Skip to content
Home » Οι αξέχαστες στιγμές μου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

Οι αξέχαστες στιγμές μου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    Οι αξέχαστες στιγμές μου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    Published
    Ο Κώστας Γαβράς στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων το 2022, επίσημος καλεσμένος στη δέκατη διοργάνωση του θεσμού

    Οι αξέχαστες στιγμές μου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    Published
    Ο Κώστας Γαβράς στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων το 2022, επίσημος καλεσμένος στη δέκατη διοργάνωση του θεσμού
    Η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Χριστακάκη επιστρέφει νοερά στα Χανιά και θυμάται για λογαριασμό του Short Stories τη μέρα που πέρασε με τον Κώστα Γαβρά και το βράδυ που βραβεύτηκε ο Φατίχ Ακίν, τιμώμενα πρόσωπα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    Αγαπώ τον κινηματογράφο. Τη σκοτεινή αίθουσα και τη μαγεία που δημιουργεί. Αλλά και τον θερινό κινηματογράφο με τη μυρωδιά του γιασεμιού, τα σύννεφα, το φεγγάρι. Δεν αναζητώ συντροφιά για να παρακολουθήσω μια ταινία. Και είμαι χαρούμενη που υπάρχουν ακόμη οι αίθουσες αυτές που σε σηκώνουν από τις ψηφιακές πλατφόρμες.

    Παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, αυτό που νιώθω είναι μια αίσθηση γιορτής. Μιας γιορτής στην οποία συμμετέχουν εκατοντάδες μαθητές με τους δασκάλους τους. Αλλά και κινηματογραφόφιλοι της πόλης. Όπως και συγγραφείς και σκηνοθέτες που επισκέπτονται σχολεία και φυτεύουν σπόρους πολύτιμους για τον πολιτισμό στα Χανιά.

    Στα Χανιά έζησα ξεχωριστές στιγμές παρακολουθώντας νέες ταινίες και όχι μόνο. Ξεχωρίζω δύο. Η πρώτη όταν τιμήθηκε ο Κώστας Γαβράς, το 2022. Είχα τη χαρά να βρίσκομαι μαζί του μια ολόκληρη μέρα, όταν επισκέφτηκε το σπίτι του Μίκη Θεοδωράκη στον Γαλατά. Μαζί μας ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων Ματθαίος Φραντζεσκάκης και ο αείμνηστος Γιώργος Αγοραστάκης, πρόεδρος, τότε, της Παγκρήτιας Ένωσης Φίλων Μίκη Θεοδωράκη.

    Στον δρόμο για το σπίτι/μουσείο καθόμασταν στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου με τη σύζυγό του. Ο Κώστας Γαβράς ρωτούσε να μάθει για την Ελλάδα και την Κρήτη από πρώτο χέρι. Δήλωνε ενθουσιασμένος για τη σχέση των μαθητών της Κρήτης με τον κινηματογράφο. Τη χαρακτήρισε δε ως τη σημαντικότερη παρακαταθήκη που αφήνει το φεστιβάλ.

    Όταν φτάσαμε στο σπίτι του Μίκη, τα μάτια του δάκρυσαν. Με τη σεμνότητα που έχουν μόνο οι «μεγάλοι», οι «χορτάτοι», άκουγε τα λόγια του Αγοραστάκη. Σαν να άκουγε τη ζωή του Μίκη για πρώτη φορά, χωρίς προσθήκες, παρεμβάσεις, υποσημειώσεις. Άκουγε και δεν μιλούσε.

    Το βράδυ της βράβευσής του στο θέατρο του Πνευματικού Κέντρου Χανίων ήταν συγκινημένος. Και αυτό γιατί μια πόλη που την πνίγει ο τουρισμός δημιουργεί ένα μεγάλο πολιτιστικό γεγονός που μετατρέπει σε ταινία την προφορική ιστορία, που μπολιάζει και εκπαιδεύει τους ντόπιους στον κινηματογράφο.

    Όταν φτάσαμε στο σπίτι του Μίκη, τα μάτια του Γαβρά δάκρυσαν. Άκουγε τα λόγια του Αγοραστάκη με σεμνότητα. Σαν να άκουγε τη ζωή του Μίκη πρώτη φορά

    Η δεύτερη συγκινητική στιγμή που έζησα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων ήταν το βράδυ της βράβευσης του Γερμανού τουρκικής καταγωγής κινηματογραφιστή Φατίχ Ακίν.

    Ο διάσημος σκηνοθέτης μιλούσε σε όλους εμάς που ήμασταν στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων με βιντεοκλήση από τη Γερμανία. Κάποια στιγμή η μητέρα του –η οποία έχει κρητική ρίζα– πετάγεται αυθόρμητα και όχι σκηνοθετημένα στην κάμερα για να μας χαιρετήσει. Και να μας πει πόσο θέλει να επισκεφτεί την Κρήτη η οποία τιμά τον γιο της. Αυτή είναι η διαφορά με τα «κόκκινα χαλιά» και τα άλλα φεστιβάλ. Αδιαμεσολάβητες τόσο η σύσταση των σκηνοθετών όσο και η έκθεση των συναισθημάτων.

    Ο Φατίχ Ακίν στη διάρκεια της συζήτησης δεν δίστασε να εκφράσει τους φόβους του ότι με την ξενοφοβική πολιτική του Τραμπ μπορεί να μην κατορθώσει να ταξιδέψει ξανά στην  Αμερική για γυρίσματα. Και όλα αυτά το 2023. Αναρωτιέμαι τι σκέφτεται σήμερα βλέποντας τους μετανάστες να απελαύνονται χειροπόδαρα από τις ΗΠΑ υπό τις επευφημίες των ακροδεξιών ψηφοφόρων του Ντόναλντ Τραμπ.

    Το φιλμ που επέλεξε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων να προβάλει ήταν το Μαζί ή τίποτα (Aus dem Nichts) που αναφέρεται στη δράση της Χρυσής Αυγής και τη διασύνδεσή της με την ακροδεξιά στην Ευρώπη και τη Γερμανία. Όταν γυρίστηκε η ταινία, όλα ήταν στην αρχή. Σήμερα ο χάρτης της Ευρώπης μαυρίζει.

    Σκέφτομαι το θάρρος και τη διορατικότητα του Φατίχ Ακίν να αναδείξει ένα θέμα ιστορικό, επιβεβαιώνοντας τα λόγια του Τίτου Πατρικίου ότι η τέχνη «μιαν άκρη της αλήθειας θέλει να σηκώσει» και «να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που δεν έχουν ακόμη τεθεί». Ο κινηματογράφος είναι μια βαθιά πολιτική πράξη.

    Με αδημονία περιμένω τις φετινές εκπλήξεις και συγκινήσεις στο κινηματογραφικό φεστιβάλ στα Χανιά.

    •••

    Το 13ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων διεξάγεται φέτος 15 με 26 Οκτωβρίου και έχει ετοιμάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα με προβολές, εκθέσεις, masterclasses, εκδόσεις, αφιερώματα και έναν πλούσιο κατάλογο ταινιών και εργαστηρίων για την εκπαιδευτική κοινότητα. Το φετινό φεστιβάλ θα υποδεχτεί και θα τιμήσει τον Παντελή Βούλγαρη, τον Εμίρ Κουστουρίτσα, τον Λευτέρη Χαρωνίτη, τον Θοδωρή Παπαδουλάκη.
    Αναλυτικά το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

    banner_300_250
    Picture of Αλεξάνδρα Χριστακάκη
    Η Αλεξάνδρα Χριστακάκη είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας

    Κεντρική φωτογραφία
    CFF Foto Team

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Short

    Στην επεισοδιακή συναυλία του Χατζιδάκι στη Γιορτή ΟΝΝΕΔ ’83

    Ο Γιώργος Αλλαμανής αφηγείται στο Short Stories πώς ο Μάνος Χατζιδάκις εγκατέλειψε τη σκηνή σε φεστιβάλ της ΟΝΝΕΔ, μη αντέχοντας την ατμόσφαιρα κομματικής αρένας που είχαν δημιουργήσει οι διαθέτοντες «πηγαίαν κλίσιν προς την πολιτιστική δράση» ΟΝΝΕΔίτες

    Alexandra Christakaki shortstories μεταλλεία Σερίφου
    Short

    Με τους τελευταίους εν ζωή μεταλλεργάτες της Σερίφου

    Η Αλεξάνδρα Χριστακάκη περιγράφει στο Short Stories γιατί έγραψε ένα βιβλίο για έναν ελληνικό εργασιακό μεσαίωνα, καταγράφοντας μαρτυρίες ανθρώπων και ακούγοντας ιστορίες που κρύβουν στα σπλάχνα τους τα μεταλλεία της Σερίφου