Skip to content
Home » Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

    Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

    Published
    Η Νάντια Μαργαρίτη με την Ελένη Σικελιανός στην Αμοργό

    Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

    Published
    Η Νάντια Μαργαρίτη με την Ελένη Σικελιανός στην Αμοργό
    Η Νάντια Μαργαρίτη αφηγείται στο Short Stories τη γνωριμία της με την Ελένη Σικελιανός, αρχικά μέσω του βιβλίου της δισεγγονής του Άγγελου Σικελιανού «Εσύ, η ζωώδης μηχανή» και στη συνέχεια συναντώντας τη στην Αμοργό

    Μάρτιος. Στο υπόγειο της Πολιτείας έχει κολλήσει στο χέρι μου ένα σμαραγδί βιβλίο, στο εξώφυλλο ξαπλώνει μια γυναικεία φιγούρα ντυμένη λεοπάρδαλη, δίπλα της ο τίτλος-αίνιγμα Εσύ, η ζωώδης μηχανή. Από κάτω το όνομα της συγγραφέως: Ελένη Σικελιανός. Δεκαπέντε τυπωμένοι χαρακτήρες. Ανοίγω το βιβλίο σε τυχαίες σελίδες. Μου φαίνεται μουρλό με έναν ξεσηκωτικό, ειλικρινή τρόπο. Πέφτω πάνω στη φράση: «Είναι η ιστορία του τρόπου με τον οποίο οι άντρες κοιτάζουν τις γυναίκες». Το αγοράζω.

    Αύγουστος. Στο στενό της Χώρας στην Αμοργό πίνω ρακές και τρώω σαρδελίτσες με ό,τι πέντε μήνες πριν ήταν ένα όνομα σε ένα εξώφυλλο, μια φωτογραφία και πεντέξι βιογραφικές πληροφορίες. Η Ελένη Σικελιανός ξεδιπλώθηκε –ψηλή όπως είναι–, έγινε τρισδιάστατη. Ταξίδεψε μέχρι την Ελλάδα –ζει στις ΗΠΑ– και βγήκε από την κοιλιά του Blue Star Naxos με το ψάθινο καπέλο της, το φαντεζί φόρεμά της και τα κρεμαστά σκουλαρίκια της, δίπλα στον αγαπημένο της Laird, επίσης συγγραφέα.

    Ναι, είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται την Αμοργό. Ναι, νιώθει την ιδιαίτερη ενέργεια. Όχι, όχι, δεν υπερβάλλω. Αλήθεια τη νιώθει. Της δίνω πεντέξι πληροφορίες για το νησί και κανονίζουμε σε λίγες μέρες ξενάγηση στη Χώρα, να δουν τους μύλους και να have lunch.

    Στο lunch μιλάμε αγγλικά, ο Laird δεν ξέρει ελληνικά. Εκείνη όμως συχνά το γυρίζει για λίγο στα ελληνικά, τα δοκιμάζει μες στο στόμα της, τα γυμνάζει. Ρωτάει να μάθει προφορές λέξεων. Κυρίως για το πώς εκφέρεται εκείνο ή το άλλο σύμφωνο· να τα λέει σωστά. Μου μιλάει για την ιστορία του βιβλίου, την ιστορία της γιαγιάς της, Ελένη και εκείνη. Της γυναίκας που χόρευε μπουρλέσκ στις ΗΠΑ το ’50. Που διέσχιζε τις πολιτείες για να ερεθίσει το κοινό με το κοστούμι της λεοπάρδαλης. Που παντρεύτηκε πέντε φορές και κατέληξε μόνη της στην έρημο να ζει σε ένα τροχόσπιτο και να ταριχεύει ασπόνδυλα. Της γυναίκας στο εξώφυλλο του βιβλίου.

    Μου μιλάει για τη γιαγιά της. Τη γυναίκα που χόρευε μπουρλέσκ στις ΗΠΑ το ’50 και διέσχιζε τις πολιτείες για να ερεθίσει το κοινό ντυμένη λεοπάρδαλη

    Μιλάει και είναι γενναιόδωρα αποκαλυπτική, άμεση, αστεία, ήσυχη, σε ειρήνη πια με τις ρίζες της. Ρωτάει για τις δικές μου. Από πού είμαι, πώς ήταν το σπίτι μου, αν έχω συγγενείς στην Αμερική;

    – Όχι!

    – Πώς κι έτσι; Όλοι έχουν;

    Είναι ενθουσιασμένη που το βιβλίο της θα γίνει παράσταση. Έτσι το φανταζόταν εξαρχής, λέει, να ανέβει στη σκηνή.

    Παραγγέλνουμε και άλλη ρακή. Θέλουν ψημένη, εγώ λευκή. Παίρνουμε μία και μία. Της μιλάω για μια ερωτική απογοήτευση –όχι δική μου, μιας φίλης απ’ το χωριό, δεν την ξέρεις– μου λέει «good riddance», ο Laird συμφωνεί. Μου λέει πως στη ζωή όλα αφήνουν ίχνη. Τα δικά της είναι στο μπλοκάκι της – σημειώνει τη ζωή. Tης λέω πως έτσι κάνουν οι ζωγράφοι, ο Laird συμφωνεί. Γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο. Κάποιος από τους δυο θεωρούσε τον άλλον άπιαστο όνειρο και δίσταζε να προτείνει ραντεβού – δεν θυμάμαι ποιος ποιον, θα μπορούσε να ισχύει και για τους δυο. Είναι όμορφοι μαζί.

    Στους μύλους μας παίρνει ο αέρας και μας σηκώνει. Ο Laird κρατάει ισορροπία και βγάζει φωτογραφίες. Η Ελένη βλέπει ένα σκουριασμένο καρότσι μπάζων, της θυμίζει ένα ποίημα που είναι αγαπημένο της γιατί σε λίγες γραμμές μιλάει για την τεράστια έννοια του χρόνου.

    Σκέφτομαι πώς είναι να βλέπει κανείς μπάζα και να σκέφτεται χρόνο. Σκέφτομαι έναν δικό της στίχο.

    Watch what you say

    She’s a poet

    She takes notes.

    •••

    H Νάντια Μαργαρίτη εμφανίζεται στην παράσταση Εσύ, η ζωώδης μηχανή, σκηνική μεταφορά από την ομάδα Νοσταλγία του ομώνυμου βιβλίου της Ελένης Σικελιανός (εκδόσεις Πατάκη). Στο θέατρο Rabbithole κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.

    banner_300_250
    Νάντια Μαργαρίτη
    Η Νάντια Μαργαρίτη είναι ηθοποιός

    Κεντρική φωτογραφία
    Από το προσωπικό αρχείο της Νάντιας Μαργαρίτη

    MORE SHORT STORIES

    Meni Seiridou_gynaikon-agalmata-stous-dromous Θεσσαλονίκης
    Short

    Γυναικών αγάλματα στους δρόμους της πόλης

    Η φωτογράφος Μένη Σεϊρίδου αφηγείται στο Short Stories πώς της γεννήθηκε η ιδέα, περπατώντας στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και παρατηρώντας τα γλυπτά στον δημόσιο χώρο, να ξεκινήσει το project «Γυναικών αγάλματα»

    αντάρτισσα ελεάννα γεωργούλη ηθοποιός short stories
    Short

    Η γιαγιά μου η αντάρτισσα… η γλυκιά μου Βασούλα

    Η Ελεάνα Γεωργούλη διηγείται στο Short Stories την ιστορία της γιαγιάς της, της Βάσως Στροφύλλα, η οποία, αφού εκδικήθηκε τη δολοφονία της αδελφής της από τους χίτες, έγινε αντάρτισσα του ΕΛΑΣ, υπήρξε πολιτική κρατούμενη από το 1947 έως το 1953 και γλύτωσε από θαύμα το απόσπασμα

    Short

    Αυτή ήταν η δική μου Μελίνα

    Τριάντα χρόνια από τον θάνατό της (6 Μαρτίου 1994) ο Μανόλης Χατζηνάκης γράφει στο Short Stories για τη Μελίνα Μερκούρη που γνώρισε από το 1974 και με την οποία συνεργάστηκε έως το 1990

    ΠΗΛΙΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ Λιλή Ζωγράφου,
    Short

    Ηλιογέννητη – Η πανσιόν όπου πλέχτηκε το ειδύλλιο του Άγγελου με την Άννα Σικελιανού

    Η Κατερίνα Ζωιτοπούλου-Μαυροκεφαλίδου περιγράφει στο Short Stories στιγμές στην πανσιόν Ηλιογέννητη στο Πήλιο που πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε φιλοξενήσει πολλά μέλη της εγχώριας πνευματικής ελίτ