Skip to content
Home » Η «Carmela» μας από τον ισπανικό εμφύλιο στο σήμερα

Η «Carmela» μας από τον ισπανικό εμφύλιο στο σήμερα

    Η «Carmela» μας από τον ισπανικό εμφύλιο στο σήμερα

    Published
    Ο Κωνσταντίνος Κυριακού και η Κατερίνα Μπιλάλη στο θεατρικό «Ay, Carmela!»

    Η «Carmela» μας από τον ισπανικό εμφύλιο στο σήμερα

    Published
    Ο Κωνσταντίνος Κυριακού και η Κατερίνα Μπιλάλη στο θεατρικό «Ay, Carmela!»
    Ο Κωνσταντίνος Κυριακού γράφει στο Short Stories για το θεατρικό έργο «Ay, Carmela!», τη δύναμη του χιούμορ ως εργαλείου αντίστασης, όπως και για τη σημασία της μνήμης και της αλληλεγγύης απέναντι στον πόλεμο

    Το καλοκαίρι του 2022, βγαίνοντας στον πηγαιμό για τη θεατρική μας Ιθάκη, η Κατερίνα Μπιλάλη και εγώ, ως TheARTES, πλέοντας σε λιμένας πρωτοϊδωμένους της παγκόσμιας δραματουργίας, αναζητώντας ένα θεατρικό έργο, για να πραγματώσουμε επί σκηνής τις καλλιτεχνικές μας αναζητήσεις και ανησυχίες, το φθάσιμο του προορισμού μας ήταν το νησί που λέγεται Ay, Carmela! του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρα.

    Αραγμένοι λοιπόν στην Ιθάκη-Carmela μας, έχοντας αποφύγει τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, δίχως να φοβόμαστε τον θυμωμένο Ποσειδώνα, διανύουμε ήδη την τρίτη χρονιά των παραστάσεών μας. 

    Αυτό που μας κέρδισε εξαρχής στο έργο είναι ότι ο συγγραφέας του καταφέρνει ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα. Με όχημα το χιούμορ μιλάει για σοβαρά κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, δημιουργώντας στο κοινό μια αμφισημία και μια ένταση συναισθημάτων.

    Μέσα από το αντιπολεμικό μήνυμά του θίγουμε ζητήματα αλληλεγγύης, αλληλοσεβασμού, αγάπης, ελευθερίας, ισότητας, δικαιοσύνης, ηθικής, αξιοπρέπειας και θάρρους. Αναφερόμαστε στη σπουδαιότητα του να μην περάσει στη σφαίρα της λήθης η συλλογική ιστορική μνήμη.

    Με έναν ιδιαίτερα ευφυή τρόπο το έργο μας καταφέρνει να περάσει τεχνηέντως τα μηνύματά του στο κοινό. Μέσα από το χιούμορ, το μαύρο χιούμορ, των ιλαρών και των τραγικών καταστάσεων που βιώνουν αναγκαστικά δύο περιοδεύοντες ηθοποιοί. Σύντροφοι στη ζωή και τη σκηνή. 

    Αυτό είναι και το δεύτερο στοιχείο του έργου που μας εξιτάρισε. Το ότι έχει ως πρωταγωνιστές του δύο περιοδεύοντες συναδέλφους μας οι οποίοι αντιμετωπίζουν με ευτράπελα μια δύσκολη συνθήκη. Μέσω της Καρμέλα και του Παουλίνο, οι οποίοι στέκονται ως η ουσία και η φωνή μιας συλλογικής τραγωδίας, όπως είναι ο εμφύλιος πόλεμος, μας δίνεται η δυνατότητα να διερευνήσουμε τη δύναμη, τη μαγεία και τα σύνορα του θεάτρου. 

    Στην παράστασή μας ο κόσμος του θεάτρου παίρνει μια προφανή ιδεολογική θέση ενάντια στις βαρβαρότητες του πολέμου. Και ενάντια στη λήθη αυτών που τις υπέστησαν.  

    Οι ήρωές μας χάνουν τον δρόμο τους και βρίσκονται στη λανθασμένη πλευρά της ιστορίας. Υπό τη δαμόκλεια σπάθη του φασισμού δεν έχουν πολλές επιλογές

    Επιθυμώντας να μιλήσουμε μέσω της τέχνης μας για αξίες, για τις οποίες κάποιοι άνθρωποι αγωνίστηκαν, προκειμένου να τις απολαμβάνουμε και να τις χαιρόμαστε, καθώς είναι αναφαίρετα ανθρώπινα δικαιώματα, άσχετα αν στην πραγματικότητα δεν είναι.

    Και αυτό γιατί ζούμε σε έναν εικονικά δημοκρατικό, ελεύθερο, δίκαιο και ισότιμο κόσμο, πρόθεσή μας είναι να υπενθυμίσουμε ότι το τρίπτυχο Δημοκρατία – Ελευθερία – Δικαιοσύνη, στο οποίο θα προσέθετα και την Ισότητα, οφείλουν να είναι αυτονόητα δικαιώματα όλων των ανθρώπων. 

    Οι ήρωές μας στο έργο χάνουν τον δρόμο τους προς τη δική τους Ιθάκη και βρίσκονται στη λανθασμένη πλευρά της ιστορίας. Υπό τη δαμόκλεια σπάθη του καταπιεστικού, φασιστικού καθεστώτος δεν έχουν πολλές επιλογές. Ή θα χάσουν τη ζωή τους, ή την αξιοπρέπειά τους, ή την ανθρωπιά τους.

    Έτσι ξεκινούν ένα άλλο ταξίδι που έχει τη μορφή δοκιμασίας. Σε αυτήν τη δοκιμασία θα κάνουν το τελευταίο τους ταξίδι που θα έχει διαφορετικό προορισμό για τον καθένα, ανάλογα με την επιλογή του. 

    Εμείς ωστόσο δεν χάσαμε τον δρόμο μας και τελικά τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, τον άγριο Ποσειδώνα δεν τους συναντήσαμε. Και μπορεί να μην προσδοκούσαμε να μας δώσει πλούτη η Ιθάκη-Carmela μας όταν την επιλέξαμε ως προορισμό, πλούσιοι όμως αράξαμε σε αυτή την τρίτη χρονιά παρουσίασης, καθώς λάβαμε τρεις επαίνους στα Βραβεία «Κάρολος Κουν» της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (σκηνοθεσίας, γυναικείας ερμηνείας και ανδρικής ερμηνείας).

    Συνεπώς δεν μας γέλασε η Ιθάκη-Carmela μας. Γίναμε πιο σοφοί, με τόση πείρα, αφού ήδη έχουμε πλήρως καταλάβει οι Ιθάκες-Carmela τι σημαίνουν! 

    •••

    Η παράσταση Ay, Carmela! επιστρέφει για τρίτη χρονιά στο θέατρο Μεταξουργείο.

    Διανομή: Κατερίνα Μπιλάλη, Κωνσταντίνος Κυριακού

    banner_300_250
    Picture of Κωνσταντίνος Κυριακού
    Ο Κωνσταντίνος Κυριακού είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    ΠΑΥΛΟΣ ΦΥΣΣΑΣ ΔΩΡΑ ΧΡΥΣΙΚΟΥ SHORTSTORIESGR
    Short

    Ο Παύλος Φύσσας, ο πιο δικός μου ξένος

    Η Δώρα Χρυσικού γράφει στο Short Stories για τον Παύλο Φύσσα με αφορμή την παράσταση «18/9» η οποία επικεντρώνεται στην εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής, τη δολοφονία του Φύσσα και τη δίκη της ναζιστικής οργάνωσης

    Σπυριδούλας Νεφέλη Μαιστράλη shortstories
    Short

    Η Σπυριδούλα που έσπασε τον φαύλο κύκλο της καταπίεσης  

    Η Νεφέλη Μαϊστράλη μοιράζεται με το Short Stories στιγμές από το πώς ζωντάνεψαν οι «Σπυριδούλες», μια παράσταση εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία της 12χρονης υπηρέτριας Σπυριδούλας που συγκλόνισε την κοινή γνώμη στα 50s με τα βασανιστήρια που υπέστη

    Ελένη Σικελιανός_Nadia Margariti_shortstoriesgr
    Short

    Η Ελένη Σικελιανός και η μυθική γιαγιά της που προκάλεσε την πατριαρχία

    Η Νάντια Μαργαρίτη αφηγείται στο Short Stories τη γνωριμία της με την Ελένη Σικελιανός, αρχικά μέσω του βιβλίου της δισεγγονής του Άγγελου Σικελιανού «Εσύ, η ζωώδης μηχανή» και στη συνέχεια συναντώντας τη στην Αμοργό