Skip to content
Home » Έξι νέες αρχαιολογίνες στην Πέλλα και ένας ζωντανός κόκορας στο ψυγείο

Έξι νέες αρχαιολογίνες στην Πέλλα και ένας ζωντανός κόκορας στο ψυγείο

    Έξι νέες αρχαιολογίνες στην Πέλλα και ένας ζωντανός κόκορας στο ψυγείο

    Published
    Εργάτες, τεχνικοί, φύλακες, αρχιτέκτονες, διοικητικοί, συντηρητές και αρχαιολόγοι που υπηρετούσαν το 1980 στη ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, σε αναμνηστική φωτογραφία

    Έξι νέες αρχαιολογίνες στην Πέλλα και ένας ζωντανός κόκορας στο ψυγείο

    Published
    Εργάτες, τεχνικοί, φύλακες, αρχιτέκτονες, διοικητικοί, συντηρητές και αρχαιολόγοι που υπηρετούσαν το 1980 στη ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, σε αναμνηστική φωτογραφία
    Η Μαρία Ακαμάτη-Λιλιμπάκη γράφει στο Short Stories για ένα αστείο περιστατικό της δεκαετίας του 1980 στην Πέλλα, με πρωταγωνιστές την τότε προϊσταμένη της ΙΖ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Μαίρη Σιγανίδου και έναν κόκορα

    Η δεκαετία του ’80 ήταν μια εποχή εντατικής ανασκαφικής δραστηριότητας στην Πέλλα. Όπως και περίοδος μεγάλης ψυχικής ευφορίας και αξέχαστης συντροφικότητας για όσες και όσους είχαμε την τύχη να δουλεύουμε εκεί τα χρόνια εκείνα με προϊσταμένη την αείμνηστη Μαίρη Σιγανίδου.

    Ήταν η εποχή που ήρθε στο φως μεγάλο μέρος της πόλης με δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, ιερά και νεκροταφεία. Αλλά και η περίοδος που μπήκαν οι βάσεις της επιστημονικής  πορείας των έξι αρχαιολόγων (αρχαιολογίνων), που μετά τις εξετάσεις του 1979 βρεθήκαμε στη ΙΖ΄ ΕΠΚΑ (Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων).

    Η εφορεία μας είχε τότε αρμοδιότητα σε πέντε νομούς της Μακεδονίας: Πέλλα, Ημαθία, Κοζάνη, Φλώρινα και Καστοριά. Συχνά βρισκόμασταν όλες μαζί στην Πέλλα για να αναφέρουμε τη δράση μας και για γενικότερη ενημέρωση.

    Τότε υπήρχε εκεί το μικρό μουσείο των 400 τ.μ. (πρώην τουριστικό περίπτερο) και καμιά δεκαριά κατασκευές με ξύλο και λαμαρίνες που χρησίμευαν για αποθήκες ευρημάτων, εργαστήρια, αλλά και «γραφεία». Αυτά ήταν δύο συνεχόμενοι χώροι. Ένας για την προϊσταμένη, ένας για εμάς τις έξι, με τα τραπέζια μας περιμετρικά τοποθετημένα και πίσω μας δύο βιβλιοθήκες, μια ξυλόσομπα και ένα ψυγείο.

    Τα τραπέζια-γραφεία μας ήταν πάντα γεμάτα με στοίβες φακέλων και τα τασάκια μονίμως ξεχείλιζαν, καθώς το κάπνισμα επιτρεπόταν. Η πόρτα του γραφείου της Μαίρης Σιγανίδου δεν έκλεινε σχεδόν ποτέ. Στο διάλειμμα, την ώρα του καφέ, ερχόταν η προϊσταμένη στον δικό μας χώρο και γινόμασταν όλοι μια «καλή παρέα».

    Τότε είχαμε ερευνήσει πολλούς τάφους της ελληνιστικής εποχής του ανατολικού νεκροταφείου της πόλης, λαξευτούς, θαλαμωτούς και κιβωτιόσχημους. Μεταξύ άλλων κτερισμάτων, υπήρχαν και πολλά ειδώλια ζώων που είχαν τοποθετηθεί ως παιχνίδια σε παιδικές ταφές. Τα περισσότερα απεικόνιζαν πετεινούς είτε μόνους είτε μαζί με παιδικές μορφές σε στιγμές παιχνιδιού. Τα παιδιά τους αγκαλιάζουν, τους  δίνουν ρόγες σταφυλιού, ανεβαίνουν πάνω τους κ.ά.

    Η Μαίρη Σιγανίδου άνοιξε την πόρτα του ψυγείου για να πάρει τη σακούλα. Αντικρίσαμε τον κόκορα ζωντανό να ορμάει επάνω της για να βγει από το ψυγείο

    Με απασχολούσαν τότε θέματα τεχνικής και ερμηνείας των ειδωλίων, στο πλαίσιο της διατριβής μου. Έτσι συχνά είχα με τις συναδέλφισσες σχετικές συζητήσεις, ακόμη και γι’ αυτά τα σχετικά ταπεινά αντικείμενα.

    Μια τέτοια μέρα, την ώρα του διαλείμματος, μας επισκέφτηκε η σύζυγος ενός φύλακα κρατώντας μια πλαστική σακούλα με το δώρο της στη Μαίρη Σιγανίδου. Έναν «αλανιάρη» κόκορα, όπως είπε, από το κοτέτσι της.

    Η σακούλα μπήκε στο ψυγείο και η μέρα μας συνεχίστηκε κανονικά. Όταν έφτασε το μεσημέρι, η Μαίρη Σιγανίδου άνοιξε την πόρτα του ψυγείου για να πάρει τη σακούλα. Τότε αντικρίσαμε κατάπληκτες ένα μοναδικό θέαμα. Τον κόκορα ζωντανό να ορμάει επάνω της προσπαθώντας να βγει από το ψυγείο!

    Και τότε μου ήρθαν στον νου τα παιχνίδια των μικρών παιδιών με τους πετεινούς, η χαρά και τα ξαφνιάσματά τους, όπως αποτυπώθηκαν στα μικρά ειδώλια που τα συνόδευαν στον άλλο κόσμο.

    Καμιά μας δεν έχει λησμονήσει το φαιδρό αυτό περιστατικό, μικρό και ασήμαντο ανάμεσα στα πολλά και σπουδαία της εποχής εκείνης γεγονότα, στο πεδίο, στη βιβλιοθήκη, την οικογένεια.

    Για εμάς όμως είναι μια ιδιαίτερη, φωτεινή στιγμή της ζωής μας στον εργασιακό χώρο. Από αυτές που ομορφαίνουν την καθημερινότητα και συνεχώς όλοι αποζητούμε να συμβαίνουν πιο συχνά.

    •••

    Στην κεντρική φωτογραφία εικονίζονται (από επάνω αριστερά) οι Παντελής Φουντάς, Κώστας Χατζόπουλος, Σωτήρης Ρέμελης, Γιώργος Χατζησταύρου, Μανόλης Ρίσκος, Τάσος Μοδίτσης, Βαγγέλης Σιάνος, Θωμάς Μπογοΐτσης. Κέντρο: Έφη Μοδίτση, Μαρία Σιγανίδου, Λίτσα Μπογοΐτση, Βαγγέλης Εμμανουήλ, Μιλτιάδης Μυλωνάς. Τρίτη σειρά: Δημήτρης Μπαλάσκας, Νεοκλής Γούρμπεσλης, Ευγενία Γιούρη (όρθια), Βικτώρια Αλλαμανή, Ιωάννης Γεωργούσης, Γεωργία Καραμήτρου, Δήμητρα Μητσικούδη. Κέντρο κάτω: Σιδέρης Νετούδης, Μαρία Ακαμάτη, Τζένη Βελένη, Γεωργία Ρόκου, Κατερίνα Τζαναβάρη

    banner_300_250
    Picture of Μαρία Ακαμάτη-Λιλιμπάκη
    Η Μαρία Ακαμάτη-Λιλιμπάκη είναι επίτιμη έφορος αρχαιοτήτων

    Κεντρική φωτογραφία
    Γιάννης Ακαμάτης/από το προσωπικό αρχείο της Μαρίας Ακαμάτη-Λιλιμπάκη

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Μαρκή_Η Κατερίνα Ρωμιοπούλου, το Γενή τζαμί και ο Ηλίας ο εργάτης SHORTSTORIES
    Short

    Η Κατερίνα Ρωμιοπούλου, το Γενί Τζαμί και ο Ηλίας ο εργάτης

    Η Ευτέρπη Μαρκή γράφει στο Short Strories για την πρόσληψή της στις 21 Απριλίου 1973 στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης και για ένα περιστατικό που συνέβη στο Γενί Τζαμί και την έφερε κοντά με τον Ηλία, έναν ξεχωριστό εργάτη