Skip to content
Home » H γυναίκα απέναντι στην πατριαρχία και ο Μολιέρος

H γυναίκα απέναντι στην πατριαρχία και ο Μολιέρος

    H γυναίκα απέναντι στην πατριαρχία και ο Μολιέρος

    Published
    Η Ελίνα Ρίζου στο ρόλο της Αγνής και ο Αινείας Τσαμάτης στο ρόλο του Οράτιου στην παράσταση «Σχολείο των γυναικών»

    H γυναίκα απέναντι στην πατριαρχία και ο Μολιέρος

    Published
    Η Ελίνα Ρίζου στο ρόλο της Αγνής και ο Αινείας Τσαμάτης στο ρόλο του Οράτιου στην παράσταση «Σχολείο των γυναικών»
    Ο Αινείας Τσαμάτης μεταφέρει στο Short Stories τις σκέψεις του για την παράσταση «Σχολείο των γυναικών», ένα έργο του Μολιέρου για τη γυναικεία χειραφέτηση και την άγρια ομορφιά του αληθινού έρωτα

    Εχω την αίσθηση πως όταν ο Μολιέρος έγραφε αυτό το Σχολείο των γυναικών, στην πραγματικότητα βρισκόταν πολύ πιο μπροστά από την εποχή του. Σε αυτό το έργο συγκρούονται δύο κόσμοι αντίθετοι.

    Ο ένας πρεσβεύει τον συντηρητισμό της παλιάς εποχής. Ο άλλος ανοίγει δρόμους στην αγνή ομορφιά και την ελπίδα για το μέλλον.

    Εγώ υποδύομαι τον Οράτιο. Έναν νέο που ερωτεύεται κεραυνοβόλα, με την πρώτη ματιά. Ο Αρνόλφος (Γιάννης Μπέζος) από την άλλη πλευρά είναι ένας ώριμος άντρας που έχει υιοθετήσει την Αγνή (Ελίνα Ρίζου) από πολύ μικρή ηλικία και τη μεγαλώνει σύμφωνα με τα δικά του πρότυπα. Σκοπεύει να την κάνει γυναίκα του όταν ενηλικιωθεί.

    Ο Οράτιος συναντά τυχαία την Αγνή και την ερωτεύεται παράφορα. Δύο νέοι άνθρωποι αγαπιούνται αμοιβαία. Ο Αρνόλφος προσπαθεί να αποτρέψει αυτό τον έρωτα. Στο τέλος βέβαια αυτό το μοναδικό συναίσθημα νικάει.

    Επιστρέφοντας στον Αρνόλφο σκέφτομαι ότι ο συγκεκριμένος χαρακτήρας θεωρεί ότι η γυναίκα δεν πρέπει να βάφεται, δεν πρέπει να «προκαλεί». Δεν πρέπει να είναι ελεύθερη ούτε αυτόνομη.

    Το Σχολείο των γυναικών είναι μια ιστορία για τη γυναικεία χειραφέτηση. Η Αγνή συγκρούεται με τον δυνάστη της. Εγώ, ως Οράτιος, είμαι ένας ερωτευμένος νέος που θέλω να βρίσκομαι διαρκώς κοντά της. Η πρώτη συνάντηση και η συνεπαγόμενη έξαρση μας απογειώνουν. Όλα μέσα μας –σκέψεις και συναισθήματα– είναι στο κόκκινο.

    Αυτή η ιστορία μου φέρνει στο μυαλό κάτι σκοτεινό… Αναλογίζομαι ότι η σημερινή κοινωνία σε αρκετά πράγματα βρίσκεται πίσω από την εποχή της. Πίσω ακόμη και από τον καιρό του Μολιέρου. Πόσους ανθρώπους σαν τον Αρνόλφο δεν έχουμε κατά καιρούς συναντήσει και συναναστραφεί;

    Η διαχρονική μάχη της γυναίκας να επιβιώσει και να αντέξει σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από αντρικές δομές εξουσίας με αγγίζει σε προσωπικό επίπεδο

    Αυτή η παράσταση με συγκινεί βαθιά, γιατί φέρνει στο επίκεντρο την ανάγκη να ενωνόμαστε πρώτα και κύρια ως άνθρωποι. Η ουσία της ισότητας δεν έγκειται στον διαχωρισμό μας ως γυναίκες και άντρες, αλλά στην αντιμετώπισή μας ως ίσες και ισότιμες οντότητες.

    Η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία παραμένει προβληματική και ανεπαρκώς αποκατεστημένη. Αν και η δημοσιότητα που παίρνουν οι γυναικοκτονίες στις μέρες μας τις φέρνει πιο συχνά στο φως, αυτές οι δολοφονίες δεν είναι ένα νέο φαινόμενο· απλώς πλέον αναδεικνύονται και συζητιούνται περισσότερο.

    Η διαχρονική μάχη της γυναίκας να επιβιώσει και να αντέξει σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από αντρικές δομές εξουσίας με αγγίζει σε προσωπικό επίπεδο. Η ιστορία που αφηγούμαστε μέσα από την παράσταση έρχεται να συνδεθεί με τη συνεχιζόμενη πάλη των γυναικών για ισότητα, δικαιοσύνη, ισοτιμία και αναγνώριση.

    Το ερώτημα που με απασχολεί και πιστεύω ότι απασχολεί και όλους μας είναι πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη φαλλοκρατία και τον μισογυνισμό;

    Η τέχνη και το θέατρο προσφέρουν εργαλεία για να αναδείξουμε τα ζητήματα αυτά, να προκαλέσουμε προβληματισμό και ίσως να εμπνεύσουμε την αλλαγή.

    •••

    Η παράσταση Το Σχολείο των γυναικών ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο (Rex), σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μυλωνά.

    Παίζουν: Στέλιος Ιακωβίδης, Μάγδα Καφκούλα, Λαέρτης Μαλκότσης, Γιάννης Μπέζος, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, Δρόσος Σκώτης, Γιώργος Τζαβάρας, Αινείας Τσαμάτης. Μουσικοί επί σκηνής: Γιάννης Αγγελόπουλος, Μένιος Γούναρης, Παρασκευάς Κίτσος, Βαγγέλης Παρασκευαΐδης, Δημήτρης Χουντής

    banner_300_250
    Picture of Αινείας Τσαμάτης
    Ο Αινείας Τσαμάτης είναι ηθοποιός

    Αφήγηση στην 
    Ηλέκτρα Ζαργάνη

    Κεντρική φωτογραφία
    Χρήστος Συμεωνίδης

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Σωτηρία Μπέλλου shortstories θεατρο νεου κοσμου
    Short

    Οι (πολλές) φορές που η Σωτηρία Μπέλλου με «έσωσε»

    Η Χριστίνα Μαξούρη γράφει στο Short Stories για το πώς η Σωτηρία Μπέλλου κάνει με μαγικό τρόπο την εμφάνισή της κάθε φορά που προκύπτουν αναποδιές στην παράσταση «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» η οποία φέτος ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

    λάιφ στάιλ Ελένη Πριοβόλου σεξισμός γυναικοκτονία shortstoriesgr
    Short

    Η μάτσο ροζ κουλτούρα με αφορμή έναν διάλογο μεταξύ εφήβων

    Η συγγραφέας Ελένη Πριοβόλου με αφορμή μια στιχομυθία γυμνασιόπαιδων γράφει στο Short Stories για τo κυρίαρχο λάιφ στάιλ που πριμοδοτεί την αμάθεια και την αναπαραγωγή των πατριαρχικών στερεότυπων για τους ρόλους γυναικών και αντρών

    Ελένη Σικελιανός_Nadia Margariti_shortstoriesgr
    Short

    Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

    Η Νάντια Μαργαρίτη αφηγείται στο Short Stories τη γνωριμία της με την Ελένη Σικελιανός, αρχικά μέσω του βιβλίου της δισεγγονής του Άγγελου Σικελιανού «Εσύ, η ζωώδης μηχανή» και στη συνέχεια συναντώντας τη στην Αμοργό