Skip to content
Home » Οι ιστορίες μου για τα ερείπια από χαρτί

Οι ιστορίες μου για τα ερείπια από χαρτί

    Οι ιστορίες μου για τα ερείπια από χαρτί

    Published
    Απόστολος-Φωκίων Βέττας, «Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες», 2024 (ακουαρέλα, χαρτόνια, χαρτόνι με αφρό πολυεστερίνης, κόλλα, ξύλο), διαστάσεις μεταβλητές

    Οι ιστορίες μου για τα ερείπια από χαρτί

    Published
    Απόστολος-Φωκίων Βέττας, «Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες», 2024 (ακουαρέλα, χαρτόνια, χαρτόνι με αφρό πολυεστερίνης, κόλλα, ξύλο), διαστάσεις μεταβλητές
    Ο Απόστολος-Φωκίων Βέττας γράφει στο Short Stories για την εγκατάστασή του «Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες», στην οποία αναμνήσεις και φαντασία μεταπλάθονται σε θεατρικά γλυπτά με δυναμικές σκιές

    Τα χαρτογλυπτά παρατάσσονται ρυθμικά ανάλογα με την αίθουσα στην οποία εκτίθενται και παρελαύνουν στον χώρο. Είναι συναρμολογημένα από διάφορα είδη σκληρών χαρτονιών και άλλων υλικών μοντελισμού. Τα αντικείμενα που έτσι προέκυψαν έχουν πλέον αναλάβει τον ρόλο της επίκλησης κάθε μορφής ανάμνησης γεγονότων, που συνεχώς αναβλύζουν από την κρήνη του παρελθόντος μες στο παρόν.

    Το υλικό που παραθέτω εξιστορεί τη μακροχρόνια σχέση μου με τη σκηνογραφία. Είναι τα δραματικά «υπολείμματα-τεκμήρια», αποκόμματα που προκύπτουν την ώρα που σχεδιάζεται και κατασκευάζεται η μακέτα ενός θεατρικού σκηνικού. Είναι Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες.

    Όλα είναι κρυμμένα και τακτοποιημένα με άναρχο τρόπο ανάμεσα σε προσωπικές στιγμές που βρέθηκαν στις ώρες της σύνθεσης και στα μυστικά που έχουν φυλαχτεί από τα κείμενα και τις εικόνες που μόνο το θέατρο ξέρει να παρουσιάζει.

    Κράτησα την ευχαρίστηση να συναρμολογώ συνέχεια ό,τι πριν από χρόνια έκανα στο εργαστήριο και μετά στη σκηνή. Έχω για φυλαχτό την τέχνη του εφήμερου. Αυτή με προστατεύει στη μάχη με τον χρόνο. Στον χρόνο που έφυγε και στον χρόνο που θα έρθει.

    Με την «επανα-συναρμολόγηση» λοιπόν των διάφορων υπολειμμάτων προκύπτουν νέες συνθέσεις στον χώρο και νέες συνθήκες οι οποίες, όταν φωτιστούν κατάλληλα, παράγουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες σκιές στους τοίχους των δωματίων. Οι σκιές εγκωμιάζουν και εξιστορούν στον θεατή «κρυφές» προτάσεις, ώστε να φανταστεί μια νέα δραματουργία σε νέους θεατρικούς χώρους.

    Έτσι προέκυψε μια διαδικασία μετασχηματισμού που άρχισε να αποδίδει όταν κατέληξε η κάθε ενότητα-γλυπτό να φιλοξενεί σαν φάτνη απίθανα περιστατικά που ψάχνουν να βρουν μια προσωπική σχέση με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Αυτή αντιστέκεται στην ακαδημαϊκή ηθική του συμβατικού θεάτρου. Προτρέπει τον θεατή να ορίσει ο ίδιος τον τόπο που θα δει το αντικείμενο-γλυπτό και τις σκιές του.

    Τα Ερείπια από χαρτί παράλληλα απεικονίζουν το «ρεπορτάζ» κατεστραμμένων ευρημάτων πολιτισμού, θεατρικών τοπίων, σκηνών, μνημείων κ.λπ.

    Έφτιαξα μια παρέλαση στην οποία ο θεατής κατέχει την προνομιακή θέση να διαχειρίζεται, να εξουσιάζει, να επιλέγει τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει

    Ακριβώς όπως έχουν ρημαχτεί από την «πολεμική επικαιρότητα» και τις κλιματικές επιπτώσεις της βίας, που ισοπεδώνει τα πάντα στο πέρασμά της, σε μια εποχή πολυτάραχη, στην οποία η εικόνα του κατεστραμμένου περιβάλλοντος από χαλάσματα περιπλέκεται με ιστορικά «ανάρμοστες» αρχιτεκτονικές συνθέσεις που αναδύονται μέσα από την ισοπεδωτική κυριαρχία του μαύρου χρώματος.

    Τα ατελείωτα τάγματα στρατιωτών που αλληλοσυγκρούονται, αλληλοσπαράσσονται και θριαμβεύουν μες στα χαλάσματα του πολιτισμού.

    Έφτιαξα λοιπόν μια παρέλαση στην οποία αυτονόητα ο θεατής κατέχει την προνομιακή θέση να διαχειρίζεται, να εξουσιάζει, να επιλέγει τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει.

    Διάλεξα την ανθολογία της μάχης των δράκων και των τιτάνων με τα παραδείσια πουλιά που μελοδραματικά αναπνέουν μες στα χαλάσματα μεγάλων και μικρών θεάτρων και σκηνικών κατασκευών.

    Ίσως ο Escher κάπως να κρυφο-γυρνάει στο μυαλό μου διαστρεβλώνοντας την αλήθεια. Με μια σιωπηλή αγένεια που παίζει προκλητικά με τους συμβατικούς κανόνες της οπτικής αντίληψης, αλλά η μυθολογία της εικόνας της το επιτρέπει.

    Προέκυψε λοιπόν μες στο κλειστό δωμάτιο ένα γλυπτό σκιάχτρο με ένα πουλί στην κορυφή, το οποίο με πάθος μπορεί να περιστρέφεται, και ένα κοχύλι αρχαίο θέατρο, λέγοντας πράγματα που οι σημερινοί άνθρωποι δεν θέλουν πια να καταλάβουν.

    •••

    Η εγκατάσταση Ερείπια από χαρτί και ατελεύτητες ιστορίες του Απόστολου-Φωκίωνα Βέττα παρουσιάζεται στην ομαδική έκθεση Wanderlust/all passports, σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου, η οποία φιλοξενείται στο Μέγαρο Σλήμαν – Μελά (Πανεπιστημίου 46, Αθήνα) μέχρι την Κυριακή 24.11.2024.

    banner_300_250
    Picture of Απόστολος-Φωκίων Βέττας
    Ο Απόστολος-Φωκίων Βέττας είναι αρχιτέκτονας – σκηνογράφος, ομότιμος καθηγητής Σκηνογραφίας στο τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών, ΑΠΘ

    Κεντρική φωτογραφία
    Λίνα Καλανταρίδου

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    shortstories Νίκος Καναρέλης: Ο χρόνος κυλά διαφορετικά μπροστά από τα έργα μου_ζωγραφική_ shortstories.gr
    Short

    Ο χρόνος κυλά διαφορετικά μπροστά από τα έργα μου

    Ο εικαστικός Νίκος Καναρέλης γράφει στο Short Stories για τις σκέψεις και τα συναισθήματα που του γεννά η σχέση του με τα έργα της τελευταίας του έκθεσης, με τίτλο «Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται όταν ο χρόνος στέκεται ακίνητος»