Skip to content
Home » Οι «πολιτοφύλακες» του Έβρου και η καρδιά του ρατσιστικού κτήνους

Οι «πολιτοφύλακες» του Έβρου και η καρδιά του ρατσιστικού κτήνους

    Οι «πολιτοφύλακες» του Έβρου και η καρδιά του ρατσιστικού κτήνους

    Published
    «Και να τι θέλω τώρα να σας πω/ μες στις Ινδίες, μέσα στην πόλη της Καλκούτας/ φράξαν τον δρόμο σ’ έναν άνθρωπο…»

    Οι «πολιτοφύλακες» του Έβρου και η καρδιά του ρατσιστικού κτήνους

    Published
    «Και να τι θέλω τώρα να σας πω/ μες στις Ινδίες, μέσα στην πόλη της Καλκούτας/ φράξαν τον δρόμο σ’ έναν άνθρωπο…»
    Ο Θωμάς Σίδερης ανακαλεί στη μνήμη του τα γυρίσματα της ταινίας «Το θολό ποτάμι του Μπαασίμ» στον Έβρο και αποκαλύπτει την κοινοτοπία του κακού

    Η σταδιακή μεταμόρφωσή μας σε κτήνη είναι μια αργή και εν εξελίξει διαδικασία. Κανένας δεν γνωρίζει σήμερα πόσο κτήνη θα γίνουμε. Και αν στο τέλος –αν υπάρχει τέλος– θα είμαστε πιο κτήνη και από τα κτήνη. Οι πολιτοφυλακές στον Έβρο δρουν παράνομα εδώ και χρόνια υπό την ανοχή των τοπικών πολιτικών και αστυνομικών αρχών.

    Διακηρυγμένος στόχος τους η αποτροπή της «παράτυπης μετανάστευσης». Και η παράδοση των «εγκληματιών» μεταναστών που ιχνηλατούν τα μυστικά περάσματα στις διωκτικές αρχές.

    Το ποτάμι του Έβρου έχει γίνει ο υγρός τάφος για ανυπολόγιστο αριθμών προσφύγων και μεταναστών. Θυμάμαι καλά το πρόσωπο του πατέρα, που συνάντησα πρώτη φορά στις Βρυξέλλες το 2019, ο οποίος έχασε στα θολά νερά του υγρού συνόρου τα τρία ανήλικα παιδιά του. Κάτω από το φρεσκοξυρισμένο δέρμα του και το αμήχανο χαμόγελό του στους δημοσιογράφους παραμόνευε η τραγωδία.

    Όταν το 2020 γυρίζαμε το Θολό ποτάμι του Μπαασίμ, σχετικά με την ιστορία του Ραφίκ, ενός ανήλικου Κούρδου πρόσφυγα που προσπαθεί να φτάσει στην Ευρώπη αναζητώντας τον (νεκρό) αδελφό του, συναντήσαμε τουλάχιστον δύο τέτοιες οργανωμένες ομάδες πολιτοφυλακής. Δρούσαν με συγκεκριμένο σχέδιο και βρίσκονταν σε αγαστή συνεργασία με τις αστυνομικές αρχές. Ανάλογες εικόνες κατέγραψε και το δημόσιο γερμανικό δίκτυο ARD που κινηματογραφούσε τότε στον Έβρο την προσφυγική κρίση.

    Νύχτα μετά τις 11. Μπήκαμε στο αγροτικό αυτοκίνητο ενός άντρα που δήλωνε «πολιτοφύλακας», μέλος μιας ομάδας που είχε πάρει τον νόμο στα χέρια της. Μας δείχνει τα φώτα που τρεμοπαίζουν στον ορίζοντα. Αναφέρει τα συνοριακά χωριά που βλέπουμε μακριά. Μας δείχνει τις σκοπιές των πολιτοφυλάκων. Προσπαθεί με αγωνία να μας δείξει τα μυστικά υγρά και δασικά περάσματα.

    «Δεν υπάρχει κανένας νόμιμος. Όλοι είναι παράνομοι» ακούγεται να λέει για τους μετανάστες ο «πολιτοφύλακας»

    «Δεν υπάρχει κανένας νόμιμος. Όλοι είναι παράνομοι» ακούγεται να λέει στην ταινία. Στη διαπασών, από το κασετόφωνο του αγροτικού, ακούγεται ένα σκυλάδικο.

    – Και τι κάνετε όταν συλλαμβάνετε κάποιον;

    – Τον παραδίνουμε στην αστυνομία. Εκεί η δουλειά μας τελειώνει.

    Επόμενη σκηνή, ένα ζευγάρι που οι πολιτοφύλακες παραδίδουν στον αστυνομικό. Το κορίτσι, με σκισμένα παπούτσια, κλαίει γοερά. Ο αστυνομικός τους οδηγεί στον τοπικό αστυνομικό σταθμό. Η πόρτα κλείνει μπροστά μας με δύναμη. Απαγορεύονται οι κάμερες.

    banner_300_250
    Picture of Θωμάς Σίδερης
    Ο Θωμάς Σίδερης είναι δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και PhD ανθρωπογεωγράφος

    MORE STORIES

    Βαμβακάρη ΜΑΤΟΚΛΑΔΑ short strories
    Short

    Ο Βαμβακάρης τρώει ban σε ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης

    Ο μουσικός Κ. Κ. μοιράζεται με το Short Stories μια ιστορία μουσικής τρέλας με τα «Ματόκλαδα» του Βαμβακάρη να απαγορεύονται σε ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης. Ίσως γιατί δεν εναρμονίζονται με τη βρώση γαλακτομπούρεκων…

    ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 1973
    Short

    «Ποια επανάσταση, ρε; Κομμουνιστική; Μία είναι η επανάσταση, κουφάλες, η εθνοσωτήριος»

    Ο Ζήσης Καραβάς, πρωτοετής φοιτητής στη Φιλοσοφική Αθηνών το 1973, μεταφέρει στο Short Stories την εμπειρία της εξόδου του από το Πολυτεχνείο και όσα επακολούθησαν την καταστολή της εξέγερσης του Νοέμβρη