Skip to content
Home » Το πέμπτο κουμπί του πουκαμίσου του μαέστρου έδωσε το μέτρο

Το πέμπτο κουμπί του πουκαμίσου του μαέστρου έδωσε το μέτρο

    Το πέμπτο κουμπί του πουκαμίσου του μαέστρου έδωσε το μέτρο

    Published

    Το πέμπτο κουμπί του πουκαμίσου του μαέστρου έδωσε το μέτρο

    Published
    Ο μουσικός και συγγραφέας Στάθης Παχίδης αφηγείται στο Short Stories μια ιστορία από τον κόσμο των μουσικών εστιάζοντας σε μια πρόβα ορχήστρας με τον μαέστρο να καταλύει κάθε αίσθηση μουσικού μέτρου

    Εν’ – δυο – τρία – και…».

    Έτσι είναι το τυπικό μέτρημα ενός διευθυντή ορχήστρας, που ορίζει το μέτρο αλλά και την ταχύτητα της εκτέλεσης ενός μουσικού κομματιού δίνοντας με αυτό τον ακριβή τρόπο το παράγγελμα της έναρξης.

    «Έν’ – δυο – τρία – και…».

    Συνήθως με χαμηλή φωνή αλλά και με έντονες κινήσεις των χεριών ο μαέστρος κατανέμει ισομερώς τον χρόνο ανάμεσα στις τέσσερις μαγικές λέξεις κι έτσι οι μουσικοί της ορχήστρας έχουν απτή στα αυτιά και τα μάτια τους την ταχύτητα με την οποία καλούνται να παίξουν.

    «Έν’ – δυο – τρία – και…».

    Κι όμως στην περίπτωση του διευθυντή της ορχήστρας σε εκείνη την απογευματινή πρόβα κάτι δεν πήγαινε καλά. Η χρονική απόσταση από το «δυο» στο «τρία» ήταν τεράστια, ενώ το «και» ερχόταν πολύ βιαστικό και σαν να κλοτσούσε βεβιασμένα.

    Κανείς από τους έμπειρους μουσικούς δεν κατάφερε να ξεκινήσει με το άτσαλα μετρημένο παράγγελμα του μαέστρου. Λογικό ήταν μετά τις ασυγχρόνιστες και ασύμπτωτες νότες των πρώτων μέτρων να ακουστεί η φωνή του: «Dacapo, dacapo… Πάμε πάλι…». 

    Και ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα σιωπής και αυτοσυγκέντρωσης: «Έν’ – δυο – τρία – και…».

    Αυτήν τη φορά, έστω και για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου, το κενό ανάμεσα στο «δυο» και το «τρία» μεγάλωσε. Η ακρίβεια, που απαιτείται για το συγχρονισμένο ξεκίνημα όποιου μουσικού κομματιού, είχε πάει περίπατο και οι μουσικοί βαρούσαν στον γάμο του Καραγκιόζη.

    Η διακοπή ήταν επιβεβλημένη ξανά και ο μαέστρος, σε μια προσπάθεια συγκέντρωσης, κράτησε συνοφρυωμένος για λίγα δευτερόλεπτα ψηλά τα χέρια του μέχρι να τραβήξει την προσοχή των μουσικών του.

    Η τρίτη απόπειρα ήταν και η φαρμακερή. Κάποιοι το απέδωσαν στα ατσούμπαλα χέρια του διευθύνοντος. Άλλοι θυμήθηκαν την καλή σχέση του με τη βότκα

    Η τρίτη απόπειρα ήταν και η φαρμακερή. Κάποιοι το απέδωσαν στα ατσούμπαλα, σαν κουπιά, χέρια του διευθύνοντος. Άλλοι θυμήθηκαν την καλή σχέση του με τη βότκα ακόμη και σε ώρες πρωινές, για να δικαιολογήσουν τη ραθυμία των κινήσεων αλλά και το γεγονός ότι η απόσταση ανάμεσα στο «δυο» και το «τρία» είχε γίνει πια άβυσσος.

    «Παρακαλώ, παρακαλώ, συνάδελφοι…» ακούστηκε μάλλον εκνευρισμένος και σε ψηλό τόνο ο μαέστρος. «Ας συγκεντρωθούμε παρακαλώ…» φώναξε χτυπώντας τα χέρια σε μια προσπάθεια αφύπνισης όλων.

    Έφταιγε βέβαια και η αρχή του συγκεκριμένου κομματιού – μια κατιούσα έως απόκρημνα κατηφορική κλίμακα με αφιονισμένα δέκατα έκτα. Παρά ταύτα και με την τέταρτη απόπειρα πάλι έφαγαν τα μούτρα τους όλες και όλοι…

    Όλοι πλην ενός: του Κορνήλιου, βιολιστή στα «ορεινά», του επονομαζόμενου και Αλάργα, γιατί ήταν πάντα απόμακρος και με ελάχιστες και μόνο τυπικές επαφές με τους υπόλοιπους. Έκπληκτα τα μέλη της ορχήστρας άκουσαν τον Αλάργα όχι μόνο να μπαίνει μόνος και σωστά, παρά το αλλόκοτο μέτρημα του μαέστρου, αλλά και να καταπίνει τα αφιονισμένα δέκατα έκτα όλης σχεδόν της πρώτης σελίδας, όταν οι πάντες είχαν εγκαταλείψει.

    Εισπράττοντας την περιέργεια και την απορία των γύρω του για το σωστό μπάσιμο, ο Αλάργας –πάντα στον κόσμο του αλλά και ανεπιτήδευτα αθώος– προσπάθησε να εξηγήσει και να εξηγηθεί, όταν σταμάτησε, κυρίως γιατί κατάλαβε ότι έπαιζε μόνος:

    «Απλό είναι, συνάδελφοι… Μπαίνω με το που φτάσει το δεξί χέρι του μαέστρου στο πέμπτο κουμπί του πουκαμίσου του».

    •••

    O Στάθης Παχίδης έγραψε τη μουσική για την παράσταση Οι κωμικοί των Δημήτρη Πιατά και Σάκη Σερέφα που παρουσιάζεται από το ΚΘΒΕ στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών έως τις 10 Μαρτίου 2024 και συνυπογράφει με τη Σταυρούλα Παγώνα την παράσταση Fake Newsical. Παρ@μυθομπερδέματα που παρουσιάζεται επίσης από το ΚΘΒΕ στο Βασιλικό Θέατρο έως τις 28 Απριλίου 2024. Από τις εκδόσεις Μετρονόμος κυκλοφορεί το βιβλίο του Οι Παιχνιδιάτορες. 33 μικρές ιστορίες μουσικών.

    banner_300_250
    Picture of Στάθης Παχίδης
    Ο Στάθης Παχίδης είναι μουσικός, στιχουργός, συγγραφέας και ιδρυτικό μέλος της μουσικοθεατρικής ομάδας Άγαμοι Θύται

    Κεντρική φωτογραφία
    Mark Fletcher-Brown/Unsplash

    Πορτρέτο
    Mike Rafail

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Οπισθοδρομική κομπανία Σφακιανάκης Αρβανιτάκη SHORTSTORIES
    Short

    Οπισθοδρομική Κομπανία: Μια μπίρα στα τρία κι ένα ζεϊμπέκικο στα Εξάρχεια του ’78

    Ο Άγγελος Σφακιανάκης, ιδρυτικό μέλος της Οπισθοδρομικής Κομπανίας, αφηγείται στο Short Stories μια ιστορία από τα πρώτα τους νυχτερινά σεργιάνια ως τρίο, ακόμη, περιπλανώμενων μουσικών στα Εξάρχεια του 1978, που αφιερώνει στη μνήμη του Στράτου Στρατηγόπουλου

    ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΙΛΙΝΗ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ shortstories
    Short

    Το κορίτσι με τη μεσαιωνική βιέλα

    Η μουσικός Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη μοιράζεται με το Short Stories στιγμές από την μουσική της πορεία, όπου η μεσαιωνική μουσική συναντά το σήμερα

    Θάνος Μικρούτσικος ΜΠΡΕΧΤ 7 ΝΑΝΟΙ shortstories.gr
    Short

    Ο Θάνος Μικρούτσικος για τους «7 νάνους» και τον Μπρεχτ

    Το Short Stories ξεχωρίζει αποσπάσματα από συνεντεύξεις του Θάνου Μικρούτσικου στον Παναγιώτη Φρούντζο σχετικά με τους «7 νάνους», το τραγούδι της ζωής του, όπως το αποκαλούσε, και τη συνάντησή του με την κόρη του Μπέρτολτ Μπρεχτ

    Μπάμπης Παπαδόπουλος shortstories
    Short

    Όταν ο Μπάμπης Παπαδόπουλος κατάλαβε ότι δεν θα γίνει διασκεδαστής

    Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος θυμάται για λογαριασμό του Short Storieς τις ταβέρνες στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στη Θεσσαλονίκη, τα ρεμπετολαϊκά σε γάμους και βαφτίσια και την αυστηρή παραίνεση του αφεντικού «να χαμογελάει στους πελάτες»