Skip to content
Home » Με τους τελευταίους εν ζωή μεταλλεργάτες της Σερίφου

Με τους τελευταίους εν ζωή μεταλλεργάτες της Σερίφου

    Με τους τελευταίους εν ζωή μεταλλεργάτες της Σερίφου

    Published
    Μεταλλεργάτες στη σκάλα φόρτωσης στο Μέγα Λιβάδι Σερίφου στα μέσα του 20ού αιώνα, για τη διά θαλάσσης μεταφορά των μεταλλευμάτων στα ευρωπαϊκά λιμάνια

    Με τους τελευταίους εν ζωή μεταλλεργάτες της Σερίφου

    Published
    Μεταλλεργάτες στη σκάλα φόρτωσης στο Μέγα Λιβάδι Σερίφου στα μέσα του 20ού αιώνα, για τη διά θαλάσσης μεταφορά των μεταλλευμάτων στα ευρωπαϊκά λιμάνια
    Η Αλεξάνδρα Χριστακάκη περιγράφει στο Short Stories γιατί έγραψε ένα βιβλίο για έναν ελληνικό εργασιακό μεσαίωνα, καταγράφοντας μαρτυρίες ανθρώπων και ακούγοντας ιστορίες που κρύβουν στα σπλάχνα τους τα μεταλλεία της Σερίφου

    Στο βιβλίο κατέγραψα τις μαρτυρίες των τελευταίων οκτώ εν ζωή μεταλλωρύχων της Σερίφου. Ήταν παιδιά τη δεκαετία 1953-1963. Τότε που δήλωσαν «πτώχευση» οι Έλληνες εργολάβοι διαχειριστές.

    Ανήλικοι εργάτες στις στοές. Στην επιφάνεια της γης, στο φόρτωμα, στις ξυλοδεσιές. Στα φουρνέλα, στην οικοδομή των εργατικών κατοικιών, στο χημείο. Όλοι έχουν να θυμηθούν ατυχήματα, δυστυχήματα, νεκρούς που κουβάλησαν στον ώμο τους. Ιστορίες καταγραφής ενός εργασιακού μεσαίωνα και κατασπατάλησης του φυσικού πλούτου του νησιού.

    Όλα ξεκίνησαν από τη λογοτεχνία και προχώρησαν με τη δημοσιογραφική έρευνα. Στο τέλος ενός δίτομου μυθιστορήματος της Μαίρης Κόντζογλου, που αναπλάθει τη ζωή των μεταλλωρύχων και τη ματωμένη εξέγερσή τους το 1916, υπάρχει η επισήμανση ότι κάποιοι επιχειρηματίες παρουσιάζονται ως κληρονόμοι των Γερμανών διαχειριστών των μεταλλείων της Σερίφου (1870-1944) –κάποιοι εκ των οποίων καταδικάστηκαν ως δωσίλογοι, καθώς συνεργάστηκαν με τους ναζί– και διεκδικούν 2.500 στρέμματα.

    Η αναζήτηση της είδησης με έφερε στο νησί. «Υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας σε ορυχεία ή σε μεταλλεία και εργοτάξια;» αναρωτήθηκα, με τη βεβαιότητα ότι αυτά είναι δημόσια περιουσία.

    Στο νησί συνεχίζεται ο δικαστικός αγώνας για τη διάσωση της πατρογονικής γης από υποτιθέμενους κληρονόμους που είναι ισχυροί παίκτες στο real estate.

    Πηγαίνοντας τρείς φορές στη Σέριφο, αντάμωσα τους ενήλικες σήμερα μεταλλωρύχους με την αγωνία να προλάβω την προφορική μαρτυρία τους πριν μας προλάβει ο χρόνος.

    Όλοι τους ήταν παιδιά που στερήθηκαν τα γράμματα για το μεροκάματο από ήλιο σε ήλιο. Περπατούσαν ώρες ατελείωτες για να φτάσουν στις στοές ή στο λιμάνι. Στο ίδιο εκείνο λιμάνι που οι εκάστοτε εργολάβοι των μεταλλείων κατέπλεαν με τα κότερα.

    Σήμερα οι περισσότεροι κουβαλούν ακόμη στο σώμα τους αναπηρίες από την παιδική τους ηλικία, γιατί τότε ήταν απλώς «αριθμοί» σε εργατικά ατυχήματα για τα οποία δεν αποζημιώθηκαν ποτέ.

    Υπήρξαν θύματα στυγνής εκμετάλλευσης. Τους έκλεψαν την παιδική ανεμελιά, τους έκλεψαν ένσημα, τους έκλεψαν την πατρογονική γη με εκβιασμό.

    Όλοι τους ήταν παιδιά.Στερήθηκαν τα γράμματα για το μεροκάματο από ήλιο σε ήλιο.Περπατούσαν ώρες ατελείωτες για να φτάσουν στις στοές και στο λιμάνι

    Εκβιάζαν οι Γερμανοί εργολάβοι τους ντόπιους για να τους κλέψουν τη γη: «Ή μας δίνεις το χωράφι σου για να το κάνουμε εργοτάξιο ή απολύεσαι» έλεγαν οι Γκρώμαν. Τους αλυσοδένανε, παρουσία της χωροφυλακής, μέχρι να χαράξουν τις ράγες ή να βάλουν τα μηχανήματά τους.

    Κατέγραψα τη μαρτυρία μιας 95άχρονης γυναίκας, κόρης και συζύγου μεταλλεργάτη, που ο άντρας της, στα 25 του χρόνια, νιόπαντροι, έμεινε ανάπηρος από εργατικό ατύχημα, γιατί όλα τότε ήταν θέμα ατομικής ευθύνης. Έλαμπε το πρόσωπό της όταν μιλούσε για το σωματείο και σκοτείνιαζε όταν μιλούσε για τους ρουφιάνους της εργοδοσίας…

    Κατέγραψα τις μαρτυρίες τεσσάρων παιδιών μεταλλεργατών, που ανήκουν σε αυτήν τη γενιά με το τραυματικό βίωμα των γονιών και των παππούδων τους στα λεηλατημένα σπλάχνα της Σερίφου.

    Εντόπισα μέσα σε συρτάρια –ανάμεσα σε καλά φυλαγμένες φωτογραφίες– το βιβλιάριο εγγραφής στο σωματείο ενός μεταλλεργάτη, τον Ιούλιο του 1916, πριν από την αιματοβαμμένη εξέγερση του Αυγούστου που καθιέρωσε στην Ελλάδα το οκτάωρο.

    Ο σημερινός επισκέπτης αντικρίζει στη Σέριφο τα απομεινάρια των μεταλλείων. Παντού τρύπες, μπάζα, σκουριασμένα εγκαταλειμμένα μηχανήματα, σκάλες φόρτωσης υπό κατάρρευση, τρυπημένα βαγονέτα. Και μια μικρή αναθηματική πλάκα στη μνήμη των νεκρών μεταλλεργατών να θυμίζει μόνο στους μυημένους τι έγινε εκεί.

    Το ΕΜΠ και νέοι άνθρωποι του νησιού αγωνίζονται ώστε το νότιο τμήμα της Σερίφου να παραμείνει «ζωντανό» μεταλλευτικό μουσείο. Να διασωθεί η ιστορική μνήμη και να ενταχθεί η «μεταλλευτική» Σέριφος στα Παγκόσμια Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς που χρήζουν προστασίας και ακυρώνουν τα master plan του real estate της κερδοσκοπίας.

    Το βιβλίο Στα σπλάχνα της Σερίφου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πυξίδα της Πόλης. Θα παρουσιαστεί από τη συγγραφέα και τον καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καλιαμπάκο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων στις 27.06.2025, καθώς στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σερίφου την Παρασκευή 11.07.2025.

    banner_300_250
    Picture of Αλεξάνδρα Χριστακάκη
    Η Αλεξάνδρα Χριστακάκη είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας

    Κεντρική φωτογραφία
    Αντώνης Φραγκίσκος, Αρχείο ΕΜΠ

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Δημήτρης Πολυχρονιάδης_Το βιβλίο μου αφιερώνεται στους αγώνες της γενιάς των γονιών μου_εκπαίδευση_ιστορία_ shortstories.gr_
    Short

    Οι αγώνες της γενιάς των γονιών μου και η δωρεάν παιδεία

    Ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης γράφει στο Short Stories για την ανάγκη που τον οδήγησε στην ιστορική έρευνα της μετεμφυλιακής περιόδου, ως ανταπόδοση στους αγώνες της γενιάς που επέβαλε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 για δωρεάν παιδεία

    παιδουπόλεις shortstories
    Short

    Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης και η απώλεια του πατέρα μου

    H Ελένη Αλεξανδράκη γράφει στο Short Stories για την προσωπική της σχέση με το βιβλίο «Θολός βυθός» του Γιάννη Ατζακά, γιο αντάρτη και μεγαλωμένο στις παιδουπόλεις της βασίλισσας Φρειδερίκης, που την οδήγησε να γυρίσει την ομώνυμη ταινία

    Πακιστανός Sideris_shortstories
    Short

    Ο Μοχάμαντ και ο πατέρας μου: Οι παράλληλες ιστορίες δύο εργατών

    Ο Θωμάς Σίδερης συμπλέκει στο Short Stories την ιστορία ενός Πακιστανού πρόσφυγα με εκείνη του πατέρα του, εργάτη στη Ζώνη Περάματος, με αφορμή την προβολή της ταινίας του «Gas station» στην Πλατφόρμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης