Skip to content
Home » Στη Μαδαγασκάρη με την Titi και τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα

Στη Μαδαγασκάρη με την Titi και τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα

    Στη Μαδαγασκάρη με την Titi και τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα

    Published

    Στη Μαδαγασκάρη με την Titi και τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα

    Published
    Η Νατάσσα Μπλάτσιου γράφει στο Short Stories για την εμπειρία της από το ταξίδι της στη Μαδαγασκάρη για τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ «Titi – Στο πέρασμα του κυκλώνα», που κέρδισε ένα από τα βραβεία στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    Η ταινία Titi – Στο πέρασμα του κυκλώνα γυρίστηκε στη Μαδαγασκάρη. Παρακολουθεί την Titi, μια Νιγήρια νοσηλεύτρια των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, που ταξιδεύει σε δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας.

    Εκεί μάχεται εναντίον μιας από τις καταστροφικότερες συνέπειες της κλιματικής κρίσης: τον παιδικό υποσιτισμό.

    Ως επισκέπτρια λίγων εβδομάδων σε τόσο απομονωμένα σημεία του πλανήτη –όπου απουσιάζουν βασικές υποδομές και παροχές υγείας, όπου οι άνθρωποι ζουν στην προβιομηχανική εποχή και δεν υπάρχει άρτιο οδικό δίκτυο, ρεύμα και αποχετευτικό σύστημα, όπου δεν υπάρχει ούτε ποδήλατο γιατί δεν υπάρχουν ανταλλακτικά– τι δυσκολίες μπορεί να λες ότι αντιμετωπίζεις;

    Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι η διαδικασία της αυτογνωσίας. Όχι υπό την κλασική έννοια πόση ευγνωμοσύνη πρέπει να νιώθεις που γεννήθηκες στο 1% των προνομιούχων του πλανήτη–, αλλά για πιο υπαρξιακά ζητήματα: τι αξίες έχεις, τι είναι επιτυχία, πώς ξοδεύεις τη μέρα σου και τη ζωή σου.

    Δεν είναι εύκολο να χωνέψεις την ακραία φτώχεια. Το ζητούμενο είναι να μη βλέπεις τους ανθρώπους μέσα από την ένδεια και την ταλαιπωρία. Να τους παρατηρείς ως ίσους, με σεβασμό και συναίσθηση για όσα βιώνουν, προσπαθώντας να κατανοήσεις τη διαφορετικότητά τους.

    Ως κινηματογραφίστρια αισθάνεσαι την ευθύνη να καταγράψεις όσο καλύτερα μπορείς την πραγματικότητα και την αλήθεια αυτών των ανθρώπων. Για να μην πει κάποιος ότι δεν ήξερε, όπως είχε πει ο αείμνηστος φωτογράφος Γιάννης Μπεχράκης.

    Φυσικά η δική μας δουλειά φαντάζει αστεία, μπροστά στην εργασία που κάνει η Titi. Στον ακούραστο αγώνα που δίνει με αφοσίωση και πίστη για να θεραπεύσει τα παιδιά που πλήττονται από τον υποσιτισμό.

    Δεν είναι όμως μια ταινία για να συλλυπηθείς μια κοινωνία στην άλλη άκρη του πλανήτη. Είναι μια ταινία για να αφυπνιστείς. Και για να μην ξεχνάς ότι στόχος σου σε αναλογία, όπως λέει η Titi, «δεν είναι να σώζεις τον κόσμο, αλλά να σώζεις όσο περισσότερες ζωές μπορείς».

    Η απαξίωση και η εμπορευματοποίηση του ζωτικού μας χώρου δεν είναι αποσυνδεμένες από την κλιματική κρίση, η οποία συμβαδίζει με το πολιτικό σύστημα

    Το να υποστηρίζουμε μια οργάνωση έκτακτης ανθρωπιστικής βοήθειας, όπως είναι οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, είναι απαραίτητο σε συνθήκες κλιματικής κρίσης, προκειμένου να σωθούν ζωές. Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα σώζουν τον ανθρωπισμό μας, όχι τον κόσμο.

    Τον κόσμο μπορούμε να τον σώσουμε μόνο εμείς. Η αλλαγή που ζούμε δεν είναι μόνο τα ακραία καιρικά φαινόμενα, είναι η ίδια η σχέση μας με το περιβάλλον. Η απαξίωση και η εμπορευματοποίηση του ζωτικού μας χώρου των καλλιεργειών, των παραγωγικών ζώων, του «κενού» χώρου των βουνών και των ποταμών δεν είναι αποσυνδεμένες από την κλιματική κρίση. Η κλιματική κρίση συμβαδίζει με το πολιτικό σύστημα.

    Πρέπει να πάρουμε θέση με τις πολιτικές μας επιλογές. Μέσα από τις καταναλωτικές μας συνήθειες, μέσα από τις κυβερνήσεις που επιλέγουμε, μέσα από τις μελέτες και τα έργα που απαιτούμε να γίνουν (ή να μη γίνουν) για την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών φαινομένων.

    Πριν από έναν χρόνο θα μιλούσα διαφορετικά για σκηνές που μου εντυπώθηκαν γιατί με συντάραξαν συναισθηματικά. Ο ψαράς που πάλευε ώρα με τα κύματα του ωκεανού για να καταλήξει να πιάνει με το δίχτυ του ένα ψαράκι τόσο δα. Οι ατελείωτες ώρες που η Titi δούλευε ακούραστα, ενώ εμείς ήδη είχαμε καταρρεύσει. Το νανούρισμα μιας μητέρας στο βρέφος της όσο διέσχιζε το ποτάμι με μια βάρκα για να δουλέψει στους ορυζώνες. Το τραγούδι ενός εφήβου που αντηχούσε στη γειτονιά μέσα από ένα ανοιχτό παράθυρο. Οι αντιδράσεις παιδιών που δεν είχαν ξαναδεί «λευκό» στη ζωή τους…

    Σήμερα κουβαλάω μέσα μου περισσότερο τις αξίες που δίνουν οι Μαλαγκάσι στην επιβίωσή τους, τελείως ξεχασμένες στη Δύση. Ίσως στην Ελλάδα τις βλέπουμε ακόμη να ψυχορραγούν στα ορεινά χωριά: την απλότητα της ζωής, τον χρόνο που κυλάει στο πέρασμα των εποχών, την κοινότητα, την ευγνωμοσύνη στους προγόνους.

    •••

    Η ταινία Titi – Στο πέρασμα του κυκλώνα της Νατάσσας Μπλάτσιου κέρδισε το βραβείο κοινού στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, στην κατηγορία Ελληνικό Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους.

    Η ταινία θα προβληθεί στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του Athens International Children’s Film Festival (ATHICFF), την Κυριακή 24 Νοεμβρίου, στις 17.00, με ελεύθερη είσοδο.

    banner_300_250
    Picture of Νατάσσα Μπλάτσιου
    Η Νατάσσα Μπλάτσιου είναι δημιουργός ντοκιμαντέρ και συγγραφέας

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    ποταμός Αχέροντας ΜΑΤΑ ΚΟΥΡΤΗ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ ΑΣΠΙΩΤΗΣ SHORTSTORIES
    Short

    Το ταξίδι μου στον ποταμό Αχέροντα

    Η Μάτα Κούρτη, σεναριογράφος της ταινίας «Αχέροντας», γράφει στο Short Stories για την αναπάντεχη επίσκεψή της στον ποταμό Αχέροντα που γέννησε το σενάριο μιας ταινίας για τις ανθρώπινες σχέσεις και για τη ζωή και τον θάνατο

    Γιατροί του Κόσμου_shortstories.gr
    Short

    «Γιατροί του Κόσμου, πείτε μου πώς μπορώ να σας βοηθήσω;»

    Ο Αιμίλιος Κλήμης γράφει στο Short Stories για όσα ήταν, είναι και θα είναι οι Γιατροί του Κόσμου, όπως το βιώνει ο ίδιος στο γραφείο του στον 5ο όροφο του Πολυϊατρείου της Αθήνας και καθώς η σκέψη του παγιδεύεται στους στίχους μιας αστικής τοιχογραφίας

    Natasha Blatsiou_άκου το ποτάμι
    Short

    Άκου το ποτάμι, έχει να σου πει πολλές ιστορίες

    Η Νατάσσα Μπλάτσιου μιλάει στο Short Stories για τις σκέψεις και τις αγωνίες που την οδήγησαν στη δημιουργία του «Άκου το ποτάμι», το οποίο συμμετέχει στο Τμήμα Podcast του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

    παιδιά δολοφόνοι tis-liverias-kai-o-mousakas-apo-kreas-pithikou
    Short

    Τα παιδιά δολοφόνοι της Λιβερίας και ο μουσακάς από κρέας πιθήκου

    Η Λαμπρινή Θωμά γράφει στο Short Stories για την επώδυνη εμπειρία της όταν το 1996 επισκέφτηκε το καταφύγιο που έχει δημιουργήσει ένας ιερέας της Θεολογίας της Απελευθέρωσης για τα παιδιά δολοφόνους της Λιβερίας