Skip to content
Home » Με τους Αιγύπτιους ψαράδες στα αλιευτικά του Αιγαίου

Με τους Αιγύπτιους ψαράδες στα αλιευτικά του Αιγαίου

    Με τους Αιγύπτιους ψαράδες στα αλιευτικά του Αιγαίου

    Published

    Με τους Αιγύπτιους ψαράδες στα αλιευτικά του Αιγαίου

    Published
    Ο φωτορεπόρτερ Παναγιώτης Ρόντος αφηγείται στο Short Stories την εμπειρία που έζησε παρακολουθώντας και φωτογραφίζοντας τους μετανάστες Αιγύπτιους ψαράδες να εργάζονται σε ελληνικά αλιευτικά

    Οταν τον Νοέμβριο του 2021 ανέβηκα για πρώτη φορά σε ένα σκάφος γρι γρι στην Καβάλα και άκουσα τον καπετάνιο να φωνάζει «μόλα» είδα μπροστά μου μια χορογραφία. Άνθρωποι συνεργάζονταν και κινούνταν στον χώρο με έναν τρόπο που σε ταξίδευε στον χρόνο. Μια δουλειά δύσκολη και επίπονη που δύσκολα κάποιος Έλληνας θα έκανε.

    Μια ζωή γεμάτη δουλειά για τους Αιγύπτιους ψαράδες. Όταν ξεκλέβουν λίγο χρόνο, επικοινωνούν με την οικογένειά τους πίσω στην πατρίδα, στην Αίγυπτο. Συνήθως τη βλέπουν μια φορά τον χρόνο για λίγες ημέρες. Οι περισσότεροι έχουν πολύτεκνες οικογένειες που βιοπορίζονται με τα χρήματα που τους στέλνουν. Την ίδια ώρα οι ίδιοι μένουν στο αμπάρι του σκάφους.

    Κάποιοι από τους Αιγύπτιους ψαράδες με πολλά χρόνια στην Ελλάδα νοικιάζουν σπίτια, συνήθως σε κακή κατάσταση. Αυτή η εμπειρία με γέμισε με ερωτήματα, τα οποία, όσο περισσότερα απαντούσα, μου δημιούργησαν νέα. Ερωτήματα και απαντήσεις που πλέον άρχισα να τα καταγράφω σε φωτογραφίες. Πριν το καταλάβω, είχα ζήσει ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου τότε μαζί με αυτούς τους ανθρώπους.

    Το «μόλα» δεν ήταν πλέον απλώς μια λέξη που σήμαινε αφήνω. Δεν ήταν απλώς το σήμα για να ξεκινήσει η αλιεία. Ήταν η ζωή αυτών των ανθρώπων που είχαν αφήσει τις οικογένειές τους για να μεταναστεύσουν, προκειμένου να μπορούν να τις ζήσουν. Άνθρωποι που από το 1984 (όταν υπογράφηκε ειδική σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου για τη μετάκληση αλιεργατών) έρχονται και φεύγουν χωρίς πολλές φορές να το παρατηρούμε.

    Ένας τόσο σημαντικός παράγοντας της διατροφής μας και του τουρισμού μας, όπως το ψάρι, προέρχεται από αυτούς τους μικρόκοσμους που έχουν δημιουργηθεί σε αυτά τα σκάφη στην Ελλάδα, χωρίς εμείς να γνωρίζουμε πώς φτάνει στο πιάτο μας.

    Το «μόλα» δεν ήταν απλώς το σήμα για να ξεκινήσει η αλιεία. Ήταν η ζωή αυτών των ανθρώπων που είχαν αφήσει τις οικογένειές τους για να μεταναστεύσουν

    Η καλύτερη περιγραφή της ζωής των Αιγύπτιων ψαράδων έρχεται μέσα από τα λόγια του Αραμπί. Ήταν ο πρώτος Αιγύπτιος που μίλησα όταν ανέβηκα στο σκάφος. Μεταφέρω όσα μου είπε αυτολεξεί: «Στην Αίγυπτο κάνουμε παιδιά ώστε όταν δεν μπορούμε πια να εργαστούμε, να μας φροντίζουν αυτά. Έτσι λοιπόν ο πατέρας μου ήρθε στην Ελλάδα, δούλεψε και έστελνε χρήματα στον πατέρα του και σ’ εμάς. Όταν δεν μπορούσε άλλο, ήρθα εγώ να δουλέψω και να στέλνω χρήματα σε εκείνον και στα δικά μου παιδιά. Αύριο, όταν δεν θα μπορώ άλλο, θα φύγω και θα έρθουν τα δικά μου παιδιά. Όλα είναι ένας κύκλος χωρίς νόημα».

    Προσπαθώντας να ενταχτώ σε αυτό τον κύκλο και να τον καταγράψω φωτογραφικά, είδα ανθρώπους που αν και δεν έχουν τελειώσει ούτε μια τάξη στο σχολείο και το μόνο που έχουν γνωρίσει στη ζωή είναι η δουλειά, να καταλαβαίνουν πλήρως τι τους συμβαίνει. Οι περιγραφές της ζωής τους σε σπαστά ελληνικά έκρυβαν μεγάλα φιλοσοφικά ερωτήματα αποδεικνύοντας πως όταν έχεις αλήθεια μέσα σου καμία γλώσσα δεν είναι εμπόδιο να περιγράψεις αυτό που θέλεις.

    Δεν είμαι ιδεαλιστής στη ζωή μου, οπότε δεν είμαι και στη φωτογραφία. Δεν πιστεύω ότι η εικόνα μπορεί να αλλάξει τον κόσμο ή τη ζωή των ανθρώπων. Αν όμως η ιστορία αυτή φτάσει στα χέρια κάποιου και την επόμενη μέρα, περνώντας από ένα λιμάνι, πει ένα «καλημέρα» σε αυτούς τους ανθρώπους, τότε αυτή η δουλειά θα βρει τον λόγο ύπαρξής της.

    banner_300_250
    Παναγιώτης Ρόντος
    Ο Παναγιώτης Ρόντος είναι φωτορεπόρτερ

    Κεντρική φωτογραφία
    Παναγιώτης Ρόντος (από το project Μόλα)

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE SHORT STORIES

    Photo

    Εικόνες του κόσμου μας με τον φακό του Νικόλα Γιακουμίδη

    Η έκθεση «Νίκος Γιακουμίδης (1963-2022): Μια μικρή αναδρομή στο έργο του», που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoΒiennale 2023, παρουσιάζει σημαντικά γεγονότα μιας ταραγμένης εποχής που κατέγραψε ο πρόωρα χαμένος φωτοδημοσιογράφος