Skip to content
Home » Η περίπλοκη και απαιτητική σχέση μου με το πλέξιμο

Η περίπλοκη και απαιτητική σχέση μου με το πλέξιμο

    Η περίπλοκη και απαιτητική σχέση μου με το πλέξιμο

    Published
    Ένα μικρό δείγμα από τα πλεκτά δημιουργήματα της Μεταξίας Τσιποπούλου

    Η περίπλοκη και απαιτητική σχέση μου με το πλέξιμο

    Published
    Ένα μικρό δείγμα από τα πλεκτά δημιουργήματα της Μεταξίας Τσιποπούλου
    Η Μεταξία Τσιποπούλου γράφει στο Short Stories για την περίπλοκη σχέση της με το πλέξιμο, μια χειροτεχνική πρακτική που την ενώνει με εκατομμύρια γυναίκες από την προϊστορία μέχρι σήμερα και συνυφαίνεται με κάθε πτυχή της ζωής της

    Ξεκίνησα να πλέκω στα οκτώ μου χρόνια, άρρωστη με πολυομυελίτιδα. Με δίδαξε η καταπληκτική θεία Ευγενία, Πολίτισσα, με πολλά ταλέντα, στη μαγειρική, στα εργόχειρα, στην ανθρωπιά, στις φιλανθρωπίες. Ένας υπέροχα δοτικός άνθρωπος. Το πρώτο μου πλεκτό ήταν μια δίχρωμη φούστα με ρίγες για την κούκλα μου.

    Παράτησα αμέσως μετά το πλέξιμο μέχρι τα 18 μου χρόνια. Όταν περίμενα τα αποτελέσματα για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο, γεμάτη άγχος, αποφάσισα να ξαναμάθω πλέξιμο Από βιβλίο αυτή τη φορά. Αυτό με βοήθησε να συνειδητοποιήσω και να εκφράσω, επιτέλους, την καταπιεσμένη αριστεροχειρία μου. Το δεύτερο εκείνο πλεκτό ήταν ένα αμάνικο πουλόβερ με εξαιρετικά περίπλοκα σχέδια ζακάρ. Το φόρεσα με περηφάνια αμέσως μετά, ως φοιτήτρια.

    Έκτοτε έχω πλέξει εκατοντάδες κομμάτια, αλλά ούτε δύο όμοια. Σε κάθε δυσκολία, μικρή ή μεγάλη, καταφεύγω στο πλέξιμο. Και οπωσδήποτε πριν ολοκληρώσω μια μελέτη, παρουσίαση ή άρθρο, χρειάζομαι τουλάχιστον ένα πουλόβερ για να ξεκαθαρίσω τις σκέψεις και τις ιδέες μου. Περιττό να πω ότι τα τελευταία χρόνια, με την κρίση, την πανδημία και όλα τα άλλα που προκάλεσαν τόσες αλλαγές μικρής και μεγάλης κλίμακας στις ζωές μας, έχω ξοδέψει για αγορά νημάτων περισσότερα από όσα πριν.

    Με ενδιαφέρει πολύ το πλέξιμο και από θεωρητική άποψη. Διαβάζω σχετικές ανθρωπολογικές, φεμινιστικές και πολιτικές αναλύσεις και μονογραφίες. Εξάλλου, θεωρώ σημαντικό κομμάτι της ζωής μου την συναισθηματική και αισθητηριακή εμπειρία του πλεξίματος. Και ενδιαφέρομαι να δω πώς την βιώνουν και άλλοι. Γι΄αυτό διαβάζω μυθιστορήματα –ομολογώ ότι δεν πρόκειται για υψηλή λογοτεχνία– από αισθηματικά έως αστυνομικά, των οποίων η πλοκή στρέφεται γύρω από το πλέξιμο. Συνήθως είναι γραμμένα από πλέκτριες. Παρατηρείστε την ετυμολογική συνάφεια «πλοκή-πλέκω».

    Καλύτερα να μην αναφέρω πόσα κουβάρια νημάτων γεμίζουν το κάθε σπίτι όπου έχω κατοικήσει –προς απελπισία της υπόλοιπης οικογένειας. Ούτε σε πόσα χάρτινα και ηλεκτρονικά περιοδικά από την Αγγλία και τις ΗΠΑ είμαι συνδρομήτρια.

    Κάθε φορά που πιάνω τις βελόνες και το νήμα ενώνομαι με εκατομμύρια γυναίκες σε όλον τον κόσμο, από την προϊστορία ως σήμερα

    Η συλλογή μου από βιβλία πλεξίματος από κάθε χώρα που ταξιδεύω γεμίζει ήδη πολλά ράφια. Και ας μην αναφερθώ στις δεκάδες σχετικές ομάδες στο Facebook και τους ιστότοπους που ακολουθώ.

    Οι πλέκτριες –υπάρχουν βέβαια και άνδρες που πλέκουν, έχω συναντήσει ένα πριν πολλά χρόνια, μακαρίτης πια– αποτελούμε μια (σχεδόν μυστική) διεθνή κοινότητα, με κοινή γλώσσα και κώδικες. Φαντάζομαι ότι ο τρόπος επικοινωνίας μας είναι ανάλογος με αυτόν των μουσικών από διαφορετικές χώρες και παραδόσεις.

    Κάθε φορά που πιάνω τις βελόνες και το νήμα ενώνομαι με εκατομμύρια γυναίκες σε όλον τον κόσμο, από την προϊστορία ως σήμερα, προικισμένες με την μαγική ικανότητα να μεταμορφώνουν την απλή κλωστή σε ρούχο. Ή σε ο,τιδήποτε άλλο χρειάζεται για τον στολισμό ή την προστασία των σωμάτων της κοινότητας. Αντίθετα, όμως, από τις πραγματικές μάγισσες που κρατούσαν μυστική τη γνώση τους, εμάς τις πλέκτριες μας κάνει τρομερά ευτυχισμένες η διάδοση της χειροτεχνίας μας. (Δεν πρόκειται βέβαια για τέχνη, σε «καλά ελληνικά» = craft).

    Όταν στο τέλος του 2011, με το πρώτο μνημόνιο, απολυθήκαμε κάμποσοι διευθυντές από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, πολύ πριν να έρθει η ηλικία για τη σύνταξη, οργάνωσα κάτι σαν αποχαιρετιστήριο, μια έκθεση μερικών πλεκτών μου. 50 πολύχρωμα πουλόβερ και τρία ριχτάρια παρουσιάστηκαν στο κτίριο του Ιστορικού Αρχείου της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, παράλληλα με μια έκθεση αρχειακών τεκμηρίων. Βέβαια, τα πλεκτά δεν κρεμάστηκαν απλώς. Υπήρχαν και μουσειολογική άποψη και ενημερωτικές πινακίδες που πληροφορούσαν τους επισκέπτες πότε και με ποια ευκαιρία πλέχθηκε το καθένα από τα εκθέματα.

    Πλησίαζαν και τα Χριστούγεννα και είχα διαβάσει κάπου ότι το πλέξιμο επιτελεί και κοινωνικό σκοπό, αφού κάθε πλεκτό προσφέρει οπτική απόλαυση σε όποιον το κοιτάζει. Οι συνεργάτες στη Διεύθυνση Εθνικού Αρχείου Μνημείων αγκάλιασαν με κέφι την ιδέα και περάσαμε υπέροχα τόσο στην προετοιμασία, όσο και στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή μετά.

    banner_300_250
    Picture of Μεταξία Τσιποπούλου
    Η Μεταξία Τσιποπούλου είναι αρχαιολόγος, επίτιμη διευθύντρια Υπουργείου Πολιτισμού

    Κεντρική φωτογραφία
    Μεταξία Τσιποπούλου

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Μεταξία Τσιποπούλου_Δύο αρχαιολόγοι, διαλυμένες αυτοκρατορίες, ξεριζωμένοι παππούδες_Ελλάδα_Τουρκία_shortstories.gr
    Short

    Δύο αρχαιολόγοι, εγγόνια ξεριζωμένων παππούδων

    Η αρχαιολόγος Μεταξία Τσιποπούλου, με αφορμή μια συζήτησή της με έναν Τούρκο συνάδελφό της σε συνέδριο στη Ρώμη, γράφει στο Short Stories για τις περιπέτειες των ανθρώπων που ξεριζώνονται από έναν τόπο εξαιτίας πολιτικών γεγονότων

    υπουργειο πολιτισμου
    Short

    Πώς ο Αριστοτέλης με βοήθησε να μη γίνω γενική διευθύντρια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας

    Η επίτιμη διευθύντρια του Υπουργείου Πολιτισμού Μεταξία Τσιποπούλου καταθέτει στο Short Stories τη μαρτυρία της για τη διαδικασία της προφορικής συνέντευξης που έδωσε, στις αρχές του αιώνα, σε ειδική Επιτροπή Κρίσεων

    Mεταξία Τσιποπούλου αρχαιολόγος short stories
    Short

    «Δεν μιλώ με γυναίκες»: Η σεξιστική συμπεριφορά προς μια διευθύντρια ανασκαφής

    Η Μεταξία Τσιποπούλου αφηγείται στο Short Stories ένα ιλαροτραγικό επεισόδιο από την πρώτη μέρα της ανασκαφής στα Αχλάδια Σητείας το 1991 όταν η φράση «Εγώ δε μιλώ με γυναίκες» κατέληξε σαν γλυκόπικρο ανέκδοτο