Skip to content
Home » Η νύχτα του 1942 που η Πατησίων κοκκίνισε από τα «Όχι»

Η νύχτα του 1942 που η Πατησίων κοκκίνισε από τα «Όχι»

    Η νύχτα του 1942 που η Πατησίων κοκκίνισε από τα «Όχι»

    Published
    Ο Λάμπης Χρονόπουλος σε φωτογραφία εποχής (αρχείο Γιούλης Χρονοπούλου) σε φόντο με σύνθημα του ΕΑΜ που έχει προστεθεί για τις ανάγκες της εικονογράφησης

    Η νύχτα του 1942 που η Πατησίων κοκκίνισε από τα «Όχι»

    Published
    Ο Λάμπης Χρονόπουλος σε φωτογραφία εποχής (αρχείο Γιούλης Χρονοπούλου) σε φόντο με σύνθημα του ΕΑΜ που έχει προστεθεί για τις ανάγκες της εικονογράφησης
    Η εκπαιδευτικός Γιούλη Χρονοπούλου αφηγείται στο Short Stories την παράτολμη επιχείρηση του πατέρα της το 1942 με μια κόκκινη μπογιά κι ένα πινέλο μες στην Κατοχή, κάτω από τη μύτη των Ιταλών

    Ο πατέρας μου Λάμπης Χρονόπουλος το 1942 ήταν είκοσι χρόνων φοιτητής Νομικής και ήδη οργανωμένος στο ΕΑΜ Πατησίων.

    Για το βράδυ της 27ης Οκτωβρίου τους είχε ανατεθεί να γράψουν πατριωτικά συνθήματα στους τοίχους της περιοχής με την υπογραφή του ΕΑΜ.

    Ο πατέρας μου έφτιαξε άφθονη κόκκινη μπογιά στο πλυσταριό του σπιτιού του και πηγαινοερχόταν για να εφοδιάζεται με έναν τενεκέ. Είχε για συνεργάτη του τον φίλο και συμφοιτητή του Θόδωρο Κυπριάδη, που στην προκειμένη περίπτωση ανέλαβε να φυλά τσίλιες. Ανάμεσα σε άλλους τοίχους, ο πατέρας μου επέλεξε και κάποιους απολύτως παράτολμους στόχους.

    Στη γωνία των οδών Πατησίων και Λασκαράτου, σε ένα τριώροφο νεοκλασικό, ήταν στεγασμένη η Καραμπινιερία, η στρατιωτική αστυνομία των Ιταλών. Εκεί αποφάσισε να γράψει, χωρίς ενημέρωση της οργάνωσης και παρά την αντίθετη γνώμη του συνετού φίλου του. Στο κτίριο υπήρχε ένα μαγαζί με κατεβασμένα ρολά, που χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη.

    Ο πατέρας μου κατευθύνθηκε προς το μαγαζί και έγραψε στην επιφάνεια του ρολού το δικής του έμπνευσης σύνθημα. «Ιταλοί θα σας χέσουμε», μολονότι αυτό δεν ήταν στο λεξιλόγιό του, μα ούτε και στη γραμμή του ΕΑΜ. Όπως σημείωνε κι ο ίδιος, «εκείνη τη νύχτα αισθανόμουν μια ασυγκράτητη αγανάκτηση, με είχε πιάσει ένα παράφορο πείσμα».

    Στη συνέχεια κατευθύνθηκε στην ξύλινη δίφυλλη πόρτα της εισόδου, όπου ήταν η ταμπέλα της Καραμπινιερίας. Πάνω της έγραψε ένα μεγάλο «ΟΧΙ», που ήταν ήδη αντιστασιακό σύνθημα και μάλιστα εκείνης της μέρας.

    Διαπιστώνοντας ότι η πόρτα δεν ήταν καλά κλεισμένη, την έσπρωξε και άνοιξε τρίζοντας ελαφρά, μπήκε σε έναν σκοτεινό χώρο όπου ακούγονταν ομιλίες και έγραψε άλλο ένα «ΟΧΙ» στο εσωτερικό φύλλο της πόρτας κι ένα στον τοίχο. Έφυγε κλείνοντας προσεκτικά την πόρτα.

    Σε κανένα από αυτά τα συνθήματα δεν έβαλε την υπογραφή ΕΑΜ, καθώς υπερέβαινε την εντολή της οργάνωσης.

    Πάνω στην ταμπέλα της Καραμπινιερίας έγραψε ένα μεγάλο «ΟΧΙ», που ήταν ήδη αντιστασιακό σύνθημα και μάλιστα εκείνης της μέρας

    Φεύγοντας, συνάντησαν στον δρόμο δύο συντρόφους, τους Πάνο Πετρίτη και Βασίλη Μαρκαντωνάτο, ζητώντας τους να απομακρυνθούν. Όμως, εκείνοι τελικά δεν πρόλαβαν. Οι καραμπινιέροι είδαν τι είχε συμβεί στα γραφεία τους, απλώθηκαν στην περιοχή και τους συνέλαβαν.

    Εκείνοι, παρότι ήξεραν ποιος έγραψε τα συνθήματα, δεν το αποκάλυψαν ποτέ. Φυλακίστηκαν μέχρι τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, αλλά ουδέποτε εξέφρασαν το παραμικρό παράπονο στον πατέρα μου.

    Όμως εκείνη η νύχτα ήταν μακρά. Η επόμενη πράξη γράφτηκε στο εργοστάσιο του Φιξ επί της Πατησίων, που είχε επιταχθεί από τους Ιταλούς για να αποτελέσει στρατώνα τους. Το θυρωρείο είχε μετατραπεί σε φυλάκιο, αλλά είχαν τοποθετήσει και μια επιπλέον σκοπιά, ενώ στο τοιχίο της βάσης του μαντρότοιχου, που χωριζόταν από κολώνες, είχαν γράψει σε κάθε χώρισμα τη λέξη «VINCEREMO».

    Ο πατέρας μου αποφάσισε να γράψει πάνω σ’ αυτά από ένα «ΟΧΙ» με την υπογραφή ΕΑΜ κι ένα μάλιστα πάνω στη σκοπιά. Παρά τον άμεσο κίνδυνο, η επιχείρηση στέφτηκε από επιτυχία.

    Γυρίζοντας, οι δύο συναγωνιστές έπεσαν σε περίπολο που τους κυνήγησε με επανειλημμένους πυροβολισμούς, αλλά τελικά γλίτωσαν.

    Το δε αστείο είναι ότι όταν οι Ιταλοί έξυσαν τα «ΟΧΙ» και τα «ΕΑΜ», αυτά διαβάζονταν ευκρινέστερα.

    Κι αυτό εντυπωσίαζε τους περαστικούς της Πατησίων, που επαινούσαν την τόλμη των ΕΑΜιτών και αναρωτιούνταν αν τα γδαρσίματα του τοίχου τα έκαναν οι Ιταλοί ή το ΕΑΜ!

    Picture of Γιούλη Χρονοπούλου
    Η Γιούλη Χρονοπούλου είναι φιλόλογος

    MORE STORIES

    Λαύριο ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ shortstories ΓΙΟΥΛΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
    Short

    Συσσίτια από ασήμι στο κατοχικό Λαύριο

    Η Γιούλη Χρονοπούλου γράφει στο Short Stories για τους θαρραλέους εργαζομένους στο Λαύριο που εκμεταλλεύτηκαν το αργυρούχο μετάλλευμα κάτω από τη μύτη των καραμπινιέρων