Skip to content
Home » Συζητώντας για τον Νίκο Ρωμανό με έναν μαθητή μου

Συζητώντας για τον Νίκο Ρωμανό με έναν μαθητή μου

    Συζητώντας για τον Νίκο Ρωμανό με έναν μαθητή μου

    Published
    Ο Νίκος Ρωμανός κατά τη σύλληψή του το 2013

    Συζητώντας για τον Νίκο Ρωμανό με έναν μαθητή μου

    Published
    Ο Νίκος Ρωμανός κατά τη σύλληψή του το 2013
    Ο Πέτρος Δαμιανός, πρώην διευθυντής του σχολείου των φυλακών Αυλώνα και δάσκαλος του Νίκου Ρωμανού μέσα στη φυλακή, μεταφέρει στο Short Stories τη συζήτηση που είχε με έναν μαθητή του για τον Ρωμανό και την πορεία που είχε από τη φυλάκισή του το 2013 έως σήμερα

    Δάσκαλε, πώς ήταν ο Νίκος Ρωμανός ως μαθητής;

    – Πολύ καλός, περίπου σαν εσένα.

    – Ήταν τόσο καλός στα μαθηματικά; (Γέλια)

    – Το δυνατό του σημείο ήταν τα φιλολογικά μαθήματα, όχι όπως εσύ. Όμως άκου και το εξής. Μαθηματικά του έκανα εγώ. Ε λοιπόν ποτέ δεν χρειάστηκε να του πω κάτι δεύτερη φορά. Σ’ αυτό μοιάζετε. Και στην ευγένεια. Σε πολλά.

    – Ήταν επιθετικός;

    – Καθόλου!

    – Ήταν δύστροπος; Ευέξαπτος;

    – Όχι! Όμως γιατί ρωτάς;

    – Δάσκαλε, όταν συνέβη ήμουν πολύ μικρός. Ήμουν δεν ήμουν τριών. Διάβασα για τα γεγονότα εκείνης της μέρας, νομίζω πριν από τρία χρόνια. Μου στοίχειωσαν το μυαλό. Ένα παιδί δεκαπέντε χρόνων κρατά στα χέρια του τον καλύτερό του φίλο, που μόλις είχε δεχτεί μια σφαίρα… Ο δολοφόνος λίγα μέτρα πιο κει… Και ο φίλος του να ξεψυχά στην αγκαλιά του… Όποτε σχηματίζω την εικόνα αυτή στο μυαλό μου, τρελαίνομαι. Πόση πίκρα, πόση θλίψη, πόσος θυμός θα πότισαν την ψυχή ενός δεκαπεντάχρονου… Πώς αντέχεις; Πώς κουβαλάς τέτοιο φορτίο; Εγώ δεν θα μπορούσα να αντέξω. Έτσι τουλάχιστον νιώθω.

    – Έχεις δίκιο, Νικόλα. Ο συνονόματός σου έζησε στιγμές που θα συγκλόνιζαν οποιονδήποτε σε οποιαδήποτε ηλικία. Πόσο μάλλον… Ξέρεις, πάρα πολλοί άνθρωποι από τότε «κάνουν εικόνα» ό,τι περιγράφεις. Όποτε το σκέφτομαι λυγίζω. Και εξοργίζομαι. Πιάνω τον εαυτό μου ικανό να κάνει οτιδήποτε. Αν εγώ σ’ αυτή την ηλικία λέω τέτοιες κουβέντες, φαντάσου τον Νίκο Ρωμανό στην ηλικία των 15, των 16, των 17 χρόνων… Βρες μία λέξη να τον χαρακτηρίσεις. Αγρίμι; Λύκο; Λιοντάρι; Κάπως έτσι βρέθηκε στη φυλακή. Ένα λιοντάρι στο κλουβί.

    – Δάσκαλε, θυμάσαι την πρώτη σας συνάντηση;

    – Ναι, πολύ καλά.

    – Πώς ήταν; Ποια ήταν η πρώτη σου εντύπωση;

    – Ένα αγρίμι που πλημμύριζε ανθρωπιά.

    – Δηλαδή;

    – Ήταν πάνω από 10 χρόνια πριν. Την πρώτη ή τη δεύτερη μέρα που ήρθε στη φυλακή, ζήτησε να έρθει στο σχολείο. Ξέρεις ποιες ήταν οι πρώτες του λέξεις όταν ήρθε στο γραφείο μου;

    Αυτός που εξαγριώθηκε με τη δολοφονία του καλύτερού του φίλου, ο οποίος είχε ξεψυχήσει στην αγκαλιά του, είχε το ηθικό ανάστημα να προστατέψει τη ζωή

    – Ποιες;

    – «Κύριε Πέτρο, παραδοθήκαμε για να μην κινδυνεύσει η ζωή του ομήρου»! Ναι, Νικόλα, στην πιο θυμωμένη στιγμή τους η αξία της ανθρώπινης ζωής είχε μεγαλύτερη αξία από την οργή που ένιωθαν. Αυτός που εξαγριώθηκε με τη δολοφονία του καλύτερού του φίλου, ο οποίος είχε ξεψυχήσει στην αγκαλιά του, είχε το ηθικό ανάστημα –και επιβλήθηκε στον εαυτό του, αλλά και στον θυμό του– να προστατέψει την ανθρώπινη ζωή. Ναι, Νικόλα. Από την πρώτη στιγμή προσπάθησε να μου καταθέσει τον αξιακό του κώδικα.

    – Κι όμως, ρε δάσκαλε, ο Νίκος είναι πάλι φυλακή. Προφυλακιστέος με ένα σωρό κατηγορίες. Για βία κατά της αξίας της ανθρώπινης ζωής.

    – Το κατηγορητήριο, Νικόλα, στηρίζεται σε ένα αποτύπωμα.

    – Το πρόσεξα. Σε αποτύπωμα που βρέθηκε σε μια σακούλα σκουπιδιών. Μαζί με δεκάδες άλλα αποτυπώματα που ακόμη δεν έχουν ταυτοποιηθεί. Αυτό σημαίνει ότι τη σακούλα την έχουν χρησιμοποιήσει πολλοί άνθρωποι.

    – Σωστά. Η σακούλα πήγε από χέρι σε χέρι μέχρι να καταλήξει στο διαμέρισμα που ανατινάχτηκε. Σε πόσα χέρια; Σε δέκα; Σε είκοσι; Παραπάνω; Θα μας το πουν όταν μετρήσουν όλα τα αποτυπώματα που βρέθηκαν ή θα βρεθούν. Υπάρχει σύνδεση στο αποτύπωμα του Νίκου και των εμπλεκόμενων στο ανατιναγμένο διαμέρισμα; Εγώ λέω ότι αν υπήρχε θα το είχαμε μάθει. Οι κινήσεις και οι επαφές του συνονόματού σου είναι γνωστές.

    – Μα τότε, δάσκαλε, η υπόθεση φαίνεται να «μπάζει» από παντού. Γιατί ο Νίκος είναι προφυλακισμένος;

    – Άκου, Νικόλα. Ο Νίκος μπήκε φυλακή τον Φεβρουάριο του 2013 για απόπειρα ληστείας. Όσο ήταν φυλακή τέλειωσε το λύκειο –ναι, φοίτησε στο ίδιο σχολείο μ’ εσένα–, έδωσε Πανελλήνιες και πέτυχε στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης Μονάδων Υγείας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Το 2019 αποφυλακίστηκε και συνέχισε τις σπουδές του. Μέχρι σήμερα δεν έχει απασχολήσει τις αστυνομικές ή ανακριτικές αρχές για οτιδήποτε. Πιστεύω ότι σε οποιοδήποτε δικαστήριο κι αν οδηγηθεί, θα αθωωθεί. Το θέμα είναι να οδηγηθεί, αν το αποφασίσουν οι αρμόδιοι λειτουργοί, στο δικαστήριο χωρίς να είναι προφυλακισμένος.

    Εσύ, Νικόλα, γνωρίζεις τις συνθήκες της φυλακής. Πόσο μάλλον όταν είσαι αθώος. Πόσο μάλλον όταν έχουν αθωωθεί όλοι όσοι οδηγήθηκαν στη φυλακή με παρόμοια ευρήματα (αποτύπωμα σε κινητό σημείο).

    – Δάσκαλε, αφού είναι έτσι, γιατί ταλαιπωρείται για μια ακόμη φορά;

    – Νικόλα, έχω γνωρίσει στη διάρκεια τόσων χρόνων άξιους δικαστικούς λειτουργούς. Είναι όλοι; Δεν το γνωρίζω, όμως υπάρχουν άξιοι, ακέραιοι που υπηρετούν τη δικαιοσύνη εν ονόματί μας. Όσοι κι αν είναι, οφείλουμε να τους στηρίζουμε. Έτσι δυναμώνει η φωνή τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οφείλω να ομολογήσω ότι δεν γνωρίζω όλες τις πτυχές τις υπόθεσης. Μόνο οι άμεσα εμπλεκόμενοι γνωρίζουν. Εκείνο που γνωρίζω είναι ότι οι συνήγοροι του Νίκου έχουν από τον νόμο τη δυνατότητα να ζητήσουν επανεξέταση της απόφασης για προφυλάκιση.

    – Κι εμείς; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

    – Άκου, Νικόλα μου. Εμείς, παρά τη θλίψη μας ή τον θυμό μας, πρέπει να είμαστε δίπλα στον Νίκο και να κάνουμε ό,τι εκείνος θέλει. Ο Νίκος δεν ανήκει ούτε σ’ εμάς ούτε σε αυτούς ούτε στους άλλους. Ο Νίκος ανήκει στον εαυτό του. Και οφείλουμε να το σεβαστούμε. Ο Νίκος πρέπει πρώτα απ’ όλα να ζήσει. Κι όλοι εμείς να βρεθούμε σύμμαχοι του Νίκου στη ζωή. Μετά όλα τα άλλα. Θα κάνουμε ό,τι θελήσει εκείνος. Θα μας το πουν οι συνήγοροί του. Εκείνος τους επέλεξε.

    – Ναι, δάσκαλε. Ό,τι θελήσει ο Νίκος. Να μας το ζητήσει είτε ο ίδιος είτε μέσω των συνηγόρων του. Κι εμείς θα είμαστε εκεί. Του το οφείλουμε.

    – Για την αξία της ζωής. Της όμορφης ζωής!

    banner_300_250
    Picture of Πέτρος Δαμιανός
    Ο Πέτρος Δαμιανός είναι π. διευθυντής σχολικών μονάδων του Ειδικού Σωφρονιστικού Καταστήματος Νέων Αυλώνα

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Δημήτρης Καττής_Με συνέλαβαν αναίτια, με έστειλαν στο νοσοκομείο και με δικάζουν! shortstoriesgr
    Short

    Με συνέλαβαν αναίτια, με έστειλαν στο νοσοκομείο και με δικάζουν

    Ο Δημήτρης Καττής, λίγες μέρες πριν από την εκδίκαση της υπόθεσης, γράφει στο Short Stories για όσα έζησε στις 17 του Νοέμβρη 2020, όταν χτυπήθηκε αναίτια από αστυνομικούς και συνελήφθησαν ο ίδιος, τα παιδιά του και φίλοι τους

    Μιμίκα Γιαννοπούλου Ιστορίες πηλού και εγκλεισμού στις φυλακές της Αγιάς Χανίων SHORTSTORIES
    Short

    Ιστορίες πηλού και εγκλεισμού στις φυλακές της Αγιάς Χανίων

    Η Μιμίκα Γιαννοπούλου γράφει στο Short Stories για τις ιδιόμορφες συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε, στις χανιώτικες φυλακές τη δεκαετία του 1990, η καταγραφή της τεχνικής κατασκευής της στάμνας με την κοίλη βάση με τη βοήθεια του παπά του χωριού

    Χριστούγεννα φυλακή Αυλώνα Πέτρος Δαμιανός shortstories
    Short

    Χριστούγεννα στη φυλακή: Η αντίθεση του μαύρου του «μέσα» με τα χιλιάδες λαμπιόνια του «έξω»

    Ο Πέτρος Δαμιανός αφηγείται στο Short Stories κάποια Χριστούγεννα με τους μαθητές του, κρατούμενους στις φυλακές ανηλίκων Αυλώνα, σημειώνοντας τις συνθήκες που κάνουν το πνεύμα των Χριστουγέννων να χαθεί