Skip to content
Home » Η στιγμή που η Παλαιστίνη δεν ήταν πια αόρατη για μένα

Η στιγμή που η Παλαιστίνη δεν ήταν πια αόρατη για μένα

    Η στιγμή που η Παλαιστίνη δεν ήταν πια αόρατη για μένα

    Published

    Η στιγμή που η Παλαιστίνη δεν ήταν πια αόρατη για μένα

    Published
    Η ηθοποιός Αγγελίνα Τερσενίδου γράφει στο Short Stories μία προσωπική της ιστορία με αφορμή τον μονόλογο για την Παλαιστίνη «Πάντοτε ζήλευα τα αποδημητικά πουλιά»

    Το ερώτημα είναι πάντα πώς να ξεκινήσεις την ιστορία. Για την Παλαιστίνη.

    Πίσω, στo 2011.

    Στο θέατρο Αμαλία, της τότε λαμπρής Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης». Εκεί όπου την άνοιξη φιλοξενήθηκε η παράσταση Το όνομά μου είναι Rachel Corrie, σε σκηνοθεσία της Μάνιας Παπαδημητρίου.

    Γυμνάσιο εμείς. Στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Με καθηγητές που έπαιρναν πολύ σοβαρά την ευθύνη του να καθοδηγείς παιδιά. Ανάμεσά τους κι εκείνος. Ο Γιώργος Φράγκογλου, φιλόλογος (μόνο; δεν είμαι σίγουρη!). Αεικίνητος. Άνθρωπος-βιβλιοθήκη. Φύτευε συνεχώς σπόρους και ό,τι πιάσει (έχω έναν ολόκληρο κήπο μέσα μου).

    Ο κ. Φράγκοκλου λοιπόν πρότεινε μια δράση. Μαθητές και μαθήτριες του Καλλιτεχνικού Σχολείου να παρουσιάσουμε αποσπάσματα από την Αριάγνη του Στρατή Τσίρκα στο φουαγέ του θεάτρου Αμαλία την ώρα της προσέλευσης του κοινού.

    Μετά την παρουσίαση καθίσαμε πάνω πάνω, δίπλα στον φωτιστή, οκλαδόν, να δούμε την παράσταση που ανοίξαμε.

    Τέλος παράστασης. Κάτι άλλαξε. Δεν ήμουν ίδια με εκείνο το παιδί που κάθισε οκλαδόν πριν ανοίξουν τα φώτα της σκηνής. Η Παλαιστίνη δεν ήταν πια αόρατη για μένα.

    Θα έρθει να το προσυπογράψει μια άλλη φιλόλογος (μόνο άραγε; δεν είμαι σίγουρη!), η Τζένη Καραβίτη, με τη δράση «1.000 γερανοί για τη Γάζα». Αρχίσαμε να «σκεφτόμαστε τους άλλους» μαζί της.

    Κάποιοι λογαριασμοί είχαν ανοίξει.

    2020. Το γνωστό. Αυτό του εγκλεισμού, του πανικού, των μηνυμάτων για λίγο αέρα. Αναλόγως τι αέρα θες. Κι εμείς εκεί. Στο κτίριο της Μονής Λαζαριστών, μια ανάσα πριν αποφοιτήσουμε από τη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ.

    Στο τελευταίο έτος της σχολής είχαμε το έθιμο των ατομικών διπλωματικών εξετάσεων. Διάλεξε ένα έργο, σκηνοθέτησέ το, φώτισέ το, ντύσ’ το με μουσικές, παίξ’ το, παρουσίασέ το το καλοκαίρι λίγο πριν αποχαιρετήσεις την ασφάλεια.

    Ο θάνατος είναι ακόμη στην Παλαιστίνη. Μετρήσιμος. Αμέτρητος. Έχουμε το δικαίωμα να μιλάμε όταν το ρήμα του γράφεται από κάποιους σε χρόνο ενεστώτα;

    Ήξερα πολύ καλά ποια ιστορία ήθελα να αφηγηθώ. Ήξερα ότι το 2011 είχα αλλάξει. Η μέρα της παρουσίασης έφτασε. Και όλα πήγαν φανταστικά στραβά, με αποκορύφωμα το σεντόνι στη μέση της παράστασης. Από τη μέση του έργου έφτασα στο τέλος. Λέξεις που δεν ειπώθηκαν ποτέ. Ήξερα ότι οι λογαριασμοί δεν είχαν κλείσει.

    2024. Αυτήν τη φορά ο Παναγιώτης είχε την ιδέα. Βασισμένοι στα κείμενα της Rachel, αφηγούμαστε μια ιστορία για την Παλαιστίνη. Πάντοτε ζήλευα τα αποδημητικά πουλιά στο H.ug στο υπόγειο των Πετραλώνων. Με τη Μαίρη. Τον Δημήτρη. Τον Γιώργο. Την Αναστασία. Μαζί.

    21 χρόνια μετά τα γραπτά της Rachel. Άλλοι αριθμοί, ο πόνος και ο θάνατος προσεγγίζονται με όρους στατιστικής. Ο θάνατος είναι ακόμη εκεί. Μετρήσιμος. Αμέτρητος. Έχουμε το δικαίωμα να μιλάμε για τον πόνο όταν το ρήμα του γράφεται από κάποιους σε χρόνο ενεστώτα;

    Κατάλαβα, ή ίσως θέλω να πιστέψω ότι όσο μιλάς για κάτι εκείνο μένει ζωντανό. Αν μιλάμε μαζί για κάτι εκείνο αναπνέει. Είναι αδύνατον το ποτάμι να κυλήσει προς τα πίσω, αλλά τουλάχιστον το μαζί κάνει εφικτή την αλλαγή της πορείας του.

    «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει στον κόσμο χωρίς μια μεγαλύτερη κατακραυγή». Ούτε κι εγώ.

    Δεν ξέρω αν θα κλείσουν ποτέ οι λογαριασμοί μου με αυτά τα κείμενα. Εύχομαι πάντως κάποτε να αφηγούνται μια ιστορία και όχι την πραγματικότητα.

    •••

    Η παράσταση Πάντοτε ζήλευα τα αποδημητικά πουλιά ανεβαίνει την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025 στις 21.00 στο H.ug (Μελιταίων 14, Πετράλωνα). Είσοδος με ελεύθερη συνεισφορά.
    banner_300_250
    Picture of Αγγελίνα Τερσενίδου
    Η Αγγελίνα Τερσενίδου είναι ηθοποιός.

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Πέτρος Δαμιανός shortstories_ Νίκο Ρωμανό
    Short

    Συζητώντας για τον Νίκο Ρωμανό με έναν μαθητή μου

    Ο Πέτρος Δαμιανός, πρώην διευθυντής του σχολείου των φυλακών Αυλώνα και δάσκαλος του Νίκου Ρωμανού μέσα στη φυλακή, μεταφέρει στο Short Stories τη συζήτηση που είχε με έναν μαθητή του για τον Ρωμανό και την πορεία που είχε από τη φυλάκισή του το 2013 έως σήμερα

    Ay Carmela SHORTSTORIES
    Short

    Η «Carmela» μας από τον ισπανικό εμφύλιο στο σήμερα

    Ο Κωνσταντίνος Κυριακού γράφει στο Short Stories για το θεατρικό έργο «Ay, Carmela!», τη δύναμη του χιούμορ ως εργαλείου αντίστασης, όπως και για τη σημασία της μνήμης και της αλληλεγγύης απέναντι στον πόλεμο