. Μια ανάγκη επιβίωσης μέσα στο χάος.

    Όταν ο Michael Kliën μετακόμισε στην Αθήνα, συνέβαινε η οικονομική κρίση του 2012 και η ελληνική κοινωνία βρισκόταν σε κατάσταση αποσύνθεσης. Η Ελλάδα έμοιαζε με βουνό πάνω στο οποίο δεν μπορούσαν πλέον να φυτρώσουν δέντρα. Οι συχνές διαδηλώσεις, στις οποίες λαμβάναμε μέρος και οι δυο μας έμοιαζαν στάσιμες και βίαιες. Μοιραζόταv μαζί μου τη σκέψη αυτής της δυαδικής πάλης ως μια σειρά από πρόβες για έναν εμφύλιο πόλεμο.

    Ένιωθε τηv ανάγκη να δημιουργήσει μια κατάσταση που δεν θα συμμετείχε σε αυτή την παραφροσύνη, που θα επέτρεπε στους πολίτες να βρίσκονται εντός της κρίσης αλλά ταυτόχρονα να δημιουργήσουν κάτι που θα μπορούσε να υπερβεί τις αντίπαλες θέσεις στις οποίες είχαν οχυρωθεί.

    Φανταζόταv ανθρώπους μέσα, πίσω και μεταξύ των διμοιριών της αστυνομίας και των διαδηλωτών, να κινούνται ανάμεσα στους αναρχικούς, να εισχωρούν στις γραμμές των σοσιαλιστών και των Τροτσκιστών, των κυβερνητικών υπαλλήλων, των περαστικών, των σουβλατζήδων, και των ανθρώπων σαν εμάς. Μέσα σε αυτή την τρέλα, θα διαισθάνονταν ο ένας την παρουσία του άλλου και θα συνδέονταν ξεπερνώντας όλα αυτά τα όρια έτσι ώστε να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα. Υπερευαίσθητα στοχαστικά σώματα, ανεμπόδιστα από τις στενές παρωπίδες της κατάστασης, μέσα από τα οποία γεννιέται κίνηση. Ένα πλέγμα από βαθιές σχέσεις που αντηχούν στον κόσμο.

    Κάπου εκεί, γεννήθηκε η ιδέα. Όχι για να προσφέρει λύσεις. Αλλά για να προσφέρει χώρο. Χώρο όπου οι άνθρωποι, ακόμη και μες στην κρίση, θα μπορούσαν να βρεθούν μαζί. Όχι να συμφωνήσουν, αλλά να συνυπάρξουν. Οραματίστηκε ανθρώπους που κινούνται πίσω, ανάμεσα, εντός των αντίπαλων στρατοπέδων.

    Όταν ο Michael Kliën μετακόμισε στην Αθήνα, συνέβαινε η οικονομική κρίση του 2012 και η ελληνική κοινωνία βρισκόταν σε κατάσταση αποσύνθεσης

    Ανθρώπους που διασχίζουν αόρατες γραμμές και φτιάχνουν έναν νέο χάρτη σχέσεων – σώματα που σκέφτονται, αισθάνονται και δρουν με ευαισθησία, που επιτρέπουν στην κίνηση να γεννηθεί όχι από σύγκρουση, αλλά από την παρουσία.

    Και όπως αφηγείται η συγγραφέας Corey Tamler, η απαρχή του Parliament δεν ήταν ποτέ απλώς μια σύλληψη – ήταν κάτι που βίωσε ο ίδιος ο Kliën, βαθιά και σωματικά, σαν να βρισκόταν μέσα στην πληγή που προσπαθούσε να κατανοήσει.

    Και τώρα, το 2025, το Parliament επιστρέφει στην Αθήνα. Όχι σαν αναπαράσταση, αλλά σαν μεταμόρφωση. Για επτά εβδομάδες, μέσα στο ίδιο μουσείο όπου πρωτοπαρουσιάστηκε το 2014, θα επιχειρήσει ξανά να ανοίξει ρωγμές.

    Μου είπε κάποτε ένας καλλιτέχνης ότι το μουσείο είναι σαν ψυχιατρικό ίδρυμα – είναι το μέρος όπου κλείνουν τις πιο τολμηρές ιδέες για να τις κρατήσουν μακριά από την πραγματικότητα. Η παρομοίωση βέβαια λειτουργεί και αντίστροφα. Οι τοίχοι του ιδρύματος είναι λευκοί, σε κάθε δωμάτιο βρίσκονται φύλακες που ελέγχουν τη συμπεριφορά σου, υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες επισκεπτηρίου.

    Το Parliament ξεκίνησε έξω από τους τοίχους το μουσείου. Επιστρέφοντας εντός του, ο στόχος του Parliament δεν είναι να φυλακιστεί. Αντίθετα, θέλει να εισχωρήσει στο μουσείο για να ανοίξει τις πόρτες του κι ύστερα να ξεχυθεί στο δρόμο, αλλάζοντας ακόμα μια φορά εν κινήσει.

    •••
    Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
    12 Ιουνίου–27 Ιουλίου 2025
    Ωράριο: Πέμπτη 11:00–17:00, Παρασκευή, Σάββατο 11:00–21:00, Κυριακή 11:00–17:00
    banner_300_250
    Picture of Alexander Strecker
    O Alexander M. Strecker είναι συνεπιμελητής του πρότζεκτ Parliament

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Νυφικά ύφασμα από ροδάκινο καθηγητής Γιώργος Πρινιωτάκης shortstories
    Short

    Πώς από ελληνικά ροδάκινα δημιουργήσαμε νυφικά ρούχα

    Ο καθηγητής Γιώργος Πρινιωτάκης περιγράφει στο Short Stories πώς δημιουργήθηκε το νήμα που ένωσε τη γεωργία και τη βιομηχανία με την υψηλή ραπτική για να σχεδιαστούν και να δημιουργηθούν νυφικά και βαπτιστικά ρούχα από ροδάκινα

    Κούβα shortstoriesgr
    Short

    Ταξιδεύοντας μόνη στην Κούβα που έχω αγαπήσει

    H Ισαμπέλλα Γέργου γράφει στο Short Stories για το ταξίδι που έκανε μόνη της στην Κούβα αναζητώντας τα χρώματα και τα αρώματα της φύσης και των ανθρώπων αυτής της τόσο ιδιαίτερης χώρας της Καραϊβικής

    γλυπτα παρθενωνα βρετανικο μουσειο
    Short

    Στο Βρετανικό Μουσείο είδα από κοντά τα λεηλατημένα ελληνικά γλυπτά

    Ο επίτιμος έφορος Αρχαιοτήτων Αντώνης Βασιλάκης γράφει στο Short Stories τις σκέψεις του από την πρόσφατη επίσκεψή του στο Βρετανικό Μουσείο, όπου είδε για πρώτη φορά από κοντά τα κλεμμένα ελληνικά γλυπτά από την Ακρόπολη