Skip to content
Home » Οι κασέτες της μητέρας μου από τη Σαουδική Αραβία

Οι κασέτες της μητέρας μου από τη Σαουδική Αραβία

    Οι κασέτες της μητέρας μου από τη Σαουδική Αραβία

    Published
    Η Αλεξάνδρα Ούστα στην παράσταση «Η λεμονιά»

    Οι κασέτες της μητέρας μου από τη Σαουδική Αραβία

    Published
    Η Αλεξάνδρα Ούστα στην παράσταση «Η λεμονιά»
    H Αλεξάνδρα Ούστα γράφει στο Short Stories για το πώς επικοινωνούσε η μητέρα της με την οικογένειά της όταν ζούσε στη Σαουδική Αραβία, μέσα από ηχογραφημένες κασέτες που έμελλε να γίνουν η έμπνευση για την παράσταση «Η λεμονιά»

    Τη δεκαετία του ’70 η μητέρα μου έζησε για κάποιο διάστημα στη Σαουδική Αραβία. Ακολούθησε τον πατέρα μου εκεί λόγω της εργασίας του. Αντί για γράμματα, έστελνε στην οικογένειά της στην Ελλάδα ηχογραφημένες κασέτες με τα νέα της. Αυτές οι κασέτες ήταν η έμπνευση για να γράψει ο Γιάννης Κεντρωτάς το έργο Η λεμονιά. Kαι να το κάνω στη συνέχεια παράσταση. 

    Από παιδί γνώριζα την ύπαρξη αυτών των κασετών αλλά δεν τις είχα ακούσει ποτέ. Ωστόσο η μητέρα μου μου είχε διηγηθεί πόσο δύσκολο ήταν για εκείνη το διάστημα που έζησαν εκεί. Για το πόσο περιορισμένη ήταν η ζωή της. Και αυτό γιατί η ίδια είχε μεγαλώσει σε μια διαφορετική κουλτούρα, στην οποία οι γυναίκες είχαν περισσότερες ελευθερίες.  

    Το 2011 και ενώ η μητέρα μου και η γιαγιά μου είχαν φύγει από τη ζωή, η αδελφή της μητέρας μου ανακαλύπτει αυτές τις κασέτες. Τις είχε φυλαγμένες η γιαγιά μου σε ένα παλιό σερβάν. Μου τις έδωσε λέγοντάς μου: «Αυτές είναι για σένα, είναι η φωνή της μαμάς σου». Πήρα ένα κασετόφωνο που είχαμε για να τις ακούσω και πατώντας το play ήταν σαν να έκανα ένα ταξίδι σε μια άλλη εποχή… 

    Άκουγα τη γλυκιά φωνή μιας νέας γυναίκας, ευγενικής και συγκρατημένης στον τρόπο που μιλούσε. Mε λεξιλόγιο που πλέον δεν πολυχρησιμοποιείται. Έλεγε στους δικούς της πόσο πολύ της λείπανε που ήταν μακριά τους.

    Αυτό που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι πως δεν έμοιαζε καθόλου με τη φωνή της μητέρας μου όπως τη γνώρισα εγώ. Μιας γυναίκας δυνατής, δυναμικής και ανεξάρτητης με πολύ διαφορετικά προβλήματα. Αυτό δημιούργησε ένα κενό στη σκέψη μου για έναν άνθρωπο που πίστευα ότι γνώριζα τόσο καλά.

    Τι μπορεί να είναι αυτό που κάνει κάποιον να αλλάξει τόσο; Συμβαίνει σε όλους μας αλλά δεν το καταλαβαίνουμε; Είναι ένα πράγμα ή είναι πολλά;

    Η μητέρα μου μου είχε διηγηθεί πόσο δύσκολο ήταν για εκείνη το διάστημα που έζησαν στη Σαουδική Αραβία. Για το πόσο περιορισμένη ήταν η ζωή της εκεί

    Ανέκαθεν μου άρεσαν τα έργα που ήταν εμπνευσμένα ή βασισμένα σε αληθινές ιστορίες ανθρώπων. Πίστευα ότι μέσω αυτών μπορούμε να ανακαλύψουμε κάτι και για τη δική μας ζωή, ίσως ακόμη και για τον ίδιο μας τον εαυτό. Τα ηχητικά ντοκουμέντα που είχα στα χέρια μου, με τα οποία συνδέομαι και προσωπικά, πίστεψα ότι είχαν κάτι αντίστοιχο να προσφέρουν.

    Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η ιδέα της μεταφοράς της Λεμονιάς σε παράσταση.

    Η Λεμονιά είναι ένα έργο το οποίο εστιάζει και φωτίζει τις κοινωνικές απαιτήσεις τις γυναίκες εκείνης της εποχής. Για τα ψέματα που λέμε στον εαυτό μας και στους δικούς μας ανθρώπους για να μην πληγωθούν. Αλλά και για το κόστος που μπορεί να έχουν οι επιλογές μας όταν δεν αντέχουμε να διαχειριστούμε ένα ψυχικό τραύμα.

    Για μένα αυτή η παράσταση είναι ένα ταξίδι στον χρόνο. Μια συνάντηση με μια κοπέλα εκείνης της εποχής με την οποία δεν γνωριστήκαμε τότε αλλά αρκετά χρόνια αργότερα, όταν πια είχε μεγαλώσει και ήταν πλέον μητέρα. Η μητέρα μου. 

    •••

    Η Λεμονιά του Γιάννη Κεντρωτά, σε σκηνοθεσία Μένης Κωνσταντινίδου και Αλεξάνδρας Ούστα, παρουσιάζεται κάθε Σαββατοκύριακο στο Θέατρο 104. Ερμηνεύει η Αλεξάνδρα Ούστα.

    banner_300_250
    Picture of Αλεξάνδρα Ούστα
    Η Αλεξάνδρα Ούστα είναι ηθοποιός

    Κεντρική φωτογραφία
    Μιχάλης Παπαζήσης

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Σωτηρία Μπέλλου shortstories θεατρο νεου κοσμου
    Short

    Οι (πολλές) φορές που η Σωτηρία Μπέλλου με «έσωσε»

    Η Χριστίνα Μαξούρη γράφει στο Short Stories για το πώς η Σωτηρία Μπέλλου κάνει με μαγικό τρόπο την εμφάνισή της κάθε φορά που προκύπτουν αναποδιές στην παράσταση «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» η οποία φέτος ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

    Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης shortstories Ολύμπιον
    Short

    Εμείς και τα άβολα καθίσματα του Ολύμπιον

    Η Ελίζ Ζαλαντό αφηγείται στο Short Stories τη «συγκρουσιακή» σχέση της με τα καθίσματα του ιστορικού κινηματογράφου Ολύμπιον και την ιστορία της αλλαγής τους με γνώμονα, από την πρώτη μέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά της, την άνεση των θεατών

    Ηλιάνα Δανέζη_Tο know us better. Η γνωριμία μου με τους Rainbow Seniors και ένα podcast_ΛΟΑΤΚΙ+ shortstories.gr
    Short

    Η γνωριμία μου με τους Rainbow Seniors και ένα podcast

    Η Ηλιάνα Δανέζη γράφει στο Short Stories για τη γνωριμία της με τους Rainbow Seniors, ένα σωματείο ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας, που την αγκάλιασαν με ζεστασιά και δημιούργησαν μαζί της ένα podcast που διαγωνίζεται στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης