Skip to content
Home » News » Ένας Τσιγγάνος σημαιοφόρος με τον αγώνα των συμμαθητών του

Ένας Τσιγγάνος σημαιοφόρος με τον αγώνα των συμμαθητών του

    Ένας Τσιγγάνος σημαιοφόρος με τον αγώνα των συμμαθητών του

    Published
    Η Ειρήνη-Ευαγγέλια (αριστερά του σημαιοφόρου), κόρη του Νίκου Μπατζαλή, παραστάτρια σε σχολική παρέλαση, το 2005

    Ένας Τσιγγάνος σημαιοφόρος με τον αγώνα των συμμαθητών του

    Published
    Η Ειρήνη-Ευαγγέλια (αριστερά του σημαιοφόρου), κόρη του Νίκου Μπατζαλή, παραστάτρια σε σχολική παρέλαση, το 2005
    Ο Νίκος Μπατζαλής, συγγραφέας του βιβλίου «Γκογκί [Μνήμη]», αφηγείται περιστατικά ρατσιστικής αντιμετώπισης στα μαθητικά του χρόνια, παρά το γεγονός ότι ήταν άριστος μαθητής

    Οπως είναι γνωστό, ο καλύτερος μαθητής της Στ’ τάξης του δημοτικού ήταν, παλιότερα, και ο σημαιοφόρος του σχολείου στις παρελάσεις που γίνονταν στις εθνικές γιορτές. Στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Αμαλιάδας, τον Οκτώβρη του 1983, ο μαθητής που είχε σε όλα τα μαθήματα «Άριστα 10» ήταν ένα τσιγγανάκι.

    Οι γονείς των άλλων παιδιών, λοιπόν, επαναστάτησαν! Πώς ήταν δυνατόν να δεχτούν ένα μελαχρινό τσιγγανάκι –γυφτάκι, για να είμαστε πιο ακριβείς– να είναι ο σημαιοφόρος του σχολείου; Αποφάσισαν λοιπόν να βάλουν βέτο στον διευθυντή του σχολείου ότι, εάν δεν αλλάξει την απόφαση (!), θα κάνουν αποχή τα παιδιά τους από την παρέλαση.

    Η συνέχεια; Αντίθετα με τους γονείς τους, τα ίδια τα παιδιά, οι συμμαθητές του Τσιγγάνου, σήκωσαν το ανάστημά τους. Δήλωσαν ότι δεν θα κάνουν παρέλαση εάν ο Νίκος, το γυφτάκι, δεν ήταν ο σημαιοφόρος. Η ταπεινότητά μου ήταν το μελαχρινό εκείνο παιδί.

    Τελικά όλα στη ζωή μας, για ρομά και μπαλαμούς, είναι θέμα παιδείας, συνθηκών διαβίωσης και ευκαιριών

    Δύο χρόνια μετά, το 1985, βρέθηκα να φοιτώ σε κάποιο Γυμνάσιο στο Άργος, αυτό δίπλα στις γραμμές από την Περιφερειακή για το Ναύπλιο. Όπως θα θυμούνται οι μεγαλύτεροι, σε κάποια σχολεία είχαμε τότε πρωινά ή απογευματινά μαθήματα, εβδομάδα με εβδομάδα.

    Σε ένα, λοιπόν, απογευματινό μάθημα, με σήκωσε ο καθηγητής των μαθηματικών να λύσω στον πίνακα μία εξίσωση δεύτερου βαθμού. Τις στιγμές εκείνες που βρισκόμουν στον πίνακα, περνάει δίπλα από το σχολείο με αγροτικό του αυτοκίνητο ένας πλανόδιος Ρομ-Τσιγγάνος που διαλαλεί την πραμάτεια του. Θυμάμαι ότι πουλούσε φρούτα.

    Ο καθηγητής, λοιπόν, με ρωτάει με ειρωνεία: «Νίκο, είναι γνωστός σου;». Σαν παιδάκι που ήμουν, ντράπηκα. Έλυσα την εξίσωση και έκατσα κάτω στο θρανίο, δίχως να του απαντήσω.

    Οι συμμαθητές μου, με τους οποίους είχα άριστες σχέσεις, μόλις ολοκληρώθηκε το μάθημα, έκαναν μία επιτροπή και πήγαν στο γραφείο του διευθυντή. Εκεί, του κατήγγειλαν τη ρατσιστική ενέργεια του καθηγητή. Το επόμενο πρωινό, λίγο πριν από την προσευχή, ο διευθυντής έκανε δημόσια επίπληξη στον καθηγητή.

    Για την ιστορία, πήρα τρία αριστεία και τρία βραβεία στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Και καμαρώνω και τα παιδιά μου που ακολούθησαν την ίδια πορεία και ήταν κι αυτά άριστα στο σχολείο και παραστάτες στις σχολικές παρελάσεις.

    Τελικά όλα στη ζωή μας, για ρομά και μπαλαμούς, είναι θέμα παιδείας, συνθηκών διαβίωσης και ευκαιριών.

    banner_300_250
    Νίκος Μπατζαλής
    Ο Νίκος Μπατζαλής είναι συγγραφέας του βιβλίου «Γκογκί [ Μνήμη]»

    Κεντρική φωτογραφία
    Από το προσωπικό αρχείο του Νίκου Μπατζαλή

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE SHORT STORIES

    ρομα-τσιγγανοι
    Short

    «Προσεύχεσαι στα γύφτικα, γι’ αυτό δεν θα σε ακούσει ποτέ ο θεός»

    Η Μαρία Δημητρίου αφηγείται στο Short Stories μια ιστορία από τα μαθητικά της χρόνια, χαρακτηριστική για τη μισαλλοδοξία που διακατέχει πολλούς, τονίζοντας ωστόσο και τη δυναμική αντίδραση της ίδιας και της μητέρας της