Skip to content
Home » Εμείς και τα άβολα καθίσματα του Ολύμπιον

Εμείς και τα άβολα καθίσματα του Ολύμπιον

    Εμείς και τα άβολα καθίσματα του Ολύμπιον

    Published

    Εμείς και τα άβολα καθίσματα του Ολύμπιον

    Published
    Η Ελίζ Ζαλαντό αφηγείται στο Short Stories τη «συγκρουσιακή» σχέση της με τα καθίσματα του ιστορικού κινηματογράφου Ολύμπιον και την ιστορία της αλλαγής τους με γνώμονα, από την πρώτη μέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά της, την άνεση των θεατών

    Ανέκαθεν αγαπούσα το Ολύμπιον. Από τότε που επισκεπτόμουν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ως παραγωγός και προβάλλονταν στον κινηματογράφο Ολύμπιον κάποιες από τις ταινίες μου.

    Αγάπησα τα μεγαλειώδη ανάγλυφα διακοσμητικά, τα θεωρεία, τη μεγάλη πορφυρή κουρτίνα, τις βελούδινες θεατρικές καρέκλες με τις χαμηλές και άβολες πλάτες τους, που ήταν όμως τόσο κομψές.

    Το 2015 συμμετείχα ως μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Μεγάλη τιμή, μεγάλη χαρά, αλλά και η αρχή μιας «συγκρουσιακής» σχέσης με τα καθίσματα της αίθουσας. Βλέπαμε δύο ταινίες την ημέρα για μία εβδομάδα. Λατρέψαμε τις ταινίες, αλλά όχι και τα καθίσματα!

    Η σχέση αυτή θα μπορούσε να έχει λήξει εκεί. Όμως έξι μήνες μετά επέστρεψα στη Θεσσαλονίκη για να αναλάβω τη γενική διεύθυνση του φεστιβάλ. Ταυτόχρονα ήμουν αποφασισμένη να βάλω σε προτεραιότητα την άνεση των θεατών και την αλλαγή των καθισμάτων στο Ολύμπιον.

    Η αντικατάσταση των καθισμάτων αποδείχτηκε αληθινή περιπέτεια με πολλές ανατροπές.

    Τα επεισόδια αυτής της «επικής» ιστορίας είναι πολύ τεχνικής φύσης για να κεντρίσουν έστω και ελάχιστα το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Η χρηματοδότηση της αλλαγής των καθισμάτων και όλων των εργασιών (ένα βήμα που ευτυχώς έγινε με τη βοήθεια του Υπουργείου Πολιτισμού μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων), η εκπόνηση της τεχνικής μελέτης του κτιρίου, η κατάστρωση ενός σχεδίου, ο Διεθνής Διαγωνισμός για υποβολή προσφορών, η αποτυχία, ο άγονος διαγωνισμός και πάλι από την αρχή!

    Γνωρίζοντας ότι δεν αντικαθιστάς 800 κινηματογραφικά καθίσματα κάθε μέρα (οι καρέκλες μας χρονολογούνταν από το 1997), αλλά και ότι έπρεπε να σταθούμε αντάξιοι των προσδοκιών του κοινού, σε συνδυασμό με τον εύλογο προβληματισμό μας για ζητήματα αισθητικής και άνεσης, η πίεση και η αγωνία μας παρέμειναν αμείωτες μέχρι την τελευταία στιγμή.

    Το 2015, ως μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού, υπήρξε η αρχή της «συγκρουσιακής» μου σχέσης με τα καθίσματα του Ολύμπιον

    Στο μεταξύ βρεθήκαμε αντιμέτωποι με διάφορα διλήμματα. Θέσεις με ένα ή δύο πόδια; Σταθερές ή με ρυθμιζόμενη πλάτη; Μηχανισμοί με έμβολα ή ελατήρια, με αρίθμηση ή χωρίς; Κλασικό βελούδο ή νέο ύφασμα; Χρήση υποπόδιου ή πλατφόρμας; Και πολλά άλλα.

    Καθένα από αυτά τα ερωτήματα, όπως και πολλά άλλα ακόμη, απαντήθηκαν σε βάθος με την καθοδήγηση της τεχνικής ομάδας του φεστιβάλ, καθώς και όλων των ειδικών που μας υποστήριξαν στην περιπέτειά μας: αρχιτέκτονες, μηχανικοί, τεχνικοί και νομικοί σύμβουλοι.

    Ανοίξαμε τρύπες για να εξετάσουμε το υπόστρωμα του πατώματος, στήσαμε σκαλωσιές για να βάψουμε το ταβάνι στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, ξαναφτιάξαμε το πάτωμα του θεωρείου, αλλάξαμε τις μοκέτες, τα φώτα, τα ηχεία.

    Με οδηγό τη μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από τον χορηγό προσβασιμότητας του φεστιβάλ, την Alpha Bank, αποφασίσαμε να εκμεταλλευτούμε την περίοδο των εργασιών, για να βελτιώσουμε παράλληλα και την προσβασιμότητα ολόκληρου του κτιρίου, των γραφείων και των δημόσιων χώρων, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

    Σταθήκαμε τυχεροί και στον τρίτο διαγωνισμό για τα καθίσματα είχαμε νικητή: μια εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με κομψά και άνετα καθίσματα που είχαν όλα τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για το γεγονός πως αυτά τα καθίσματα έχουν σχεδιαστεί, κατασκευαστεί και συναρμολογηθεί σε τοπικό επίπεδο, γεγονός που συνεπάγεται μικρότερο ανθρακικό αποτύπωμα και μεγαλύτερη συνεισφορά στην οικονομία της πόλης.

    Μιλώντας για περιβαλλοντικό αποτύπωμα, γρήγορα αναρωτηθήκαμε: τώρα, τι κάνουμε με τα παλιά καθίσματα; Η απάντηση δεν άργησε να μας έρθει. Πολλά από τα καθίσματα παραχωρήθηκαν στο τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, για να εξοπλίσουν αίθουσες προβολών και χώρους, ενώ τα υπόλοιπα –αναμνήσεις μιας ολόκληρης εποχής– έκαναν πανευτυχείς πολλούς σινεφίλ και ονειροπόλους.

    Η απαραίτητη αλλαγή των καθισμάτων σε αυτό το θαυμάσιο, διατηρητέο δημόσιο κτίριο δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση και πήρε χρόνια από τη ζωή μας να το καταφέρουμε τελικά. Ωστόσο, όταν είχε αποξηλωθεί και η τελευταία καρέκλα, η φευγαλέα εικόνα της εμβληματικής αίθουσας του Ολύμπιον, ερημωμένης πλέον, μου προκάλεσε μελαγχολία και σφίξιμο στην καρδιά.

    Πολύ γρήγορα όμως το θερμό καλωσόρισμα των πιστών φίλων του φεστιβάλ έκανε όλες μου τις αγωνίες και τις αμφιβολίες να σβήσουν.

    •••

    Το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνεται από τις 31.10 έως τις 10.11.2024.

    banner_300_250
    Picture of Ελίζ Ζαλαντό
    Η Ελίζ Ζαλαντό είναι η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

    Κεντρική φωτογραφία
    Βασίλης Βερβερίδης / motionteam

    Πορτρέτο
    Αλεξάνδρα Ρίμπα

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    παιδουπόλεις shortstories
    Short

    Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης και η απώλεια του πατέρα μου

    H Ελένη Αλεξανδράκη γράφει στο Short Stories για την προσωπική της σχέση με το βιβλίο «Θολός βυθός» του Γιάννη Ατζακά, γιο αντάρτη και μεγαλωμένο στις παιδουπόλεις της βασίλισσας Φρειδερίκης, που την οδήγησε να γυρίσει την ομώνυμη ταινία

    γάτος Πάνος Κούτρας shortstoriesgr
    Short

    Η μέρα που κατάλαβα ότι δεν είμαστε μόνοι

    Ο σκηνοθέτης Πάνος Χ. Κούτρας αφηγείται στο Short Stories μια συγκινητική ιστορία για τον φαινομενικά αδιάφορο και μοναχικό Γκαζού, τον γάτο με τον οποίο μοιράστηκε τη ζωή του για χρόνια

    LOXY Dimitris Zaxos Thanasis Kafetzis Λώξη shortstoriesgr
    Short

    Χορεύοντας στο χιόνι με τη Λώξη που γκρέμισε τα ταμπού

    Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Ζάχος και Θανάσης Καφετζής περιγράφουν στο Short Stories πώς γύρισαν την τελευταία σκηνή του ντοκιμαντέρ «Λώξη», για το πρώτο κορίτσι με σύνδρομο Down που υπέγραψε συμβόλαιο ηθοποιού με το Εθνικό Θέατρο

    Photo

    Το ποιητικό σινεμά του Τάκη Κανελλόπουλου

    Η ποιητική ματιά του οραματιστή σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου ξεδιπλώνεται στην έκθεση «Ονειρεύομαι μια εκδρομή», στο πλαίσιο του αφιερώματος στο έργο του από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης