Skip to content
Home » Νικόλαος Μαρσέλλος: Ένας μποέμ της παλιάς αστικής Αθήνας

Νικόλαος Μαρσέλλος: Ένας μποέμ της παλιάς αστικής Αθήνας

    Νικόλαος Μαρσέλλος: Ένας μποέμ της παλιάς αστικής Αθήνας

    Published

    Νικόλαος Μαρσέλλος: Ένας μποέμ της παλιάς αστικής Αθήνας

    Published
    Η Titania Matina γράφει στο Short Stories για τον προπάππου της Νικόλαο Μαρσέλλο, τον αστό με την μποέμικη ζωή και συγγραφέα του βιβλίου «Ο τέλειος ποκερίστ και ο άσος της πόκας»

    Οι οικογενειακές αφηγήσεις για εκείνον αναδύονται από μνήμες ηλικίας παιδικής. Δεν είχα την τύχη να τον γνωρίσω. Δεν τον πρόλαβα. Κι ενδεχομένως είμαι η πιο ακατάλληλη να τον μνημονεύω, καθώς προέρχομαι από παρακλάδι της γενιάς του που δεν διατήρησε την αίγλη του βαθιά αστικού του προφίλ. Άλλοι κοντινοί και μακρινοί του απόγονοι θα ήταν σίγουρα καταλληλότεροι να μιλήσουν γι’ αυτόν.

    Ο προπάππους μου λοιπόν, ο Νικόλαος Μαρσέλλος, ήταν έμπορος γούνας, από μεγάλη οικογένεια των Κυθήρων. Πιθανή απώτερη καταγωγή από τη Μασσαλία. Γοητευτικός άντρας, ξανθός, γαλανομάτης και μέγας μποέμ. Κινείτο με άνεση μεταξύ Παρισίων και Μονάχου. Υπήρξε στενός φίλος του ζωγράφου Σπυρίδωνος Βικάτου, ο οποίος μάλιστα είχε σκιτσάρει εξαιρετική προσωπογραφία του σε κάρβουνο.

    Παντρεύτηκε τη Δήμητρα Μαμάη, μεγάλη κόρη του Ιωάννη Μαμάη, ο οποίος είχε σπουδάσει μαρμαροτεχνία στην Τήνο και είχε υπάρξει αρχιτέκτονας – εργολάβος στην αναμαρμάρωση του Παναθηναϊκού Σταδίου για την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896.

    Σύμφωνα με τις αφηγήσεις της μητέρας μου, στην οικογένειά τους η επικοινωνία επιτελείτο κυρίως στα γαλλικά και με σταθερή χρήση πληθυντικού αριθμού, ακόμη και μεταξύ του ζεύγους, κατά τα αριστοκρατικά πρότυπα.

    Θέρετρο της οικογένειας ήταν το Λουτράκι, το καζίνο του οποίου ο Νικόλαος Μαρσέλλος επισκεπτόταν πηγαίνοντας από την Αθήνα με άμαξα. Υπήρξε εξάλλου ο συγγραφέας του εγχειριδίου Ο τέλειος ποκερίστ και ο άσος της πόκας.

    Στην οικογένειά τους η επικοινωνία επιτελείτο κυρίως στα γαλλικά και με σταθερή χρήση πληθυντικού αριθμού, κατά τα αριστοκρατικά πρότυπα

    Ο Νικόλαος και η Δήμητρα απέκτησαν τέσσερα παιδιά, τα οποία βεβαίως πήραν λαμπρή μόρφωση, ενώ μεγάλη αγάπη εκδήλωσαν επίσης προς τις τέχνες. Ένας από τους γιους εγκατέλειψε το Πολυτεχνείο για τη Λυρική Σκηνή, ενώ μια από τις κόρες, η Νέλλυ Μαρσέλλου-Γλυκοφρύδη, με σπουδές στο Ωδείο Αθηνών και στη Σχολή Θεάτρου, συνεργάστηκε με τους θιάσους Βεάκη, Κυβέλης, Κοτοπούλη, Μινωτή και Παξινού.

    Ακραιφνής βενιζελικός, ο Νικόλαος μπορούσε να κατατροπώνει τους συνομιλητές του, ισιώνοντας με έμφαση το μουστάκι του προς τα κάτω, έναντι αντιπάλων που έστριβαν το μουστάκι τσιγκελωτά, σε έναν ιδιότυπο σημειολογικό πόλεμο της περιόδου του Εθνικού Διχασμού.

    Ως προς τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, υπήρξε αγνωστικιστής και με έμφαση δήλωνε ότι τα Ευαγγέλια τον ενδιέφεραν μόνο από φιλοσοφική άποψη. Ένας urban legend υποστηρίζει ότι πριν από τον θάνατό του η βαθιά θρησκευόμενη σύζυγος του είπε: «Παρακαλώ να μεταλάβετε, Νίκο μου». Και είναι πιθανόν ο Νικόλαος να υπέκυψε.

    banner_300_250
    Picture of Τitania Μatina
    Η Titania Matina είναι φιλόλογος

    Κεντρική φωτογραφία
    Σύνθεση φωτογραφιών από το αρχείο της Tinania Matina

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    Short

    Έργα και ημέρες του παππού μου Δαίδαλου

    O σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος αφηγείται στο Short Stories μνήμες από τον παππού του, ξακουστό ξυλουργό στην νότια Πίνδο, με αφορμή την αποκατάσταση παλιών εργαλείων του και κατασκευών του από νέους ξυλουργούς

    ΠΗΛΙΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ Λιλή Ζωγράφου,
    Short

    Ηλιογέννητη – Η πανσιόν όπου πλέχτηκε το ειδύλλιο του Άγγελου με την Άννα Σικελιανού

    Η Κατερίνα Ζωιτοπούλου-Μαυροκεφαλίδου περιγράφει στο Short Stories στιγμές στην πανσιόν Ηλιογέννητη στο Πήλιο που πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε φιλοξενήσει πολλά μέλη της εγχώριας πνευματικής ελίτ