Skip to content
Home » Γιατί θέλω να μιλήσω για το δικαίωμα στην άμβλωση

Γιατί θέλω να μιλήσω για το δικαίωμα στην άμβλωση

    Γιατί θέλω να μιλήσω για το δικαίωμα στην άμβλωση

    Published

    Γιατί θέλω να μιλήσω για το δικαίωμα στην άμβλωση

    Published
    Η Μάρθα Μπουζιούρη περιγράφει στο Short Stories πώς το ενδιαφέρον της για το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση την οδήγησε στο έργο του Friedrich Wolf του 1929 και στην παράσταση «Κυανιούχο κάλιο» που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

    Είναι τέλη του 2022. Στην Αθήνα έχουμε ξεκινήσει προετοιμασίες για την παράσταση Pietà με θέμα τις γυναικοκτονίες και γενναίες συνοδοιπόρους τις μητέρες πέντε δολοφονημένων γυναικών. Ταυτόχρονα συνεργάζομαι με ένα κρατικό θέατρο στη Βαρσοβία για τη σκηνοθεσία μιας παράστασης-ντοκιμαντέρ για το δικαίωμα στην άμβλωση.

    Αφορμή η de facto απαγόρευση των αμβλώσεων στην Πολωνία από την τότε λαϊκιστική – εθνικιστική κυβέρνηση, η οποία αποφάνθηκε ότι οι αμβλώσεις είναι «αντισυνταγματικές» ακόμη και σε περιπτώσεις σοβαρής δυσμορφίας του εμβρύου.

    Αρχές του 2023 η καλλιτεχνική διευθύντρια του εν λόγω θεάτρου καθαιρείται με συνοπτικές διαδικασίες. Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός της αντανακλούσε μια «ατζέντα» που παραήταν αριστερή και φεμινιστική για τα πολιτικά δεδομένα της χώρας.

    Η παράσταση στην Πολωνία μπαίνει στον πάγο. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ γυρνούν το ρολόι δεκαετίες πίσω, ανατρέποντας την ιστορική απόφαση Roe v. Wade που είχε νομιμοποιήσει τις αμβλώσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1973 και δίνοντας στις 50 πολιτείες την εξουσία να θεσπίζουν τους δικούς τους νόμους περί αμβλώσεων.

    Αρχίζω να ψάχνω τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο. Και μαθαίνω πως το δικαίωμα στην άμβλωση απαγορεύεται καθολικά σε 24 χώρες. Ενώ περισσότερες από 50 επιτρέπουν τις αμβλώσεις μόνο όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι. Όταν για παράδειγμα κινδυνεύει η υγεία της γυναίκας ή διαπιστώνεται εμβρυϊκή ανωμαλία.

    Χιλιάδες γυναίκες πεθαίνουν παγκοσμίως κάθε χρόνο από επιπλοκές κατά τη διάρκεια μη ασφαλών αμβλώσεων. Κι αυτό επειδή δεν έχουν πρόσβαση σε νόμιμες, ασφαλείς και αξιοπρεπείς ιατρικές υπηρεσίες διακοπής ανεπιθύμητης κύησης. Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα. Αλλά στην καρδιά του δημοκρατικού κόσμου.

    Συνειδητοποιώ πως το δικαίωμα στην άμβλωση μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί και ότι μια παράσταση γύρω από αυτό το ζήτημα δεν έχει νόημα μόνο στην Πολωνία, αλλά και στην Ελλάδα και παντού.

    Χιλιάδες γυναίκες πεθαίνουν παγκοσμίως κάθε χρόνο από επιπλοκές κατά τη διάρκεια μη ασφαλών αμβλώσεων όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα

    Έχω μόλις διαβάσει το αριστουργηματικό αυτοβιογραφικό διήγημα L’événement (Το γεγονός) της νομπελίστριας Annie Ernaux. Λίγες μέρες μετά πέφτω επάνω στο άγνωστο (σήμερα) θεατρικό έργο Κυανιούχο κάλιο του πολιτικοποιημένου Γερμανοεβραίου δραματουργού και γιατρού Friedrich Wolf.

    Με γοητεύει η ιστορία ενός άντρα δραματουργού που υπερασπίστηκε τους αγώνες των γυναικών, εκατό χρόνια πίσω. Με γοητεύει ο βιωματικός πυρήνας ενός έργου γραμμένου από έναν «γιατρό των φτωχών», ο οποίος πραγματοποιούσε παράνομες αμβλώσεις με κίνδυνο τη ζωή και την καριέρα του.

    Ένα καθαρόαιμο «μελόδραμα της επανάστασης» έμελλε να είναι το πρώτο θεατρικό έργο με το οποίο θα καταπιανόμουν, αφού όλες οι προηγούμενες δουλειές μου ξεκινούν με μια λευκή σελίδα, αποτέλεσμα εκτεταμένης έρευνας και βιωματικής εμπλοκής.

    Η πρόκληση ήταν μεγάλη. Αλλά η ανάγκη να μιλήσουμε σήμερα για την ανατριχιαστική κυκλικότητα της ιστορίας στάθηκε μεγαλύτερη.

    Ένα θεατρικό έργο του 1929 επικαιροποιείται, τολμηρά και αναγκαία, τέμνοντας τις έμφυλες διεκδικήσεις και τους γυναικείους αγώνες ενός ολόκληρου αιώνα.

    Το Κυανιούχο κάλιο υπήρξε για εμένα ένα ξεχασμένο πολιτικά αιχμηρό διαμάντι της παγκόσμιας δραματουργίας. Και χαίρομαι που το συστήνουμε στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά, με μια καταπληκτική ομάδα δημιουργικών συντελεστών και ηθοποιών, οι οποίοι μπήκαν σε αυτό το ταξίδι με την ίδια τόλμη και αφοσίωση.

    Για να δώσουν σάρκα και σχήμα και φως και ήχο στα λόγια του ποιητή:

    «Το σώμα σας σας ανήκει.

    Η Γυναίκα δεν είναι μια μηχανή τεκνοποίησης».

    •••

    Η παράσταση Κυανιούχο κάλιο (πρωτότυπο κείμενο: Friedrich Wolf) ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μέχρι την 1η.12.2024. Παίζουν: Γωγώ Καρτσάνα, Νίκος Κουκάς, Μάρθα Μπουζιούρη, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Εύα Σαμιώτη.

    banner_300_250
    Picture of Μάρθα Μπουζιούρη
    Η Μάρθα Μπουζιούρη είναι σκηνοθέτρια/δραματουργός και καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    αντάρτισσα ελεάννα γεωργούλη ηθοποιός short stories
    Short

    Η γιαγιά μου η αντάρτισσα… η γλυκιά μου Βασούλα

    Η Ελεάνα Γεωργούλη διηγείται στο Short Stories την ιστορία της γιαγιάς της, της Βάσως Στροφύλλα, η οποία, αφού εκδικήθηκε τη δολοφονία της αδελφής της από τους χίτες, έγινε αντάρτισσα του ΕΛΑΣ, υπήρξε πολιτική κρατούμενη από το 1947 έως το 1953 και γλύτωσε από θαύμα το απόσπασμα

    matina apostolou intellectual thighs
    Short

    Πίσω από τις κλειστές πόρτες της επαρχίας

    Η Ματίνα Αποστόλου (aka Intellectual Thighs) αναπλάθει στο Short Stories τη ζωή μιας κλειστής κοινωνίας, σε όχι και τόσο μακρινή δεκαετία, όταν η «επιλεκτική διακριτικότητα» και η πατριαρχία έδιναν τον τόνο