Skip to content
Home » Ξαναγνωρίζοντας τον Σκαρίμπα μέσα από μια παράσταση

Ξαναγνωρίζοντας τον Σκαρίμπα μέσα από μια παράσταση

    Ξαναγνωρίζοντας τον Σκαρίμπα μέσα από μια παράσταση

    Published
    Από την πρόβα τζενεράλε της παράστασης της πολιτιστικής ομάδας της ΕΛΜΕ Εύβοιας «Γιάννης Σκαρίμπας reloaded. Εγώ τι; Στη ζωή…»

    Ξαναγνωρίζοντας τον Σκαρίμπα μέσα από μια παράσταση

    Published
    Από την πρόβα τζενεράλε της παράστασης της πολιτιστικής ομάδας της ΕΛΜΕ Εύβοιας «Γιάννης Σκαρίμπας reloaded. Εγώ τι; Στη ζωή…»
    Η φιλόλογος Χαρά Νίκα γράφει στο Short Stories για την επανασύνδεσή της με το σκαριμπικό σύμπαν, μέσα από τη συμμετοχή της στην παράσταση της πολιτιστικής ομάδας της ΕΛΜΕ Εύβοιας «Γιάννης Σκαρίμπας reloaded. Εγώ τι; Στη ζωή...», που ανεβαίνει στη Χαλκίδα με αφορμή το έτος Σκαρίμπα

    Η σχέση μου με το Σκαρίμπα υπήρξε πάντοτε αμήχανη. Δεν είχα διαβάσει σχεδόν τίποτα δικό του στην νεότητα, ενώ στη φοιτητική ζωή με κέρδισαν άλλα αναγνώσματα. Αλλά και στην ύστερη ωριμότητα δεν κατάφερα να ολοκληρώσω κανένα του βιβλίο, χωρίς τον απαιτούμενο ψυχαναγκασμό, που ενίοτε εμφανίζουμε εμείς οι φιλόλογοι. Εν ολίγοις και εν πάση ειλικρινεία, το σκαριμπικό σύμπαν δεν με είχε κερδίσει. Παρέμενε άγνωστο, περίεργο, μυστηριώδες…

    Τον περασμένο χειμώνα, με αφορμή το έτος Σκαρίμπα, ήρθε από το σύλλογο φίλων Γιάννη Σκαρίμπα η πρόταση για συνεργασία με την ΕΛΜΕ. Σκέφτηκα πως αυτή είναι μια ευκαιρία να (ξανα)γνωριστούμε με τον ιδιόρρυθμο ξενομερίτη, που ένιωθε πιο Χαλκιδαίος από τους Χαλκιδαίους. Αλλά και να ξανασυστήσουμε αυτόν τον «μυστήριο άγνωστο» στο κοινό της πόλης.

    Ο γραμματέας του συλλόγου Θανάσης Βασιλείου, γνώριμος από παλιά, μου παρουσίασε όλο το master plan για τη φιλόδοξη διοργάνωση. Και ζήτησε την αρωγή της ΕΛΜΕ Εύβοιας στο εγχείρημα. Καθώς η ενασχόληση με τα πολιτιστικά, θεωρώ ότι αποτελεί πρωτεύοντα στόχο ενός εκπαιδευτικού σωματείου, δέχτηκα με χαρά.

    Την περίοδο εκείνη μόλις είχαμε ολοκληρώσει μια μουσικοθεατρική παράσταση για το Μίκη Θεοδωράκη, που είχαμε παρουσιάσει στη Χαλκίδα και στο φεστιβάλ της Ζάτουνας. Ήμασταν σε αναζήτηση νέου έργου. Μετέφερα την πρόταση στην σκηνοθέτιδα μας, Βάσω Λευκούδη, και στο μαέστρο μας Κώστα Κουρμπέτη κι αμέσως στρώθηκαν στη δουλειά.

    Επιλογή τραγουδιών και κειμένων, μελοποίηση, ενορχήστρωση, δραματοποίηση και ραντεβού στο υπόγειο. Το υπόγειο είναι ένας χειροποίητος χώρος στο 1ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, που η Πολιτιστική Ομάδα της ΕΛΜΕ Εύβοιας έχει διαμορφώσει σε μικρό θέατρο 60 θέσεων. Εκεί κάνουμε πρόβες και ανεβάζουμε τις παραστάσεις μας.

    Η σκέψη γεννήθηκε πριν αρκετά χρόνια από το Γιάννη Κατσάνο, συνοργανωτή στις παραγωγές της ΕΛΜΕ, για ένα σταθερό χώρο παραγωγής πολιτισμού από τα κάτω. Είμαστε ερασιτέχνες με την κυριολεκτική σημασία του όρου! Αγαπάμε αυτό που κάνουμε και το κάνουμε με όρεξη, μεράκι και χαρά.

    έχουμε, νομίζω, καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα σκαριμπικό σύμπαν, περίεργο και ιδανικό, αλλόκοτο και μαγικό

    Εκεί συναντιόμαστε κάθε Πέμπτη συνάδελφοι, ενεργοί και συνταξιούχοι, αλλά και νέα ταλαντούχα παιδιά, που αγαπούν την ΕΛΜΕ μας και παίρνουν μέρος στις παραστάσεις μας, με ενθουσιασμό.

    Όταν η σκηνοθέτις και ο μαέστρος μας έφεραν τα τραγούδια της παράστασης, άγνωστα τα περισσότερα σε εμάς, πλην του «Σπασμένου καραβιού» και του «Ουλαλούμ», είπα μέσα μου: «Παναγιά βοήθα!». Η δύσκολη γλώσσα του Σκαρίμπα, η χωρίς λογικό ειρμό σκέψη του, οι συνεχείς εκπλήξεις και ανατροπές, ήταν πραγματικός πονοκέφαλος.

    Γιατί από ποιο νόημα να πιαστείς για να μάθεις το:

    «Μορφονιός εσύ μα με σκύλινα μούτρα

    Χαντζαντζάρης πίσω εγώ -κατηφές-

    Μια πεντάρα νάχεις μάτι στην κούτρα

    Και των ρούχων μα σαν φωτάν οι ραφές»;

    Ή το άλλο:

    «Και μαμζέλα μας δηλ

    -αδή ο αέρας του μπάτη

    Μας ελίκνιζε σε λίγο ανοιχτά

    Ανοιχτά η βάρκα επροχώσει

    Στο σκοτάδι προφίλ

    Λάμπει σφάχτης το μάτι».

    Και πώς να τα δέσεις αυτά με κείμενο που να βγάζει κάποιο νόημα και για το θεατή; Εδώ δεν τα καταλαβαίναμε εμείς καλά καλά… Αυτή όμως είναι η γοητεία της δουλειάς στην Πολιτιστική Ομάδα της ΕΛΜΕ Εύβοιας. Ξεκινάμε από ένα υλικό που μοιάζει αρχικά χαοτικό και ακατέργαστο αλλά καταλήγει σε διαμάντι.

    Έτσι και τούτη τη φορά, με τη μπαγκέτα του αεικίνητου μαέστρου μας, τη μουσική διδασκαλία της Άντας Αραβίδου, τις ήρεμες σκηνοθετικές οδηγίες της Βάσως Λευκούδη, (ποτέ δεν υψώνει τη φωνή της, υπομένοντας στωικά, όλες τις παραξενιές που βγάζουμε οι άνθρωποι σε αυτήν την ηλικία) και την επινοητικότητα με την οποία ντύνει την παράσταση, τη κινησιολογική διδασκαλία της Αργυρώς Μαγκοπούλου και τα video-art της Πένυς Θεοδοσίου, έχουμε νομίζω, καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα σκαριμπικό σύμπαν, περίεργο και ιδανικό, αλλόκοτο και μαγικό, στη θάμβη και τη ρέμβη του οποίου ελπίζουμε να περπατήσουμε το κοινό μας «παίρνοντας το απαλά απ’ το χέρι».

    Η παράσταση Γιάννης Σκαρίμπας reloaded. Εγώ τι; Στη ζωή… , σε σκηνοθεσία Βάσως Λευκούδη, παρουσιάζεται με ελεύθερη είσοδο στο Υπόγειο του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας, στις 7-8 Δεκεμβρίου 2024, 11-12, 18-19, 25-26 Ιανουαρίου και 1-2 Φεβρουαρίου 2025

    banner_300_250
    Picture of Χαρά Νίκα
    Η Χαρά Νίκα είναι φιλόλογος και πρόεδος της ΕΛΜΕ Εύβοιας

    ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

    MORE STORIES

    bijoux de kant ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΘΕΑΤΡΟ SHORTSTORIESGR Άκη Δήμου
    Short

    Πώς γεννήθηκε η παράσταση «Μάθε με να φεύγω»

    Ο Γιάννης Σκουρλέτης μιλάει στο Short Stories για την παράσταση που σκηνοθετεί «Μάθε με να φεύγω», σε κείμενο Άκη Δήμου, τον ιδιαίτερο χώρο που παίζεται στο Μοναστηράκι, αλλά και για τις δυσκολίες του να είσαι σκηνοθέτης και ταυτόχρονα παραγωγός

    σκηνοθέτης Γιώργος Ζαχαράκης shortstories
    Short

    Πώς έγινα σκηνοθέτης, ενώ δεν το πίστευα ούτε εγώ

    Ο Γιώργος Ζαχαράκης αφηγείται στο Short Stories πώς από την επιμονή του για το σερφ έφτασε να σκηνοθετήσει στο θέατρο το «Play it again, Sam» του Γούντι Άλεν, συνειδητοποιώντας τελικά ότι κάνει για σκηνοθέτης παρά τις αντίθετες προβλέψεις…

    Clio Kioulpali κουκλοθέατρο shortstoriesgr
    Short

    «Εφημερία» – Πώς μια τραυματική εμπειρία έγινε παράσταση

    Η Κλειώ Κιούλπαλη αφηγείται στο Short Stories πώς η κουκλοθεατρική παράσταση για ενήλικο κοινό «Εφημερία» αποτελεί έναν προσωπικό φόρο τιμής στη νοσοκομειακή περιοδεία της ύστερα από ένα τροχαίο που είχε πριν από 25 χρόνια