Skip to content
Home » Η μυσταγωγική εμπειρία μου στον ιερό χώρο της Ελευσίνας

Η μυσταγωγική εμπειρία μου στον ιερό χώρο της Ελευσίνας

    Η μυσταγωγική εμπειρία μου στον ιερό χώρο της Ελευσίνας

    Published

    Η μυσταγωγική εμπειρία μου στον ιερό χώρο της Ελευσίνας

    Published
    H Ειρήνη Κωνσταντίνου-Ασμαργιαννάκη μεταφέρει στο Short Stories την εμπειρία της από την περφόρμανς «Αφηγηματική αρχαιολογία», που παρουσιάστηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

    Δεν είχα την παραμικρή ιδέα, αλλά είχα πολύ περιέργεια, για την εμπειρία που θα ζούσα στον αρχαιολογικό χώρο της πόλης μου, της Ελευσίνας. Αυτό το «ταξίδι» άρχισε με τον μύθο της Δήμητρας και της Περσεφόνης. Με τη σχέση μάνας και κόρης, όπως αυτή αποτυπώθηκε μέσα από τη δράση της αφηγηματικής αρχαιολογίας.

    Μια διαχρονική σχέση που στην Ελευσίνα αποκτά ιδιαίτερη αξία. Και αυτό γιατί έχει σημαδέψει τις σχέσεις της κάθε μητέρας και κόρης σε αυτή την πόλη. Και πώς θα μπορούσε να συμβεί διαφορετικά;

    Εδώ η μάνα έψαχνε την κόρη της, εδώ βρέθηκαν και ξανά χάθηκαν οι δύο γυναίκες. Εδώ ρίζωσε για πάντα αυτή η αέναη σχέση και απέκτησε άλλο νόημα.

    Εισήλθα στον αρχαιολογικό χώρο. Στάθηκα στο σημείο στο οποίο στέκονταν αιώνες πριν όσοι έφταναν στον ιερό χώρο της Ελευσίνας ύστερα από 21 χιλιόμετρα πεζοπορίας. Έφταναν εδώ για να συμμετάσχουν σε άγνωστες τελετές. Ανέβηκα τα σκαλιά των Μεγάλων Προπυλαίων.

    Έστρεψα το βλέμμα σε αυτούς που έμεναν έξω από τις τελετές, αφού δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις για να τις παρακολουθήσουν.

    Περπάτησα στο χώμα που πάτησαν τόσοι άνθρωποι μετά τα μυστήρια. Αισθάνθηκα και εγώ αυτό το συναίσθημα ανακούφισης και κάθαρσης. Όπως αυτό που ένιωσε η Βιρτζίνια Γουλφ όταν είπε: «Φτάσαμε επιτέλους στην Ελευσίνα με καθυστέρηση 2.000 χρόνων».

    Άκουσα με τα αυτιά μου το νερό να ρέει από τους καταπότες. Ξεκουράστηκα πριν ανακαλύψω τα πάμπολλα κατώφλια μιας πόλης που περιμένει να ανακαλυφτεί.

    Έκλαψα κοντά στην Αγέλαστο Πέτρα. Εκεί όπου άλλη μια κόρη βρισκόταν θαμμένη για χρόνια. Μέχρι που ο Κλαρκ ανάγκασε τους 100 χωρικούς να την κυλήσουν με τη βία προς τη θάλασσα και να τη φυγαδεύσουν. Ή μάλλον να την ξεριζώσουν από τον τόπο της. Και να την εγκαταστήσουν σε ένα παγωμένο μουσείο με παγωμένα βλέμματα πάνω της.

    Αφουγκράστηκα τα στάχυα να θροΐζουν στον βεβαρημένο αέρα της αρχαίας πόλης. Παρατήρησα τις τελευταίες παπαρούνες ενός παρατεταμένου καλοκαιριού

    Συγκινήθηκα με τα μοιρολόγια των γυναικών που ήχησαν στα αυτιά μου κατά την αφήγηση και πήρα μέρος νοερά στην κοπιαστική αρπαγή της. Καταράστηκα και εγώ σαν αρχαία Ελευσίνια γυναίκα. Μοιρολόγησα που την ξερίζωσαν αφήνοντας τη δίδυμη αδελφή της ορφανή στο μουσείο σπίτι τους.

    Κάθισα στο Πλουτώνιο και είδα τις υπόγειες στοές που οδηγούσαν –ίσως κρυφά– εκεί που η Περσεφόνη ζούσε έξι μήνες τον χρόνο.

    Έφτασα επιτέλους και εγώ στο Τελεστήριο. Κάθισα στα πέτρινα καθίσματα του πρώτου στεγασμένου θεάτρου στον κόσμο, που βρισκόταν στην Ελευσίνα.

    Άκουσα τη θεσπέσια μουσική που έκλεισε την Αφηγηματική αρχαιολογία. Αφουγκράστηκα τα στάχυα να θροΐζουν στον βεβαρημένο από ρύπους αέρα της αρχαίας πόλης. Παρατήρησα τις τελευταίες παπαρούνες ενός παρατεταμένου καλοκαιριού πάνω από την πόλη, χαζεύοντας τη θέα μέχρι τη Σαλαμίνα.

    Η Αφηγηματική αρχαιολογία ήταν για μένα μια καθυστερημένη συνειδητοποίηση της πραγματικότητάς μου. Ήταν το δρώμενο που έκλεισε τον μαγικό κύκλο της Ελευσίνας πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2023.

    Ήταν μια άρτια εμπειρία γνώσης, ένα ταξίδι στην αρχαιότητα που άλλαξε τον τρόπο που βλέπω τα πράγματα στη ζωή και μια εμπειρία που πρέπει κάθε άνθρωπος να τη ζει στον τόπο του.

    Είναι μια άλλη ματιά στην πόλη, ένας λόγος να την ανακαλύψεις ξανά και να την εκτιμήσεις για όσα δεν έβλεπες και που πάντα ήταν μπροστά στα μάτια σου.

    Πέρα από μία άρτια περφόρμανς, οι εμπνευσμένοι άνθρωποι που δημιούργησαν τη δράση μας έδωσαν την αυτογνωσία και την ψυχική ανάταση που χρειαζόμαστε για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.

    •••

    Το Μυστήριο 20 performing arts initiator – Αφηγηματική αρχαιολογία είναι ένα καλλιτεχνικό εγχείρημα που προβάλλει τη θεατρικότητα των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω της επιτελεστικής τέχνης, μια από τις σημαντικότερες δράσεις-μοντέλα του προγράμματος της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

    banner_300_250
    Picture of Ειρήνη Κωνσταντίνου-Ασμαργιαννάκη
    H Ειρήνη Κωνσταντίνου-Ασμαργιαννάκη είναι εκπαιδευτικός

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    ECOCULTURE_SHORTOSTORIES ELEUSIS2023
    Short

    Πώς ένα σάπιο πεπόνι οδήγησε σε μια δράση τέχνης

    Η Ελένη Πανουκλιά γράφει στο Short Stories μια ιστορία που ξεκίνησε από ένα πεπόνι και τα κουκούτσια του, που την οδήγησαν στη δράση «Μυστήριο 47 / Μνημονικός κήπος» η οποία έλαβε χώρα στον παρακμάζοντα εμπορικό ιστό της Ελευσίνας

    Σιδηρόπουλος_Θέμελης_Ο Πάνας, ο κασμάς του Κωστή και η Αφροδίτη της Ελεύθερνας_shortstories.gr
    Short

    Αρχαία Ελεύθερνα: Η Αφροδίτη από το στρώμα καταστροφής

    Ο Κλεάνθης Σιδηρόπουλος γράφει στο Short Stories για τα συναισθήματα των ανθρώπων που συμμετείχαν στην ανασκαφή της Ελεύθερνας στην Κρήτη, όταν το 2000 βρέθηκαν τα εξαιρετικά αγάλματα της Αφροδίτης με το σανδάλι και του Πάνα

    Μεταξία Τσιποπούλου_Δύο αρχαιολόγοι, διαλυμένες αυτοκρατορίες, ξεριζωμένοι παππούδες_Ελλάδα_Τουρκία_shortstories.gr
    Short

    Δύο αρχαιολόγοι, εγγόνια ξεριζωμένων παππούδων

    Η αρχαιολόγος Μεταξία Τσιποπούλου, με αφορμή μια συζήτησή της με έναν Τούρκο συνάδελφό της σε συνέδριο στη Ρώμη, γράφει στο Short Stories για τις περιπέτειες των ανθρώπων που ξεριζώνονται από έναν τόπο εξαιτίας πολιτικών γεγονότων